Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra

Nemocnica Parkland - Kennedyho vražda iným pohľadom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 23.06.2014

Či už to bol Oswald, alebo bol Oswald iba obetným baránkom, sa už nikdy nedozvieme. Kennedyho smrť však doteraz vyvoláva obrovské množstvo emócii a dohadov, ktoré sa rozoberali už v mnohých dokumentoch a filmoch.

Je 22. november 1963. Prezident John F. Kennedy bol zavraždený. Hŕstka obyčajných ľudí sa ocitá v nanajvýš neobyčajnej situácii. Film prostredníctvom očitých svedkov rekonštruuje udalosti tohto tragického dňa. Mladí lekári a sestry z nemocnice Parkland, tajná služba, kameraman, ktorý celú udalosť natočil, brat a matka Lee Harveya Oswalda a ochranka samotného prezidenta. Práve od týchto nenápadných postáv sa odvíja šialený, strhujúci a silný príbeh jednej z najdiskutovanejších udalostí histórie.
Nemocnica Parkland - trailer

Či už to bol Oswald, alebo bol Oswald iba obetným baránkom, sa už nikdy nedozvieme. Kennedyho smrť však doteraz vyvoláva obrovské množstvo emócii a dohadov, ktoré sa rozoberali už v mnohých dokumentoch a filmoch. Väčšina z nich bola cielená práve na atentát. Peter Landesman sa pod producentskou taktovkou Toma Hanksa pokúša pozrieť na túto zásadnú udalosť v (nielen) amerických dejinách z druhej strany. Čo prežívali lekári, ktorým Kennedyho priviezli na sálu? Aké pocity mala tajná služba, ktorá mala hlavu štátu chrániť a neustrážila ho? A čo kameraman, ktorý zachytil atentát a o jeho záznam teraz bojuje každé médium. A ako sa k tomu všetkému postavila Oswaldov a rodina? Vynikajúce otázky, ktoré by priniesli zaujímavé odpovede, keby bolo dostatok priestoru na ich riešenie.

Hodina a pol je príliš málo času na zodpovedanie všetkých otázok a je to mimoriadne malý priestor na vykreslenie všetkých postáv, ich charakterov a osudov. Parkland by mohol byť kľudne iba úvodným filmom k niekoľko dielnemu dokumentu na túto tému a natočiť z tohto pohľadu niekoľko hodín by nebolo vôbec ťažké – z pohľadu dostupnosti informácií. Takto je Nemocnica Parkland skôr uponáhľaným zdramatizovaným dokumentom, ktorý rozvíja veľa nitiek, no ťažko sa dopátrať ich konca. Najzaujímavejšie vyznieva pohľad zo strany rodiny atentátnika. Ostatné by potrebovalo viac priestoru. Herecky má film hviezdne obsadenie, ktorému dominuje Zac Efron. V ďalších úlohách sa objavujú Marcia Gay Harden, Billy Bob Thornton, Jacki Weaver, či Paul Giamatti. Hľadať hlavnú postavu je v tomto prípade zbytočné, pretože každý osud stvárnený v tomto filme je niečím výnimočný.

Možno by sme sa dozvedeli niečo viac o režisérskych pohnútkach, keby sme si pustili film s Landesmanovým komentárom. A možno by sme si ho aj pustili, keby sme mu rozumeli. Žiaľ, bonusová výbava filmu je bez českých titulkov a toto je opäť jeden z tých prípadov, kedy by režisérsky komentár bol pre diváka prínosom, no je zbytočný, ak mu väčšina našich divákov stále nerozumie. Škoda. Ku komentárom sú pribalené aj vynechané scény, je ich asi za 5 minúť a nie sú ničím výnimočné. Rovnako bez českých titulkov. Teším sa, že film vôbec prišiel na náš DVD trh, keďže v kinách sa nepremietal a mohol ostať zabudnutý. Bontonfilm ho priniesol aspoň na DVD (Blu ray u nás nehľadajte), s vydareným českým dabingom a fajn obrazom.

Réžia: Peter Landesman
Hrajú: Zac Efron, Marcia Gay Harden, Billy Bob Thornton, Jacki Weaver, Paul Giamatti