Dnes je 27. februára 2021, meniny má a zajtra

Nočná mora z Elm Street

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.11.2010

Pätica dospievajúcich priateľov, ktorá žije v rovnakej ulici, má sny o hrozivom mužovi...
Nočná mora z Elm Street

Pätica dospievajúcich priateľov, ktorá žije v rovnakej ulici, má sny o hrozivom mužovi so znetvorenou tvárou, strašidelným hlasom a záhradnícku rukavicou s nožmi miesto prstov. Jedného po druhom terorizuje v snoch - kde platia jeho pravidlá a jedinou cestou, ako pred ním uniknúť, je prebudenie. Keď ale jeden z nich zomrie, ostatní pochopia, že sa ich sny stali skutočnosťou a jediný spôsob, ako prežiť, je zostať v pozore a nezaspať. Kdesi v ich minulosti sa skrýva dlh, ktorého splatnosť práve vypršala. Aby sa zachránili, musia sa ponoriť do mysle najzvrátenejšej zo všetkých nočných môr: Freddyho Krueger. Legendárneho zloducha hrá v súčasnej verzii klasického hororu Jackie Earle Haley.

Freddy Krueger sa vracia v poslednom remakeu klasického hororu Nočná mora v Elm Street. Skupinu tínedžerov z predmestia spája jedno puto: všetkých ich prenasleduje Freddy Krueger, desivo znetvorený zabijak, ktorý ich straší v ich snoch. Kým sú hore, môžu chrániť jeden druhého, ale ak zaspia... už niet úniku.

Tak sa mu poďme pozrieť do tváre. Klasický horor, klasická postava, jeden herec, mnoho častí a jediná nezodpovedaná otázka. Prečo? Dočkáme sa konečne odpovede v remakeu tejto hororovej klasiky, posunutej do súčasnosti, s novými tvárami, novými hrdinami a najmä novým hercom v hlavnej úlohe? Dočkáme a ujde sa nám ešte oveľa viac.

Nie som milovníkom ani žánru, ani samotného Kruegera, z pôvodných neviem koľkých častí som videl jednu, tú prvú, aby som bol v obraze, o tých ostatných som počul, alebo som ich mal zapnuté,. Keď bežali v televízore, ale radšej dbal na to, aby mi neunikali očká pri štrikovaní – samozrejme prirovnanie k tomu, aký to pre mňa malo význam. Kruegerov návrat preto vo mne nevyvolal žiadne nadbytočné vzrušenie, skôr naopak. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som si po hodine a pol sledovania popod nos utrúsil, či je už naozaj koniec?

Nový tvorivý tím ľudí priniesol do filmu svieži vietor. Ako celkom náhodný divák sa dozvedám podstatu toho, prečo existuje Krueger, prečo vyzerá tak, ako vyzerá, aj to, prečo sa vkráda do snov celkom novej generácii mladých ľudí. Nový Krueger je ešte ohavnejší, ale oproti originálu nestarne, čo je jasná indícia na remake pôvodného filmu a žiadne pokračovanie – aj preto tá výmena herca. Scenár je svieži, Krueger okrem toho, že je hrozný, je ešte aj oveľa perverznejší a jeho chlípne výroky sú naozaj spestrením filmu (samozrejme, ak sa divák dokáže nad nimi povzniesť a smiať sa na nich).

Z môjho diváckeho pohľadu existuje pár filmov v žánri hororo, ktoré vôbec majú nejaký zmysel. Potom sú pokračovania filmov, ktorých je zmyselných ešte menej. No a potom sú znovu natočené filmy, ktoré zväčša bývajú katastrofou. Som veľmi rád, že v roku 2010 môžem otvorene povedať, že som sa zamiloval do Freddyho Kruegera a úprimne sa teším z klasicky amerického otvoreného konca. Ak by sa totiž pri prípadnom pokračovaní zišla tá istá zostava ľudí, tak sa už teraz teším.

Poslednú informáciu využijem na premostenie do tejto časti recenzie. Budem zároveň veľmi rád, ak sa rovnaká zostava ľudí stretne aj pri českom dabingu. Ten je naozaj vydarený, Lucka Vondráčková opäť exceluje, ale to nie je nič prekvapivé. Výborný je však dabing samotného Freddyho, ktorý už samotný znie dosť zvrhlo, i bez použitia perverzných replík, ktorými sa to vo filme len tak hemží.

Okrem pôvodného zvuku a českej verzii je na DVD ešte maďarská stopa, všetky rozmixované do kvalitnéhop formátu Dolby Digital 5.1, čo má za následok, že viac než samotný Freddy vás pri sledovaní filmu vydesia skôr prítomné zvuky, pretože tvorcovia si na nich dali naozaj záležať. Ak to pozeráte doma a v noci, tak majte televízor skôr na stene, ktorá nesusedí so susedným bytom.

V rovnakých jazykových verziách sú i filmové titulky, pridaná je iba rumunská verzia. Českými titulkami je podporený i bonusový materiál, v tomto prípade veľmi dobre spracovaný štvrťhodinový dokument zo zákulisia nakrúcania. Škoda, že je tých bonusov na DVD tak málo, na oveľa väčšiu priehršť bonusového materiálu sa môžu tešiť majitelia blu ray diskov, na ktorých Nočná mora z Elm Street tiež vyšla a aj na našom trhu.