Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Nedodržaný sľub

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 06.06.2011

Nedodržaný sľub je totiž film pri ktorom vás mrazí od začiatku do konca a keď si konečne niekde v polovici uvedomíte, že toto všetko je navyše nakrútené podľa skutočných udalostí, tak sa pocity ešte viac zintenzívnia.
Nedodržaný sľub

Jiří Chlumský na základe skutočného príbehu natočil film, ktorý diváka vtiahne do deja plného napätia a zvratov, v ktorom sa z mladého chlapca vďaka dobovým okolnostiam stáva mladý muž trochu predčasne. Udalosti rokov 1939 až 1945 ho prinútia opustiť svoje mladícke naivné futbalové plány, poprieť svoju identitu, stretnúť sa z očí do očí so smrťou, žiť a bojovať bok po boku s drsnými ruskými partizánmi a zistiť, že aj najlepší priateľ môže byť zradca. Nielen jeho odvaha a šikovnosť, ale aj zhoda náhod a životné šťastie, mu umožnia toto peklo prežiť, so snahou dodržať sľub, ktorý si kedysi on a jeho rodina dali - opäť sa doma zísť.

Veľký pomyslený potlesk pre všetkých.

Nebudem chodiť ako pes okolo horúcej kaše a rovno napíšem, čo si myslím. Skláňam pomyselný klobúk pred Samom Spišákom, ktorý dokázal bravúrne utiahnuť viac než dvojhodinový film a to tak, že v podstate nezliezol z obrazu. Tento mladý muž, ktorého väčšina Slovenska eviduje z denného seriálu Panelák je skutočne pán herec a myslím, že úloha v Paneláku mu môže skôr poškodiť v jeho kariére. Pretože takto excelovať v celovečernom filme, to je skutočné umenie.

A teraz prejdem k tej kaši. Nedodržaný sľub som vynechal v kine a prepásol som ho v televízii. O to viac som sa tešil, keď film konečne vyšiel v distribúcii Magic Box Slovakia aj na DVD (a viem si predstaviť a blu ray formát s dokonalým obrazom, ktorý k dokonalému filmu patrí). Nedodržaný sľub je obrovské prekvapenie. Bolo mi jasné, že Jiří Chlumský natočí parádny film, ale že to bude také dokonalé, dotiahnuté do najmenších detailov, to som neveril. Okrem, toho, že sa vo filme vystriedali hádam všetci slovenskí herci (až do konca som dúfal, že nebude chýbať Zdena, aby to bolo kompletné, ale – našťastie – nezjavila sa) ma fascinoval Chlumského cit pre detail. Nedodržaný sľub je totiž film pri ktorom vás mrazí od začiatku do konca a keď si konečne niekde v polovici uvedomíte, že toto všetko je navyše nakrútené podľa skutočných udalostí, tak sa pocity ešte viac zintenzívnia. Veľmi silný príbeh, dokonalý scenár, fantastická kamera, bezchybný strih a až neuveriteľne dokonalé výkony slovenských a českých hercov, ktorým kraľuje mladučký Samo Spišák sú devízou jedného famózneho filmu, ktorý jednoducho treba vidieť. Veľký pomyslený potlesk pre všetkých.
Trailer k filmu Nedodržaný sľub

Nedodržaný sľub vychádza na DVD až dva roky od premiéry, ale tešme sa z toho, že vôbec vychádza. Pri slovenskej tvorbe to ešte stále nie je bežná vec. Výborný zvuk (rozmixovaný až do troch formátov), na DVD tiež veľmi dobrý obraz, aj keď, ako som spomínal, viem si v tomto prípade predstaviť aj blu ray nosič s ešte čistejším obrazom. Určite by som po ňom siahol. Disk je doplnený aj o anglické a maďarské titulky a nechýbajú ani bonusy. Osobne nikdy síce nepochopím, keď niekto na DVD zaradí aj filmovú hudbu – je to pre mňa nepochopiteľné iba z toho dôvodu, že keď si ju pustím cez TV, nikdy nedosiahnem takú kvalitu zvuku, ako z CD. Na druhej strane, ak soundtrack ako taký nevyjde, je toto slušná náhrada. Filmových fanúšikov poteší naozaj obsiahla fotogaléria a štvrťhodinový film o filme. Na domáce dielo naozaj silná výbava a konštatovanie, že sa tie dva roky naozaj oplatilo čakať.

Réžia: Jiří Chlumský
Hrajú: Ondřej Vetchý, Zuzana Porubjaková, Peter Oszlík, Samuel Spišák, Dušan Kaprálik, Roman Luknár, Viera Topinková, Lukáš Latinák, Marián Slovák, Filip Renč a ďalší

Nedodržaný sľub dvd