Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra

Nehanební bastardi BRD

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.02.2010

Tarantino si v jedinom filme dokázal urobiť srandu (alebo ak chcete, tak uraziť) naozaj každú zo spomínaných kategórií a diváka opäť dostať do kolien, nech si to každý vysvetlí, ako chce.
Nehanební bastardi BRD

Bolo nebolo v nacistami okupovanom Francúzsku... Vitajte v Druhej svetovej vojne podľa Quentina Tarantina. Vitajte vo svete, kde historická realita ustupuje ľahko brutálnemu rozprávkovému rozprávaniu jedného z najkontroverznejších režisérov súčasnosti. On sám pritom tvrdí, že sa poetika Nehanebných bastardov asi najviac priblížila nálade filmu, ktorý mu urobil meno – násilníckej čiernočiernej komédii Pulp Fiction – Historky z podsvetia.

Nemeckých vojakov ešte neprestali bolieť nohy po smelej invázii do západnej Európy, keď mladučkej Shosanne priamo pred očami nemecký dôstojník Hans Landa vyvraždil členov jej rodiny. Ona sama len tak - tak unikne do Paríža, kde sa ukryje pod novou identitou prevádzkarky kina.

Na inom mieste hákovým krížom rozkopanej Európy sa pod vedením ľahko vulgárneho amerického poručíka Aldo Rainea formuje nezvyčajná vojenská jednotka. Úlohou jej členov je nielen prežiť na území plnom nacistov a ich prisluhovačov, ale zároveň likvidovať ich elity a to tak efektne, že tým budú medzi nimi šíriť strach a paniku. Hovoria si Bastardi a práve ich čaká tá najťažšia misia, ktorá môže úplne zmeniť priebeh vojny.
Trailer k filmu Nehanební bastardi

V jednom parížskom kine sa chystá premiéra nového nemeckého propagandistického eposu a tejto udalosti sa má zúčastniť celý rad nacistických špičiek (možno aj samotný Hitler). Úlohou Bastardov bude preniknúť na akciu a ukázať šéfom Tretej ríše, aké to je, keď je človek mŕtvy. Ale nepočítajú s tým, že priamo pod svetlami premietačky snuje svoj plán pomsty za smrť blízkych osirelá Shosanna a že keď sa jeden geniálny plán na atentát stretne s iným, výsledkom môže byť ešte geniálnejší neúspech.

Nápad na film o elitnej vojenskej jednotke zrel v Tarantinovi viac než 10 rokov. Ale keď 2. júla roku 2008 definitívne vykvitol do finálnej verzie scenára, nabrali veci rýchly spád. Režisér sa totiž rozhodol, že Nehanebných bastardov uvedie budúci rok na festivale v Cannes, čo znamenalo, celú snímku natočiť a zostrihať v pomerne (na vojnový veľkofilm) šibeničnom termíne jedenástich mesiacov. Kľúčovú prekážku k úspechu tohto filmu sa podarilo prekonať hneď v úvode, keď na ponuku hlavnej role nadšene reagoval Brad Pitt.

Potom to už išlo ľahko. Podľa kľúča „postavy každej konkrétnej národnosti budú hrať herci s tým istým občianstvom“ zostavil Tarantino originálnu zostavu, v ktorej figurujú držitelia prestížnych filmových cien, ale tiež béčkové hviezdy, Shrekov hlas Mike Meyers alebo režisér hororových Hostelov Eli Roth.

Hádam ešte nikdy som nezažil toľko polemiky pri jednom filme a to hneď v niekoľkých oblastiach. Aký je vlastne správny slovenský názov? Ide o množné číslo, ktoré v slovenskom pravopise automaticky mäkčí, alebo nie? Ak áno, prečo všetci preberajú český, slovensky pravopisne nesprávny názov? A potom ten film! V koľkých nemeckých kinách sa vôbec premietal? A premietal sa vôbec? Quentin Tarantino sa opäť raz predviedol v geniálnom filmovom guláši, ktorý vyráža dych. A to doslova, pričom je úplne jedno akej ste rasy, vierovyznania, či národnosti. Tarantino si v jedinom filme dokázal urobiť srandu (alebo ak chcete, tak uraziť) naozaj každú zo spomínaných kategórií a diváka opäť dostať do kolien, nech si to každý vysvetlí, ako chce.

Zaujímavé je, že tí, čo sa na film tešili, odchádzali znechutení, tí, čo sa ho báli, boli nadšení a to hovorím o vlastne skúsenosti, pričom osobne som z nového Tarantina naozaj nadšení. Aj keď prvý raz som film videl až teraz na Blu-Ray disku, ale o to viac sa z toho teším, keďže som si ho užil doma a s titulkami i dabingom naraz, keďže sa v ňom prelína niekoľko jazykov. U mňa plný zásah, pán Tarantino.

Hodnotenie Blu-Ray disku:

Blu-Ray disku s týmto filmom naozaj nemožno nič vytknúť. Niekoľko jazykových mutácií, zhruba taký istý počet jazykových verzií vo forme tituliek, dokonalý obraz, dokonalý zvuk, zaujímavé menu a hlavne viac, ako hodina a pol bonusových materiálov, medzi ktorými dominujú rozhovory s hercami a tvorcami, film o filme a predĺžené alternatívne scény. Všetko v najvyššej možnej kvalite a dokonalá zábava.

Nehanební bastardi BRD