Dnes je 18. apríla 2021, meniny má a zajtra

Philomena - mrazivý príbeh, herecká ľahkosť

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.08.2014

Ona, napriek všetkým strastiam večná optimistka, on, zvyknutý na spoločnosť bohatých a známych ľudí, premenený na cynika. Táto nečakaná cesta z nich urobí iných ľudí.

Martin Sixmith je bývalý zahraničný korešpondent BBC, ktorý prišiel o prácu. Náhodou sa mu do rúk dostane materiál, z ktorého by mohol spracovať životnú reportáž. Jeho klientkou sa stáva staršia svojrázna írska dáma Philomena Lee. Otehotnela ako mladučká dievčina a porodila syna Anthonyho. Aby ho mohla vídavať aspoň hodinu denne, žila a pracovala v kláštore pre „padlé ženy“. Keď mal Anthony 3 roky, bol Philomene násilím odobraný a predaný na adopciu do Ameriky. Po päťdesiatich rokoch sa rozhodla vyjsť so svojim tajomstvom na verejnosť a svojho syna nájsť. Martin, ako skúsený novinár jej v tom má pomôcť. Ona, napriek všetkým strastiam večná optimistka, on, zvyknutý na spoločnosť bohatých a známych ľudí, premenený na cynika. Táto nečakaná cesta z nich urobí iných ľudí. Navzájom sa učia, konfrontujú svoje rozdielne názory a jeden druhému otvárajú nový a iný pohľad na svet.
Philomena

Skutočný príbeh? Šokujúce! Šokujúce, ako sa sväto tváriace sestry v stuchnutých habitoch dokážu tváriť božsky a pritom sú to mrchy. Išli si za svojim v päťdesiatych rokoch, keď nevinné dieťa posunuli na adopciu a v podstate si idú za svojim aj o pol storočia neskôr, keď sa jedna nešťastná matka rozhodne nájsť svoje dieťa a tie milo sa tváriace „kapucínky“ jej veselo klamú do očí a pod dohľadom Pána je hádžu polená pod nohy. Otázka teda znie, kde je tá viera? Ono to s tým kresťanstvom nie je také sväté, ako sa zdá a tento film na to veľmi dôstojným spôsobom poukazuje. Potom je tu jedna žena, ktorá z jedného poblúznenia priviedla na svet syna a vtedajšie pomery jej ho nedovolili vídať viac, ako hodinu denne.

Keď o neho prišla, 50 rokov sa trápila jeho osudom. Priviedla na svet ďalšie deti, zariadila si nový život, no malý Anthony jej stále ostal v srdci. Dlhé pol storočie sa odhodlávala vyjsť s pravdou von a zistiť, aký je jeho osud. Tam, kde verila v pomoc sa dočkala iba sklamania a tak sa musela po synových stopách vydať s pomocou skúseného novinára. Philomena však napriek všetkým úskaliam, ktoré jej život prinášal v päťdesiatych i rokoch v súčasnosti, nedokázala nikoho nenávidieť, na nikoho sa hnevať a ako skutočná veriaca odpustila všetkým aj tie najväčšie prehrešky.

Konštatujem, že Judi Dench prijala túto úlohu preto, lebo sa v istých veciach vedela s hlavnou hrdinkou stotožniť. Myslím si tiež, že Judi Dench má na svet úplne iný názor a touto úlohou išla svojim spôsobom proti prúdu iba preto, aby poukázala na to, že sa vo svete dejú „hriechy“. Napriek kontroverznosti príbehu i postavy však Judi Dench týmto príbehom prepláva bez jediného zaváhania a hodinu a pol na televíznej obrazovke odohrá s neuveriteľnou ľahkosťou a totálnou presvedčivosťou. Divák jej určite verí každý jeden moment a na záver s ňou bude nepochybne plakať do vreckovky. Či už zo šťastia, alebo kvôli nečakanému odhaleniu, to si pozrite. Oplatí sa to!

Ako diváka ma sklamalo, že takýto príbeh vyšiel u nás iba na DVD, na druhej strane, vďaka aspoň za to. Toto je však film, ktorý by si zaslúžil Blu ray vydanie a aspoň nejaký bonus navyše k tomu. Na DVD na našom trhu nie sú bonusy pribalené žiadne. Tešiť sa môžeme aspoň n dobrý obraz (v rámci možností DVD), naozaj vydarený dabing a tiež kvalitný zvuk. Obe zvukové stopy, anglická i česká sú o formáte 5.1.

Réžia: Stephen Frears
Hrajú: Judi Dench, Steve Cogan , Sohie Kennedy Clark

Distribuuje: Magic Box, 2014