Dnes je 24. júla 2019, meniny má a zajtra

Lietam v tom

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.07.2010

Hrdina komédia Lietam v tom, Ryan Bingham (George Clooney), je šťastný človek.
Lietam v tom

Hrdina komédia Lietam v tom, Ryan Bingham (George Clooney), je šťastný človek. S hlavou v oblakoch neochvejne mieri za splnením životného sna, lenže život býva pekná mrcha. A tá dokáže aj v cieľovej rovinke povedať: „Chlapče, bežíš po zlej trati.“ Režisér Jason Reitman má slabosť pre antihrdinov, či už je to lobista obhajujúci záujmy tabakových firiem (Ďakujeme, že fajčíte) alebo tehotná teenagerka (Juno). Tentoraz sa zahľadel do stopercentného sebca a to tak neodolateľne, že vraj stvoril jeden z najlepších filmov uplynulého roka.

Životný cieľ Ryana Binghama asi väčšine z vás bude pripadať smiešny. Chcel by nalietať 10 miliónov leteckých míľ a vďaka tomu vstúpiť do elitnej spoločnosti niekoľko málo vyvolených. Pravdepodobnosť splnenia tejto „mission impossible“ je veľmi vysoká, pretože Ryan prakticky žije v lietadle. Ako zamestnanec spoločnosti, ktorá sa zaoberá podnikovou optimalizáciou (v preklade to znamená, že ide o profesionálneho vyhadzovača z práce), nepretržite lieta po Spojených štátoch a znižuje stavy vo firmách, ktorých šéfovia nemajú dosť odvahy na to, aby svojich ľudí prepustili sami.

Nomádsky život Ryanovi úplne vyhovuje. Jeho vlastný byt je menej útulný než hociktorá hotelová izba, rodina s ním už dávno prestala počítať a všetko, čo má, sa zmestí do jediného kufra, ktorý však musí spĺňať kritériá pre príručnú batožinu. Na letiskách sa navyše dajú stretnúť dosť zaujímaví ľudia ako, napríklad príležitostná spolucestujúca podobného razenia (Vera Farmiga), ochotná mať vzťah, „keď to letový poriadok dovolí“. Žiadny strom ale nerastie až do neba a Ryanove ohrozenie má podobu mladej ambicióznej kolegyne (Anna Kendrick), ktorá v rámci úspor vymyslela prepúšťanie ľudí online. To by znamenalo, že sa Ryan znesie z nebies späť na zem a stratí tak všetko, na čom mu záležalo. Tvárou v tvár tejto nepríjemnej pravde začne trochu premýšľať o tom, či by sa zmysel života nedal nakoniec nájsť aj na zemi.

Osobne, som už v čase kinopremiéry tohto filmu som z neho nemal dobrý pocit. Pokus o kvalitnú čiernu komédiu sa zmenil (prinajmenšom pre nášho diváka) na zdeptanú pomalú drámu, v ktorej hospodárska kríza zametá aj s tými najbohatšími. A názor som nezmenil ani po opätovnom vzhliadnutí filmu na DVD. George Clooney ma po 104. minútach opäť presvedčil, že je geniálny herec a dokáže sa svojej úlohy zhostiť naplno. Dokonca tak, že ho znenávidíte, opovrhujete ním a je vám ľúto obyčajných ľudí, ktorým on mení život na drámu, dlhý čas zjavne neohrozene. Výborné herecké výkony, skvelé obsadenie, len ten nápad mi akosi nesadol do tejto vidieť. Vidieť? Určite áno. Zabudnúť? To nech si zhodnotí každý osobne.

Výhodou DVD sú bonusové materiály a v tomto prípade je ich naozaj požehnane. Nechýba audiokomentár hneď troch tvorcov (režiséra, vedúceho kameramana, prvého asistenta réžie), Tieňohra: Kým to začne, upútavka, trailer a tiež vystrihnuté scény s voliteľným komentárom režiséra Jasona Reitmana. K dispozícii sú štyri jazykové mutácie rozmixované do formátu 5.1 (autorský komentár je rozmixovaný do stereo formátu) a zhruba dve desiatky filmových tituliek.

Distribuuje: Magic Box, 2010