Dnes je 20. júna 2019, meniny má a zajtra

Miloš Forman – Co tě nezabije...

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 13.04.2010

Filmy, úspech, kariéra, sklamanie, priatelia, rodina, horkosť, detstvo, krutosť moci, vzbura, sloboda...
Miloš Forman – Co tě nezabije...

O dokumente:
Filmy, úspech, kariéra, sklamanie, priatelia, rodina, horkosť, detstvo, krutosť moci, vzbura, sloboda... To sú základné piliere vizuálne veľkoryso koncipovaného dokumentu režiséra Miloslava Šmídmajera, ktorý hľadá odpovede na základné otázky: Prečo musel Miloš Forman nakrútiť niektoré filmy tak, ako ich natočil? Z čoho pramení jeho vnútorná sila? Aký je jeho životný príbeh a akú úlohu v ňom má dnes rodina?

Miloš Forman prišiel v detstve o rodičov. A jeho prví synovia prišli o 27 rokov neskôr o otca, keď bol nútený zostať v zahraničí. Až teraz dobieha to, čo iní zažívajú v mladosti. Mnoho krutých skúseností ho nútilo natočiť niektoré filmy. Prečo práve Prelet nad kukučím hniezdom? Prečo Goyove prízraky? Prečo práve Larry Flynt? Prečo je jeho najväčšou silou túžba po slobode? Na tieto a ďalšie otázky sa snaží odpovedať celovečerný dokument Miloša Šmídmajera, nahliadnuť do dôvernejších zákutí životných peripetií Miloša Formana, o ktorých hovorí len málokedy, zachytiť tie momenty, zážitky a životné situácie, ktoré ho hlboko zasiahli a ovplyvnili nielen súkromné rozhodnutia, ale stali sa inšpiráciou pre jeho filmovú tvorbu, zazneli s neobyčajnou hĺbkou v jeho filmoch.

Vďaka tomuto filmu strávite v spoločnosti Miloša Formana sto minút a dozviete sa o jeho živote a uvažovaní viac, než kedykoľvek predtým. Nahliadnete do jeho súkromia, do jeho smútku ... spoznáte, aký význam má pre neho dnes rodina. Užijete si aj úryvky zo slávnych filmov, stretnete sa so slávnymi osobnosťami z filmového sveta, prežijete oscarový večer slávy s filmom Prelet nad kukučím hniezdom, uvidíte niekoľko unikátnych záberov.

Dokument vznikal v priebehu piatich rokov a natáčal sa v New Yorku, Connecticute, Paríži, Valencii, Madride, Prahe a na ďalších miestach Českej republiky. Vedľa Miloša Formana v ňom účinkujú jeho priatelia, spolupracovníci a slávni herci z nemenej slávnych Formanových filmov: Michael Douglas, Natalie Portman, Javier Bardem, Annette Bering, Woody Harrelson, F. Murray Abraham, Luise Fletcher, Saul Zaentz, Jean-Claude Carriere, ale aj Petr, Matej, Andy a Jim Formanovci.

Hodnotenie dokumentu:
Toto je príbeh, ktorý vyráža dych na viacerých frontoch – osobnosťou, ktorú tak krehko a zároveň podrobne predstavuje a svojim geniálnym spracovaním. Šmídmajer je kúzelník. Z jeho filmografie som videl síce iba dokument o Lucii Bílej Život je zebra, ktorý bol pred deviatimi rokmi rovnako fenomenálny, ako ten o Formanovi, ktorý jednoducho zhltnete na jeden nádych, pretože v ňom dostanete úplne všetko. A kto miluje Formana a jeho tvorbu, tak toto je jednoducho bonus k všetkým tým istotám, ktoré doteraz Forman divákovi dal. Aj toto je istota, s ktorou prišiel Šmídmajer a fanúšikom Formana i svojim divákom dal ďalšiu čerešňu na torte. Fenomenálne.

Niet čo vytknúť. Toto je naozaj 100%, hádam treba iba upresniť, že okrem stominútového dokumentu sa môžete tešiť na dve hodiny unikátneho bonusového materiálu, ktorý vás zavedie do Hollywoodu, i do Čiech a poodhalí vám nielen umelecký život Miloša Formana ešte viac. Uisťujem vás, že keď toto dopozeráte, vrhnete sa na niektorý z Formanových filmov. Ja som zvládol tri za sebou – Vlasy, Prelet nad kukučím hniezdom a Amadeusa. Tento dokument vás jednoducho dostane.