My všichni školou povinní

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 10.06.2013

Legendárny 13-dielny seriál zo školského prostredia, v ktorom sledujeme osudy žiakov, učiteľov a ich rodín, ktorých počas jedného školského roku spája jedna škola.
My všichni školou povinní

O seriáli:
My všichni školou povinní - zne lka

Na začiatku roku 1984 Československá televízia odvysielala v premiére dnes už legendárny seriál Návštevníci a pre divákov, ktorí aj v tom čase milovali televízne seriály už bol pripravený ďalší klenot. Režisér Ludvík Ráža nakrútil podľa námetu a scenára Markéty Zinnerovej dnes už seriálovú klasiku My všichni školou povinní, ktorá sa začala vysielať koncom apríla 1984 a každý týždeň pritiahla k obrazovkám milióny divákov. Osudy malého Jirku Olivu, učiteľa Lamača, či Karfíka celá plejáda vynikajúcich hercov, ich presvedčivé výkony a osudy, ktoré častokrát prežívali mnohí aj pred televíznymi obrazovkami, ani dnes nič nestrácajú na svojej čarovnosti.

Seriál tak v budúcom roku oslávi neuveriteľných tridsať rokov od prvého uvedenia a keď som ho nedávno opäť vzhliadol na DVD, bol som nadšený. Žiaľ, mnoho z tých excelentných hercov už nie je medzi nami – Věra Galatíková v úlohe riaditeľky školy, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Karel Augusta, Jiří Sovák a spomienka na ich skutočný herecký kumšt mnohokrát vyvolávala mrazenie po tele. Seriál priniesol aj niekoľko mladých hereckých tvárí, z ktorých sú už dnes páni herci, pričom jednoznačne nezabudnuteľný bol výkon mladučkej Veroniky Žilkovej a Miroslava Vladyku.

Nesporne najvýraznejší herecký výkon však v príbehu predviedla Jiřina Bohdalová v úlohe rozvádzajúcej sa matky dvoch školopovinných detí. Jej postava Joklovej a to, ako ju Bohdalka stvárňuje je výkon, ktorý by sa mal deklarovať študentom herectva ako ozajstné herectvo. No a pomimo malého okatého červenovlasého Jirku Olivu seriál priniesol ešte jednu nezabudnuteľnú postavu, ktorú si zahrala Gabriela Vránová. Jej učiteľka Hajská sa stala synonymom celej projekcie a keď sa dnes vysloví názov tohto seriálu, tak každému príde na um práve ona.

Fascinujúce je, že aj po 30-ich rokoch je možné bez mihnutia oka povedať, že Zinnerová napísala excelentný príbeh, v ktorom všetko do seba zapadá ako kúsky puzzle. Divákovi dovolila nahliadnuť do súkromia jednotlivých postáv, pričom najmä vykreslila ich špecifické a jedinečné charaktery. Svojim trinásťdielnym príbehom ponúkla divákovi pohľad do absolútne odlišných rodín, pričom sa jej veľmi zamatovým spôsobom podarilo poukázať na špecifické spoločenské rozdiely, ktoré v tom čase boli verejným tabu, ale práve tu Zinnerová ukázala, že existujú. Faktom tak ostáva, že školstvo malo problémy už v osemdesiatych rokoch, len sa na to tak nepoukazovalo, že žiaci mali tiež svoje maniere, len to nebolo také okaté, že vyvolený a tí bežní boli vtedy, len to nebolo o úplatkoch, ale skôr o spoločenskom postavení a o známostiach a učitelia milovali svoju prácu rovnako vtedy, ako teraz, a aj keď je to ťažko uveriteľné, tak zjavne z presvedčenia. Skvelá práca.
My všichni školou povinní:Hajská

Hodnotenie diskov:

Seriál My všichni školopovinní vyšiel na 5 DVD, najskôr samostatne, dnes sa dá za mimoriadne výhodnú cenu získať v spoločnom balení. Česká televízia a Bontonfilm pripravili pre diváka veľké prekvapenie. Každý disk je zabalený v samostatnej knihe. Doslova. Nie je to nič obsiahle do obšírnosti, ale je to geniálne, čo do obsahu. Jednotlivé časti knihy totiž prinášajú výber obrazov autorkinho scenára, čo si môžete následne porovnať s finálnou podobou jednotlivých dielov. Samozrejme, vždy ide o tie časti, ktoré sa nachádzajú na danom DVD.

Obsahom kníh je však aj množstvo spomienkového materiálu, pričom sa dozviete množstvo zaujímavostí o vzniku seriálu, o hlavných hereckých hviezdach, na svoje dielo si spomína samotná Zinnerová a na svoju najťažšiu televíznu úlohu spomína v texte Gabriela Vránová. A to je iba časť z toho, čo v jednotlivých piatich knihách nájdete. Strašne sa teším z tohto vydania a myslím si, že podobné by si zaslúžili všetky legendárne československé seriály.

Spomínal som, že 13 dielov je rozdelených na 5 diskov v počtoch 2-2-3-3-3, pričom posledný disk prináša aj dokument o herečke Michaele Kudláčkovej (seriálová Barča Hrdinová) zo série Osudy detských hviezd. Priznám sa, že túto edíciu nepoznám, ale ak v nej bolo viac častí s hrdinami tohto seriálu, je škoda, že sa tu nedostali. Pri tak luxusnej edícii sa tvorcovia mohli vybrať aj za hercami a nakrútiť s nimi niekoľko súčasných bonusov. Dokonca si myslím, že pri tak excelentnom diele by sa dal vyrobiť samostatný bonusový disk.

V každom prípade však uznávam, že je to najucelenejšie, najlepšie a najluxusnejšie vydanie československého predrevolučného seriálu u nás a vzhľadom na vyčistený obraz i zvuk možno bez preháňania hovoriť o nezabudnuteľnom zážitku.

Réžia: Ludvík Ráža
Hrajú: Miroslav Vladyka, Veronika Žilková, Jiři Bartoška, Jana Šulcová, Milan Šimáček, Jaromír Hanzlík, Gabriela Vránová, Karel Augusta, Jiřina Bohdalová, Jiří Sovák, Jana Preissová, Jaroslava Obermaierová, Věra Galatíková, Jiřina Švorcová, Dana Medřická Hud.: Petr Hapka

Linky: NIAGARA