Dnes je 02. apríla 2020, meniny má a zajtra

Nové sčítanie hlasov

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 05.08.2010

V roku 2000 sa otázka zvolenia alebo nezvolenia amerického prezidenta scvrkla na pár ...
Nové sčítanie hlasov

V roku 2000 sa otázka zvolenia alebo nezvolenia amerického prezidenta scvrkla na pár drahocenných hlasov v štáte Florida - a nové prepočítavanie hlasov vnieslo do slovníka každého bežného Američana nový termín: „Sporné hlasy“. Film spoločnosti HBO Films Nové sčítania hlasov, začínajúci volebným dňom roku 2000 a vrcholiaci rozhodnutím Najvyššieho súdu vo veci Bush versus Gore, sleduje bizarný 36-dňový zápas o to, ktorý z kandidátov vyhrá na Floride a stane sa tak prezidentom.

Kým národ zadržiava dych, republikáni, vedení charizmatickým Texasanom Jamesom Barkerom (na Oscara nominovaný Tom Wilkinson), sa stretávajú s demokratmi v čele s bývalým šéfom Goreovho volebného štábu Ronom Klaineom (dvojnásobný držiteľ Oscara Kevinom Spaceyom). Séria stupňujúcich sa protestov, súdnych sporov a odvolaní vrcholí takmer partizánskymi zákulisnými bojmi. Farebnú zbierku skutočných postáv ďalej dopĺňa štátna tajomníčka Floridy Katherine Harris (na Oscara nominovaná Laura Dern), ktorú milióny Američanov poznajú rovnako dobre vďaka jej mejkapu, ako vďaka jej úlohe pri určovaní víťaza. Výsledkom je poučný a zábavný pohľad na neuveriteľný príbeh najtesnejšieho súboja v histórii amerických prezidentských volieb.

Z dávky DVD noviniek, ktoré mi zapožičal distribútor na recenzie, som sa, pravdu povediac tešil najviac na tento film. Pohľad do zákulisia legendárnych prezidentských volieb, o ktorých sa nehovorí inak, ako tak, že aj tak boli zmanipulované, je neskutočná politická dráma, ktorá ukazuje fungovanie demokracie „v najdemokratickejšej krajine na svete, ktorá je vzorom mne mnohé iné svetové krajiny.“ To bol citát, ktorý zažijete aj vo filme, ktorý vás zavedie do krajiny, kde je politika rovnako skorumpovaná, ako všade inde. Fantastické dve hodiny zo zákulisia politických ťahov a pravdy o tom, ako predposledný americký prezident v roku 2000 vlastne dostal k moci. Fenomenálne a presvedčivé herecké výkony, veľmi zaujímavá téma (aj keď dosť o diváckej priazni k tomuto filmu rozhoduje divákov vzťah ku krajine na druhej strane oceánu) a príbeh, ktorý má spád a na dve hodiny vás priková do sedadla. Ak máte radi realitu, nebudete ľutovať. Na záver, popri záverečných titulkov na diváka čaká niekoľko reálnych záberov z roku 2000. Jediné, čo ma udivuje je fakt, že film vznikol až v roku 2008, teda v čase, keď už to vlastne celé bolo celé každému úplne jedno.

Vydarený dabing, veľmi dobrý obraz, množstvo tituliek (10 verzií) a jazykové mutácie rozmixované do formátu 5.1 (5 verzií). A k tomu zaujímavý bonusový materiál, v ktorom okrem audiokomentárov tvorcov môžete vzhliadnuť aj krátky dokument Pravdivé zákulisie prezidentských volieb a dva dokumenty zo stretnutia hercov s reálnymi postavami roku 2000. Bohužiaľ, celkom nepochopiteľne, bonusové materiály nemajú žiadnu českú podporu.

Distribuuje: Magic Box, 2010