Dnes je 11. decembra 2019, meniny má a zajtra

Občiansky preukaz

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.04.2011

Tak som sa po vzhliadnutí filmu pozrel na to, aký žáner to vlastne bol. Vraj tragikomédia. No, skôr tragi, ako komédia.
Občiansky preukaz

Trpká komédia režiséra Ondřeja Trojana Občiansky preukaz, na motívy rovnomennej knihy Petra Šabacha sleduje osudy štvorice dospievajúcich mladíkov, ich priateľov, lások a rodičov. Od okamihu, ako v pätnástich rokoch dostanú občiansky preukaz, až do chvíle, kedy sa v osemnástich snažia uniknúť vojne a pokúšajú sa získať modrú knižku. Petr, Aleš, Popelka a Míťa dospievajú v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, v dobe, kedy vyjsť na ulicu bez občianskeho preukazu znamenalo koledovať si o problém a kedy bola povinná vojenská služba pre mnohých tým najväčším strašiakom. Každý po svojom, ale aj spoločne sa snažia nestratiť v totalitnom štáte zdravý rozum a zmysel pre humor, ale rovnako aj nedráždiť režim. Prežívajú spoločne mnoho chvíľ, niektoré sú úsmevné, s nádychom absurdnej grotesky, iné dramatické a niektoré fatálne. Film Občiansky preukaz rozpráva o tom zvláštnom životnom období, kedy detstvo zvoľna prechádza v dospelosť a táto cesta vedie v každej dobe cez búranie konformizmu a rodičovských ideálov, revoltu voči spoločnosti, hľadanie a nachádzanie sebaúcty. Vtedy, rovnako ako aj dnes...

Tak som sa po vzhliadnutí filmu pozrel na to, aký žáner to vlastne bol. Vraj tragikomédia. No, skôr tragi, ako komédia. Osobne neviem, čo si mám o Občianskom preukaze myslieť. Pánovi Ondřejovi Trojanovi musel bývalý režim veľmi, ale skutočne veľmi ublížiť. Tešil som sa na to, že si pozriem konečne dobrú komédiu o bývalom režime, v ktorej sa konečne nebude klásť dôraz na to, aké hnusné obdobie to bolo (už to aj tak žiadny film nezmení), ale budeme sa na tom baviť. Možno nie som naladený na „trojanovskú nôtu“ (aj keď z jeho predošlých filmov, ktoré buď produkoval (Pelíšky, Pupendo), alebo režíroval (Želary) som bol jednoducho nadšený, ale v tomto prípade mi to prišlo nejaké nemastné aj neslané, jednoducho bez chuti. Chlapci v hlavných úlohách sú neherci, ale neboli zlí, robili len to, čo si predstavoval režisér a dalo sa to zniesť. Jiří Macháček je excelentný, Aňa Geislerová je podľa mňa herečka, ktorá sa nemala narodiť v Čechách, ale v Amerike a bola by z nej Oscarová diva. Ale o čom to celé bolo? Na čo chcel Trojan a prostredníctvom koho poukázať. Bavil som sa na zápletke v školskej telocvični, ktorá však skončila tragicky, bavil som sa na „Koljovej babičke“, ktorej osud však skončil tragicky. Idea filmu je zjavná – kto chcel prežiť, musel byť sviňa a svine sa mali najlepšie. Občiansky preukaz trvá viac, ako dve hodiny. Vysekal by som 40. minút, zaradil podľa mňa najvtipnejšiu a napokon z filmu vynechanú scénu s pŕhľavou, dal by som viac priestoru malému bonzákovi Daňkovi a mohol byť z toho celkom vtipný film. Nechcem kritizovať Trojanovu prácu, ktorú si veľmi vážim, ale s týmto filmom „sme si“ zjavne nesadli. Divácky záujem však hovorí za všetko, a jeden nespokojný recenzent predsa nepokazí dojem drvivej časti národa.

Veľmi ma však teší iná vec. Občiansky preukaz vychádza u nás na dvojdisku, pričom cena je doslova ľudová a v tomto prípade naozaj možno o disku s bonusmi hovoriť ako o bunosovom.. Divák dostáva dva disky, podľa mňa za cenu jedného. Na prvom je film so zvukom rozmixovaným aj do formátu 2.0, aj do formátu 5.1, druhý disk je plný bonusových materiálov. Trvajú zhruba hodinu a pol a tvorcovia vás zoberú do zákulisia nakrúcania, pozrieť si môžete vynechané scény, „vypichnuté“ sú najlepšie scény a osobne upozorňujem na veľmi zaujímavú, komentovanú fotogalériu.

Réžia: Ondřej Trojan
Scenár: Petr Jarchovský
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Petr Ostrouchov
Hrajú: Libor Kovář, Matouš Vrba, Jan Vlček, Jakub Šárka, Anna Geislerová, Jana Kepková, Marek Taclík, Kristýna Liška-Boková, Jana Šulcová, Jaromír Dulava, Jiří Macháček, Matej Landl, Lilian Malkina, Lukáš Latinák, Juraj Nvota, Nella Miščíková

Distribuuje: Sony Music, 2011
Linky: OBČIANSKY PREUKAZ, SONY MUSIC, SUPERSHOP