Dnes je 22. apríla 2018, meniny má a zajtra

Moneyball - baseball podľa Brada Pitta

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 31.08.2012

Príbeh zaujímavo vykresľuje fakt, že peniaze síce rozhodujú o mnohom a v podstate sú vždy na prvom mieste, avšak nie vždy prinesú vytúžené ovocie.
Moneyball - baseball podľa Brada Pitta

Film je natočený podľa skutočného príbehu Billyho Beana (Brad Pitt) - bývalého nádejného baseballového hráča, ktorý sa potom, čo nedokázal splniť sľubné očakávania, so svojou súťaživou povahou radšej zameral na manažérsku stránku tohto športu. Na začiatku sezóny v roku 2002 sa Billy ocitne v zložitej situácii: jeho zle financovaný tím Oakland Athletics, zvaný tiež ľudovo A 's, prišiel opäť o svojich najlepších hráčov. Tí sa nechali zlákať veľkými klubmi s lepšími platovými podmienkami a on je nútený dať svoj tím znovu do poriadku a začať sezónu len s tretinou pôvodného rozpočtu.

S túžbou po víťazstve sa Billy rozhodne ísť proti klasickým zvyklostiam, ktoré v baseballe platia. V snahe zmeniť systém, ktorý dlhé roky fungoval najme Petera Branda (Jonah Hill), inteligentného ekonóma, ktorý je čerstvým absolventom univerzity Yale. Spoločne sa postavia proti sedliackemu rozumu vyzbrojení odhodlaním všetko prehodnotiť a vybavení počítačovou štatistickou analýzou, ktorú baseballová administratíva dlhodobo ignoruje. Dospejú k neuveriteľným záverom a začnú najímať hráčov, ktorých zvyšok baseballového sveta považuje za príliš nevhodných, príliš starých, príliš chorých alebo príliš problematických, ktorí sú ale súčasne všetci veľmi nedocenení. Ako sa Billy a Peter neúnavne tlačia vpred, vzbudia ich nové metódy a kuriózna zostava outsiderov pozornosť ostatných tímov, médií, fanúšikov i hlavného manažéra ich vlastného tímu (Philip Seymour Hoffman), ktorý odmieta spolupracovať. Tento experiment ale nakoniec vedie nielen k zmenám v tom, ako sa baseball hrá, ale aj k výsledku, ktorý Billymu definitívne otvorí oči a posunie ho na úplne novú úroveň...
Moneyball - trailer

Sympatická dráma zo športového prostredia skôr kladie pred hrou samotnou dôraz skôr na ľudskosť, ktorá sa z prvoligových športových zápasov (a je jedno o aký šport ide) už dávno vytratila. Príbeh zaujímavo vykresľuje fakt, že peniaze síce rozhodujú o mnohom a v podstate sú vždy na prvom mieste, avšak nie vždy prinesú vytúžené ovocie. Občas treba aj ľudský prístup, fanúšikovské nadšenie a prijať fakt, že človek s dobrými nápadmi nemusí byť vždy od fachu. Skvelé herecké obsadenie, výborné herecké výkony a veľmi zaujímavý príbeh sú zárukou dvoch zaujímavých filmových hodín.

Veľmi príjemné prekvapenie i sklamanie zároveň. V prvom rade vydarený český dabing rozmixovaný do formátu 5.1 (rovnako tak pôvodný zvuk, poľský lektor i maďarský dabing), osem jazykových verzií v podobe titulkov, medzi nimi i slovenské, výborný obraz, technicky skvelý zvuk a takmer hodina bonusového materiál, čo je na DVD, ktoré sme mali na recenziu (film u nás vyšiel i na blu ray) naozaj dosť. Až doposiaľ absolútne nadšenie pre každého filmového fanúšika, vrátanie mňa. Sklamanie? Bonusy nemajú absolútne žiadnu jazykovú podporu v podobe titulkov, a pokiaľ divák nie je zbehlý v angličtine v pôvodnom zvuku, tak sú mu úplne zbytočné. Škoda.

Réžia: Bennett Miller
Hrajú: Brad Pitt (Billy Beane), Jonah Hill (Peter Brand), Philip Seymour Hoffman (Art Howe), Robin Wright (Sharon), Kerris Dorsey (Casey)

Distribuuje: Bontonfilm, 2012