Dnes je 26. mája 2018, meniny má a zajtra

Odchádzanie - režisérsky debut Václava Havla

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 28.11.2011

Odchádzanie je v podstate veľmi vydarená politická komédia, ktorej prapodstatu obsahu možno v nemalej miere hľadať práve v českom politickom rybníku.

Príbeh filmu sa odohráva v zlomovom okamihu života Dr. Viliama Riegera (Josef Abrhám), ktorý po dlhé roky zastával funkciu kancelára. O tú však v poslednom čase prišiel a hoci sa snaží nedať nič najavo, v podstate sa mu zrútil svet. Musí sa vysťahovať z vládnej vily, ktorá sa už za tie roky stala jeho domovom. Zároveň - a hlavne - musí prežiť rozklad svojho okolia, svojho „dvora“ a uvedomiť si, ako málo ho vlastne poznal. Vo vile s Riegerom žije jeho dlhoročná priateľka Irena (Dagmar Havlová Veškrnová), jej priateľka Monika (Eva Holubová), jeho matka, jeho mladšia dcéra Zuzana a sluha. Riegerov tajomník Hanuš so svojím tajomníkom Viktorom triedi veci. Dvakrát tu Riegera navštívi novinár Jack s fotografom Bobom, ktorí s ním chystajú veľké interview, dvakrát ho navštívi jeho staršia dcéra Vlasta s manželom Albínom. Mihne sa tu aj niekoľko okrajovejších postáv. Z tajomníka (Oldřich Kaiser) sa vykľuje zradný had, z protivného byrokrata (Jiří Lábus) jediný verný, staršia Riegerova dcéra (Tatiana Vilhelmová) zvoľna ustupuje od svojho pôvodného úmyslu otca ubytovať u seba, mladšia dcéra (Ivana Uhlířová), ktorá sa zdala byť len akousi ozdobou rodiny, je naopak jediná, kto hľadá reálne východisko.

Úplne neutrálnou osobou je záhradník, jediná trvalá spojka s vonkajším svetom, ktorá prináša nové správy. Rieger sa pokúša udržať si dôstojnosť, ale nakoniec sa z toho všetkého ľahko pomätie, aby neskôr, keď absolvuje policajný výsluch spojený s určitým vydieraním, prijal pokorne funkciu poradcu svojho hlavného protivníka, čo si sám pred sebou veľmi racionálne zdôvodní a čo znamená jeho konečný pád. Z vyšších miest totiž prichádza Riegerovi ponuka, že by vo vile mohol zostať, keby verejne podporil svojho cynického protivníka (Jaroslav Dušek). Táto výzva je navyše sprevádzaná vydieraním pomocou kompromitujúcich listov, ktoré sú Riegerovi nepriatelia pripravení ponúknuť bulvárnym plátkom. Dokáže zlomený Rieger odolať, alebo ho čaká zúfalá a ponižujúca kapitulácia?
Trailer k filmu Odchádzanie.

Obrovské prekvapenie. Priznám sa, že som sa skutočne veľmi obával, že hodinu a pol pod taktovkou Václava Havla nevydržím. Nič proti nemu, všetka úcta, ale priznávam, že som sa bál politického traktátu bez hlavy a päty, bez vtipu a bez zmyslu. Ospravedlňujem sa. Jediné, čoho som sa napokon dočkal bol ten pomyselný politický traktát, avšak so zmyslom a vtipom a šarmom Havlovi vlastným. Odchádzanie je v podstate veľmi vydarená politická komédia, ktorej prapodstatu obsahu možno v nemalej miere hľadať práve v českom politickom rybníku. Odmietam sa zamýšľať nad českou politikou, dosť z nechutený som aj z tej našej, avšak pohľad očami Václava Havla je jedinečný.

Havel napísal námet, scenár a film režíroval. Veľmi rozumne si vybral elitu českého herectva a darmo bude niekto hovoriť, že to všetko boli jemu blízki komedianti. Aj keby to tak bolo, pozerám v prvom rade na ich výkon a ten predviedli bravúrny. Od Josefa Abrháma v hlavnej úlohe, cez všetkých ostatných (vyššie menovaných), ktorí vo filme skutočne hrajú. Pán prezident dohliadol na to, aby sa v tomto filme hralo. Podľa mňa Táňa Vilhelmová si tu napravila reputáciu po paškvile, ktorý ako herečka predviedla v Kajínkovi a jednoducho herecké výkony jednotlivých hercov sú proste výborné.
Odchádzanie film
Herecké výkony jednotlivých hercov sú jednoducho výborné.
zdroj: Internet

Havlov príbeh má navyše hlavu a pätu a niekoľko umeleckých vízií, o ktorých silu sa postarali klasické melódie pretvorené na obraz Michala Pavlíčka (vyzdvihujem scénu vo fontáne, vlastne vyzdvihujem všetky scény vo fontáne, či jazierku, či čo to malo byť, keď si to pozriete až do konca, pochopíte prečo). Odchádzanie je skvelý český film, po veľmi dlhom čase konečne český film, pri ktorom mi vôbec nevadí, že sa rýpe v politike. A Dáša? Zabudnite na reči o tom, že si Havel do filmu obsadil svoju manželku. Pretože Dáša je fakt dobrá (a najmä vo fontáne!)

Okrem hodiny a pol s filmom si naplánujte ešte hodinu na projekciu bonusov. Nie vždy to vyzdvihujem, pretože niekedy sú bonusy absolútnou stratou času, v tomto prípade však nie. Ide o tri dokumenty zo zákulisia nakrúcania filmu, každý sa samozrejme venuje niečomu inému a očami niekoho iného. Sú spracované veľmi zaujímavo a stoja za vzhliadnutie. Hlavne cesta Václava Havla ako režiséra. Na margo hudby Michala Pavlíčkaby som rád podotkol, že ma mrzí, že súčasťou balenia, alebo aspoň súčasťou DVD nie je soundtrack s filmovou hudbou, ktorá je fascinujúca. Film vychádza aj na blu ray, avšak už na DVD sú obraz i zvuk vo vysokej kvalite. K pôvodnej českej zvukovej stope rozmixovanej do formátov 5.1. a 2.0 sú pribalené české, poľské, anglické a francúzske titulky. Tak si to vychutnajte.

Réžia a scenár: Václav Havel
Hrajú: Josef Abrhám, Dagmar Havlová Veškrnová, Eva Holubová, Vlasta Chramostová, Oldřich Kaiser, Jaroslav Dušek, Tatiana Vilhelmová, Jan Budař, Jiří Lábus, Jiří Macháček, Stanislav Zindulka, Barbora Seidlová, Ivana Uhlířová, Miroslav Krobot, Jiří Bartoška

Distribuuje: Bontonfilm, 2011

Obal DVD Odchádzení