Dnes je 21. júna 2018, meniny má a zajtra

Muzika

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 13.03.2011

Neďaleko veľkého mesta, z ktorého cesty nevedú nikam len späť, sa začína veselý a trochu čierny príbeh...
Muzika

Neďaleko veľkého mesta, niekoľko krokov od hraníc s nepriateľskou kapitalistickou krajinou, v zapadákove, z ktorého cesty nevedú nikam len späť, sa začína veselý a trochu čierny príbeh o chlapíkovi, ktorý dúfal, že hudba mu pomôže z kaluže, ale namiesto toho vyváľa hudbu v blate. Je to aj príbeh o jeho rovesníkoch, priateľoch, túžbach a snoch o slobode, ktorá bola v Československu na rozhraní sedemdesiatych a osemdesiatych rokov jednou z najvzácnejších, najlepšie strážených a najmenej dostupných hodnôt. Je to aj príbeh mladých ľudí, ktorí sa trápia s vlastnými životmi, s láskou, žiarlivosťou, pokušením. Narážajú na obmedzenia doby, v ktorej boli banány úzkym profilom a cesta za Západ nesplniteľný sen. Doby, v ktorej o všetkom rozhodovali členovia jedinej strany a v ktorej donášači informovali aj o tom, že kotolník hráva na saxofóne americkú muziku. Jadrom príbehu troch muzikantov, ktorí sa rozhodnú dosiahnuť úspech a sebarealizáciu v hudobnom šoubiznise je tragikomický osud nadaného mladého muža, ktorý si svoj talent a možnosti uvedomuje len okrajovo, no o to jednoduchšie a divokejšie sa zaplieta do deštruktívnych vzťahov, ktorých skutočný rozmer a dosah si len postupne uvedomuje.

Pred štyrmi rokmi málokto tušil, kto je Lukáš Latinák, či Milan Ondrík...

Hoci má film Muzika už štyri roky a za sebou peknú kôpku medzinárodných ocení, na DVD vyšiel s relatívne veľkých časovým odstupom od uvedenia v kinách a ja som sa k nemu dostal až teraz. A som rád. Muzika je totiž filmom, ktorý v obrovskom rozsahu predstavuje plejádu fantastických slovenských hercov, ktorých však v roku 2007 pomaly nikto nepoznal. Väčšina z nich si musela prejsť „konkurzom“ slovenských seriálov, aby z nich boli hviezdy. Iba tak sa okrem toho, že sa divíte, koľko hercov, sa dá obsadiť do jedného filmu, aj tešíte z toho, koľko dobrých hercov máme na Slovensku. Pred štyrmi rokmi totiž málokto tušil, kto je Lukáš Latinák, či Milan Ondrík, aj Jana Oľhová musela najskôr prejsť väzenskými múrmi v Odsúdených, aby si ju divák zafixoval a vychutnal si jej umenie. Faktom ostáva, že pokiaľ ste sledovali slovenské seriály a Muziku až po nich, budete mať väčší prehľad o tom, kto to v tom filme vlastne hrá a vychutnáte si to intenzívnejšie.

Na druhej strane však neviem, či je lepšie porovnávať už známych hercov, alebo by ste si ich radšej vychutnali ako relatívne neznáme tváre v dobre nakrútenom filme. Niekto to má možno rád takto. Muzika je totiž výborný film. Je vtipný a neprekážalo mi v ňom ani to, že sa odohráva v tuhom komunizme, podľa tých pesničiek, ktoré v ňom znejú, tipujem na začiatok osemdesiatych rokov. Tvorcovia sa totiž v muzike nesnažili roniť slzy nad dobou minulou, ale sa snažili diváka pobaviť. A podarilo sa im to výborne. A nielen vďaka jednoduchému, zrozumiteľnému a veselému scenáru Ondreja Šulaja, ale aj vďaka famóznej kamere Alexandra Šurkala, jedinečnej réžii Juraja Nvotu a hlavne vďaka excelentným výkonom takých (dnes už) hviezd, ako Ľuboš Kostelný, Táňa Pauhofová, Dorota Nvotová, Jan Budař, Marek Geišberg, Marián Geišberg, Jana Oľhová, Ady Hajdu, Csongor Kassai, Petra Polnišová, alebo už spomínaní Latinák a Ondrík. Je vidieť, že si všetci do jedného nakrúcanie Muziky užívali a nechali v tom filme zo seba to najlepšie. O výkone každého z nich by sa dala napísať samostatná kapitola a každá by bola pozitívna.

V tejto chvíli mi je celkom ľúto, že Muzika vyšla zatiaľ iba na DVD. Je to film, ktorý by kľudne obstál aj na Blu ray disku, najmä vďaka obrazu, ktorý by bol vo vysokom rozlíšení majestátny. Ale nemožno povedať, že by niečo nebolo v poriadku s DVD diskom. Obraz je klasický, zvuk namixovaný veľmi dobre, čo je pri filme o hudbe nutné, pretože by bolo veľkou iróniou, keby zvuk nefungoval, tak ako má. Súčasťou disku je aj sekcia bonusov, pričom ťažiskom je zhruba polhodinový film o filme, ale aj rozhovor s autorom literárnej predlohy, trailer, záznam koncertu, fotogaléria a ďalší zaujímavý materiál.

Faktom ostáva, že sme s Muzikou hľadali k sebe cestu štyri roky, ale teším sa, že sme sa našli. Muzika je slovenský film, ktorý treba vidieť.

Linky: BONTONFILM, DVD BEST