Dnes je 05. apríla 2020, meniny má a zajtra

Muž, ktorý nebol (recenzia)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.12.2010

Film Joela a Ethana Coena Muž, ktorý nebol je ukotvený do dobovej atmosféry konca 40. rokov na juh Kalifornie.
Muž, ktorý nebol (recenzia)

Film Joela a Ethana Coena Muž, ktorý nebol je ukotvený do dobovej atmosféry konca 40. rokov na juh Kalifornie. Čiernobiely príbeh, ktorý markantne vystihuje vtedajší kolorit je vyrozprávaný mĺkvym nenápadným holičom Edom Carnerom (Billy Bob Thornton), žijúcim pokojný a slušný život so svojou manželkou Doris (Frances McDormand) v malebnom útulnom domčeku na periférii mesta.

Tichá dejová línia je nalomená v momente, keď Ed vytuší manželkinu neveru a od jej milenca, ktorý je mimo iného ich dobrý rodinný priateľ, anonymne vyžiada nemalú peňažnú sumu. Potenciálne získanú investíciu by neskôr rád využil ako kapitál do pochybného obchodu so svojim náhodným zákazníkom. Narýchlo zostrojený plán síce klapne, ale budúce okolnosti sa trpko podpíšu pod kožu všetkým centrálnym postavám tejto bravúrne nakrútenej snímky. Do popredia vystúpi chladnokrvná vražda v sebaobrane, samovražda Doris vo vezení a rad ďalších tragických udalostí, na ktorých celý príbeh stojí.

Režisérske duo bratia Cohenovci nikdy nenakrútili zlý film – majú buď lepšie alebo vynikajúce filmy, čoho najlepším dôkazom je množstvo prestížnych ocenení, ktoré za svoju dlhoročnú spoluprácu získali. Tvorivá činnosť oboch súrodencov je celkom iste podčiarknutá nie len nápaditými scenármi a jedinečným prístupom k réžii, ale predovšetkým ich osobitným rukopisom, vďaka ktorému ich nemôžeme nepoznať.

Legendárne snímky ako sú Fargo, Big Lebowski alebo Táto krajina nie je pre starých sú najlepším príkladom ich filmárskeho remesla. Mlčanlivý triler Muž, ktorý nebol za nimi ani náhodou nezaostáva. V celom filme je použitý dlhý rad premyslených čiernobielych záberov, ktoré miestami pripomínajú originálnu statickú fotografiu, doslovne vyjadrujúcu spomínaný dobový kolorit Ameriky minulého storočia. Bravúrne gradujúca dejová línia je výstižným príkladom, ako sa malé a neškodné previnenie premení na zásadný zločinecký labyrint paušálnych rozmerov. Nemalú úlohu popri tom všetko zohrá aj neškodná hra osudu, ktorá sa pri podobných okolnostiach neraz podceňuje.

Jediným nedostatkom formátu je, že neobsahuje bonusový materiál, skrz ktorý by sme ako diváci mali jedinečnú možnosť preniknúť do tajomného zákulisia filmových tvorcov. Pre nie jedného fanúšika súrodeneckého dua by bolo zaiste zaujímavé sledovať podnetné komentáre autorov snímky, strihačov alebo kameramanov, ktorí sa doslovne podpísali na nezameniteľnom a hlavne silne výpovednom výraze filmu. DVD Muž, ktorý nebol je podkuté verziou Widescreen, ktorá vyvážene dotvára finálnu podobu tohto filmového klenotu. Jazyková verzia je tradične doplnená o anglický a český jazyk.