Dnes je 22. júla 2018, meniny má a zajtra

Mníchov - nezabudnuteľná dráma

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.07.2012

Čím dlhšie budú loviť teroristov, tým pravdepodobnejšie je, že aj oni začnú byť lovení.
Mníchov - nezabudnuteľná dráma

Najtragickejší deň v olympijských dejinách, masaker izraelských športovcov v roku 1972 v Mníchove, ktorý mala na svedomí palestínska teroristická organizácia Čierny september, sa nezmazateľne vpísal do histórie dvadsiateho storočia. O udalostiach, ktoré nasledovali, toho v učebniciach dejepisu alebo dobovej tlači veľa nenájdete. Sériu nájomných vrážd proti strojcom atentátu, ktoré naplánovala a vykonala izraelská tajná služba, v majstrovsky napínavom thrilleri zmapovala režisérska legenda Steven Spielberg.

Hrdinom príbehu je mladý Izraelčan, príslušník tajnej služby Avner (Eric Bana), ktorý je rovnako ako väčšina jeho krajanov zdrvený mníchovskou tragédiou. V tejto atmosfére ho osloví dôstojník Mossadu Ephraim (Geoffrey Rush), ktorý mu ponúkne účasť v najriskantnejšej operácii, ktorú do tej doby tajná služba židovského štátu uskutočnila. Avner musí opustiť tehotnú manželku, zmeniť totožnosť a využiť všetky svoje schopnosti k dolapeniu a zabitiu jedenástich mužov, ktorých Mossad obvinil z prípravy mníchovských vrážd.

Napriek svojej mladosti a neskúsenosti sa Avner čoskoro stane vodcom päťčlennej skupiny, v ktorej okrem neho figuruje vodič Steve (Daniel Craig), schopný falšovateľ Hans (Hanns Zischler), odborník na výbušniny Robert (Matthieu Kassovitz) a „čistič“ Carl (Ciaran Hinds). Po celom svete metodicky vyhľadávajú a úspešne odstraňujú „svojich“ mužov a čím ďalej tým viac na nich doliehajú tri základné otázky: Čo sú zač tí, ktorých zabíjame? Možno ich vraždy ospravedlniť? Zabráni ich smrť ďalšiemu teroru? V súboji svedomia a túžby po pomste si navyše uvedomujú ďalší nepríjemný fakt - čím dlhšie budú loviť teroristov, tým pravdepodobnejšie je, že aj oni začnú byť lovení.
Trailer k filmu Mníchov.

Keby som mal niekedy zostaviť desiatku svojich najobľúbenejších filmov, tento by nepochybne v nej bol. A s určitosťou by sa objavil napríklad aj v trojke mojich najobľúbenejších filmov Stevena Spielberga. Mníchov je jedinečná dráma, v ktorej sa Spielberg vybral po stopách skutočnej udalosti, pričom udalosť samotnú používa iba ako nitku, po ktorej sa ťahá dej celého príbehu. Masaker izraelských športovcov je iba odrazovým mostíkom k udalostiam, ktoré nasledovali, a o ktorých sa toho príliš veľa nevie.

Spielberg sa vo svojom rozprávaní našťastie nepokúša postaviť ani na jednu stranu, ale snaží sa divákovi priniesť pohľad na udalosť, ktorá následne spustila odplatu vo forme ďalšieho krviprelievania. Počas 150 filmových minút dostáva divák dostatočný priestor k tomu, aby si dokázal vytvoriť vlastný názor, zamyslieť sad nezmyselnosťou masakru z roku 1972 a ešte väčším, navyše zjavne politicky odobreným nezmyselným vraždením. Fantastická dráma, v ktorej všetko funguje ako švajčiarske hodinky je filmom, ku ktorému sa oplatí vrátiť aj po niekoľký raz.

Spielbergov Mníchov mal premiéru v roku 2005 a priznám sa, že netrpezlivo čakám na nejaké okrúhle výročie, ktoré pri nieslo tento film k nám aj na blu ray. Nie preto, že by som snáď bažil po dabingu, ktorý na DVD nie je. Toto je film, kde sú titulky ideálnejšie, než dabing, nech by bol akokoľvek dobre urobený. Skôr sa nádejam, že by pri takomto uvedení mohla byť obsiahlejšia bonusová časť. Na DVD je iba Spielbergov špeciálny štvorminútový úvod, v ktorom vysvetľuje to, prečo sa rozhodol práve pre tento film a že sa ním neprikláňa ani na jednu stranu. Následne je pribalený ešte štvrťhodinový dokument o vzniku filmu. Oba bonusy majú české titulky, takže si ich vychutnáte spolu s filmom.

Linky: MAGIC BOX SLOVAKIA, DVD BEST

Mníchov obal DVD