Dnes je 19. septembra 2018, meniny má a zajtra

Meno ruže

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.03.2011

Píše sa rok 1327 a mnísi sú presvedčení o tom, že sa blíži apokalypsa...
Meno ruže

Píše sa rok 1327 a mnísi sú presvedčení o tom, že sa blíži apokalypsa. Opátstvo práve hostí koncil, ktorý sa zaoberá otázkou presvedčenia františkánov, ktorí tvrdia, že by sa cirkev mala zbaviť svojho majetku. Jeden z účastníkov koncilu, ctihodný a rešpektovaný františkánsky mních William of Baskerville je požiadaný vedením opátstva o pomoc pri odhalení príčiny náhlej smrti. Avšak keď sa vyšetrovanie blíži k odkrytiu tajomstva, ktoré chce opátstvo udržať v tajnosti, dochádza k ďalším úmrtiam. Teraz sa už nedá zabrániť tomu, aby sa do celej veci nevložila Svätá inkvizícia. William a jeho mladý novic pretekajú s časom, aby stihli dokázať nevinu krivo obvinených a vyhnúť sa hnevu inkvizítora.

Dvojhodinový návrat do jedinečnej histórie a najmä do jej fenomenálneho spracovania v tejto historickej temnote sa vždy oplatí.

Ja sa vrátim do čias podstatne mladších, do čias, keď sa Meno ruže uvádzalo aj v našich kinách, snáď preto, že to nebola americká, ale európska projekcia a bezpochyby preto, že sa v tom filme cirkvi nastavuje poriadne veľké a poriadne krivé zrkadlo a to bolo predsa za totality v kurze. Bol som príliš mladý na to, aby som to celé pochopil na prvé vzhliadnutie, ale dosť šialený na to, aby som využil fakt, že kino v malom meste hralo film dva dni po sebe a tak som utekal na Meno ruže druhý raz. Obe predstavenia som vzhliadol s otvorenými ústami. Následne som bol fascinovaný slovenským dabingom v televízii a Meno ruže sa v podstate stalo klasikou v mojej filmografii. Keď sa pred časom na trhu opäť objavilo DVD v dvojdiskovom prevedení a českou podporou, neváhal som ani na chvíľu a po filme som opäť siahol. Dvojhodinový návrat do jedinečnej histórie a najmä do jej fenomenálneho spracovania v tejto historickej temnote sa totiž vždy oplatí. Sean Connery a Christian Slater v dvoch hlavných úlohách naozaj excelujú, ale ich hereckí kolegovia nie sú na tom o nič horšie a bravúrne stvárňujú jednotlivé osudy dosť špecifických postáv a ich rôznorodé charaktery. K tomu všetkému dokonalá scenéria, kulisy, ktoré boli špeciálne vytvorené, postavené a podpálené kvôli filmu – všetko tu zapadá do famóznej dvojhodinovej skladačky, ktorá diváka nezačne nudiť, ani keď si ju na obrazovke vyskladá hoci aj po dvadsiaty raz.

Meno ruže vychádza na dvojdisku, pričom prvý disk prináša okrem samotného filmu a verziu s režisérskym komentárom a nemecký film zo zákulisia nakrúcania. Bonusy na tomto disku majú zhruba hodinu. Na ďalšie dve hodiny bonusov sa môžete tešiť na druhom disku, pričom ide v podstate o dvojhodinový film o filme, ktorý je rozdelený do viacerých kategórií, ale pozrieť si ho môžete buď v celku, alebo v dvoch častiach. Šokujúce je, že hoci film vychádza s českou podporou v menu, aj s českým obalom, podpora bonusov v zrozumiteľnej reči je v podstate nulová. Ak neovládate angličtinu, poľštinu, alebo niektorú z iných „západných“ rečí, v ktorých sú titulky na disku, bonusy si moc neužijete. Aj keď, sú v podstate tak obsiahle a hodnotné, že sa stačí dívať a uvidíte kopec zaujímavých vecí.

Napriek všetkému som však s dvojdiskom Meno ruže veľmi spokojný, ale aj tak sa teším na moment, keď sa tento film objaví na Blu ray diskoch, možno aj s tým dobrým slovenským dabingom.

Réžia: Jean-Jacques Annaud
Hrajú: Sean Connery, F. Murray Abraham, Christian Slater, Elya Baskin, Michael Lonsdale, William Hickey, Valentina Vargas, Ron Perlman, Andrew Birkin, Peter Berling, Kim Rossi Stuart