Dnes je 13. augusta 2020, meniny má a zajtra

Muži v nádeji - vydarená komédia

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.08.2012

Šarmantný bonviván Rudolf (Bolek Polívka) úspešne uplatňuje svoju divokú teóriu o účinku nevery v každodennej praxi, a to s elánom, ktorý je u čerstvého šesťdesiatnika až závideniahodný.
Muži v nádeji -	vydarená komédia

Šarmantný bonviván Rudolf (Bolek Polívka) úspešne uplatňuje svoju divokú teóriu o účinku nevery v každodennej praxi, a to s elánom, ktorý je u čerstvého šesťdesiatnika až závideniahodný. O to viac ale nechápe naivitu svojho neznesiteľne korektného zaťa Ondreja (Jiří Macháček), ktorý pre neustále svedomité vykonávanie povinností nevníma, ako nebezpečne sa jeho žena Alica (Petra Hřebíčková) začína nudiť. Milujúci otec a priateľský svokor Rudolf preto ponúkne zaťovi niekoľko osvedčených rád, ako vniesť do monotónneho manželstva potrebné vzrušenie.

Tak sa z nudného „slušáka“ Ondreja vďaka romániku s krásnou Šarlotou (Eva Kerekes) skutočne stáva sebavedomý pán tvorstva, obletovaný milenkou a obdivovaný vlastnou manželkou. Situácia je síce krásna, ale dlhodobo neudržateľná. Ondreja čaká množstvo komických situácií, ktorým čelí typicky mužskými vlastnosťami - hravou vynaliezavosťou a nezničiteľnou nádejou, že všetko dobre dopadne.
Trailer k filmu Muži v nádeji.

Účastníci zájazdu režiséra Jiřího Vejdělka boli výborne spracovanou komédiou. Následný Roming mi síce bol proti srsti, ale keď v roku 2010 prišiel Vejdělek s filmom Ženy v pokušení, získal si chlapec môj veľký rešpekt a obdiv. Nakrútiť tak vznešene jednoduchú, nezakomplexovanú a naozaj vtipnú komédiu, to je umenie. Následne sa mi však zježila koža, keď som zachytil informácie, že Vejdělek vo svojich „nádejach“ pokračuje filmom Muži v nádeji. Mal som za to, že pôjde o chabý odvar uchytený na úspechu predošlého filmu. Vejdělkovi som v tomto prípade nedôveroval na toľko, že som jeho film napriek úspešnej silnej propagácii v kinách absolútne odignoroval a aj k DVD dom sa odhodlával asi pol roka po jeho vydaní.

Napokon som si príjemnú zimnú komédiu dal v strede horúceho leta a skončil som s úškľabkom uznania na tvári. Klobúk dolu, Muži v nádeji sú rovnako vydareným filmom. Moja obrovské proti patrí už akémusi klasickému českému filmovému moru, kedy autor rozohrá skvelý komediálny príbeh, baví diváka na plné obrátky, aby v jedinom a najneočakávanejšom momente vrhol do príbehu tragédiu, ktorá od základu otrasie divákom a pokazí mu celý dojem. Toto je z môjho pohľadu česká špecialita a inak tomu žiaľ nie je ani v tomto filme.

Je to veľmi dramatické, zvlášť, keď sa to Vejdělkovi podarilo zasadiť tak, že divák na to absolútne nie je pripravený. Jeho jediným ospravedlnením je, že v tomto prípade to malo zmysel, pretože Vejdělek následne silno nadväzuje práve na tento moment a po jeho línii vedie film do finále, v ktorom už v podstate divák na dramatickú scénu dávno zabudol a opäť sa baví. Vejdělek celkom dobre vyčaroval príbeh, ktorého misky váh sú dostatočne vyrovnané na to, aby divák pochopil, že to malo zmysel.

Ďalej mu kvitujem to, že Bolka Polívku donútil hrať a po dlhom čase z neho neurobil filmového alkoholika. Tá jedna scéna, v ktorej sa opije je prípustná a vďaka Mužom v nádeji som dostal nádej, že Polívka vie hrať aj niečo iné, ako ochlastov a vo všeobecnosti, že vie stále hrať. Výborné však je, že popri takej osobnosti a charizme, akú Polívka vyžaruje sa po jeho boku objavuje plejáda síce možno mediálne menej ostrieľaných hercov (nehovorím o Jiřím Macháčkovi), ale ide o tak silné osobnosti, že Polívkovi „svojou veľkosťou“ na obrazovke dokonale asistujú. Je to tak silné, že ešte aj Ester Kočičková v šteku na lavičke pri Vltave pôsobí ako kráľovná obrazovky. Nepochybne za to môže aj veľmi dobre napísaný scenár.

Našu hereckú kráľovnú som si nechal na koniec. Kvality, šarm a v tomto prípade i zjavné ženské prednosti Evy Kerekes si v Čechách všimli už dávnejšie (hlavnú postavu si zahrala v rozprávke Dažďová víla), ale úloha Šarloty bola pre Vicu nepochybne doteraz najväčšou komediálne – dramatickou príležitosťou u našich susedov. A dovolím si tvrdiť, že sa zapísala tak, že ponuky sa pre ňu budú hrnúť. Eva je vtipná, presvedčivá a schopná zahrať absolútne čokoľvek, od zvodnej dračice, cez zaskočenú puťku a všetko, čo ju pomedzi to stretne. Eva Kerekes je hviezda tohto filmu.

Muži v nádeji vyšli v segmente lacných DVD a prvé vydanie sa veľmi rýchlo rozobralo. Zohnať DVD s tak dobrým filmom však ani dnes nie je problém a bežne ho zoženiete v internetových obchodoch. DVD je bez bonusov, pár sa ich nachádza podľa dostupných informácií na blu ray disku, na ktorom film tiež vyšiel, ale ide podľa informácií distributéra iba o trailer, či fotogalériu. Obraz je naozaj dobrý, problém som mal so zvukom, kde hudba bola hutnejšia, ako hovorené slovo, takže bolo treba regulovať zvuk, aby bolo počuť, čo sa hovorí a nepraskali ušné bubienky pri hudobnom podmaze.

Distribuuje: Bontonfilm, 2012

Muži v nádeji DVD