Dnes je 09. júla 2020, meniny má a zajtra

Muži, ktorí nenávidia ženy

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.01.2011

Mikael Blomquist, novinár odsúdený za ohováranie významného švédskeho podnikateľa a snažiaci sa uniknúť pozornosti médií hlavného mesta.
Muži, ktorí nenávidia ženy

Mikael Blomquist, novinár odsúdený za ohováranie významného švédskeho podnikateľa a snažiaci sa uniknúť pozornosti médií hlavného mesta. Priemyselný magnát Henrik Vanger, žijúci v severnom Švédsku, ho poverí úlohou napísať kroniku svojej rodiny, ktorou v skutočnosti sleduje jediný cieľ: objasniť záhadné zmiznutie svojej netere Harriet v lete 1966. Blomquist pri písaní kroniky, aj s pomocou geniálnej hackerky Lisbeth Salanderovej, čoraz hlbšie preniká do záhad rodiny a odhaľuje pravdu o mužoch, ktorí nenávidia ženy...

Pred štyridsiatimi rokmi zmizla Harriet Vangerová z rodinného stretnutia konaného na ostrove, ktorý vlastnil a obýval mocný klan Vangerovcov. Hoci sa Harrietino telo nikdy nenašlo, je jej strýko presvedčený, že išlo o vraždu, ktorej páchateľom je niekto z jeho rodiny. Rodiny, ktorej členovia sú medzi sebou síce spätí pevnými putami, ale ktorá je inak úplne nefunkčná. K vyšetreniu tohto prípadu si preto najme investigatívneho novinára Mikaela Blomquistova (Michael Nyqvist), ktorému pomáha drsná potetovaná počítačová hackerka Lisbeth Salanderová (Noomi Rapace ).

Lisbeth Salanderová je mladá žena ako vystrihnutá z Tarantinových filmov, s tajomnou minulosťou, za ktorú sa mstí, a ktorá z nej urobila skutočného outsidera. Je hackerka svetového formátu - s úplnou samozrejmosťou sa pohybuje vo virtuálnom svete, kde je schopná získať akúkoľvek informáciu, ktorú chce. Okrem toho je neobyčajne inteligentná a má skvelú fotografickú pamäť. Ako náhle Blomguisto a Salanderová zasadia Harrietino zmiznutie do rámca početných podivných vrážd, ktoré sa stali takmer pred štyridsiatimi rokmi, začína sa rozpletať temná a desivá rodinná história...

Európska kinematografia má jednoznačne čo povedať aj divákovi za hranicami tejto severskej európskej krajiny. Neuveriteľná, dva a pol hodinová filmová dráma vtiahne diváka svojim spracovaním, usadí ho do sedadla a nenechá ho vydýchnuť. Jedinečný príbeh, fantastické herecké výkony, dokonalé exteriéry a neobvyklé, avšak absolútne jedinečné prelínanie sa histórie z polovice minulého storočia s vymoženosťami súčasnosti robia z tohto filmu niečo neodolateľné a jeden zo silných filmových zážitkov roka. Film Muži, ktorí nenávidia ženy vychádza z prvého dielu knižnej trilógie Milénium Stiega Larssona, ktorej sa po celom svete predalo viac ako 21 miliónov výtlačkov a ktorá sa stala jednou z najčítanejších kníh súčasnosti. Sám Larsson sa bohužiaľ veľkého triumfu svojho diela nedožil - zomrel náhle v roku 2004 krátko potom, čo odovzdal rukopisy kníh svojmu švédskemu vydavateľovi.

Na môj údiv opäť jeden z diskov, ktorý prináša výlučne film samotný, v pôvodnom švédskom jazyku, a pribaleným českým dabingom, určený zjavne iba na náš trh. Bohužiaľ, na náš trh sa tak síce dostáva jedinečný obraz, ktorý svojou „zámernou kvalitou“ podtrhuje časový úsek doby, či dôb, v ktorých sa odohráva, a tiež s vynikajúcim zvukom a vydareným dabingom, avšak bez jedinej sekundy bonusy, pričom prinajmenšom film o filme by bezpochyby nadchol každého filmové fanúšika žánru a nepochybujem, že aj náhodného diváka tohto filmu.

Hrajú: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Sven – Bertil Taube, Peter Haber, Lena Endre, Peter Anderson
Réžia: Niels Arden Oplev
Scenár: Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg