Dnes je 22. februára 2020, meniny má a zajtra

Pokoj v duši

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 04.08.2010

Tóno sa vracia z väzenia, kde si odsedel päť rokov za krádeže dreva.
Pokoj v duši

Tóno sa vracia z väzenia, kde si odsedel päť rokov za krádeže dreva. Vracia sa domov, do rodnej dediny Čierny Hron a zisťuje, že všetko je inak: s manželkou sa odcudzil, päťročného syna vlastne vôbec nepozná, nemôže si nájsť prácu, pretože zlodeja nikto nezamestná. Tóno sa však odmieta živiť krádežami, tak ako pred tým, a tak stráca aj svojho dlhoročného „parťáka“ Štefana, miestneho podnikateľa, ktorý získava čoraz väčší vplyv v celom regióne. Verní priatelia z detstva – katolícky kňaz Marek a úspešný podnikateľ Peter – sa Tónovi snažia pri jeho návrate do normálneho života čo najviac pomôcť, majú však svoje vlastné trápenia a problémy mužov po štyridsiatke a sami hľadajú cestu, ako sa vysporiadať s tým, že ich predstavy o živote narážajú na tvrdú realitu. Tóno sa cíti sám a zúfalo hľadá východisko.

Silný príbeh odohrávajúci sa na pozadí drsnej scenérie hôr, so znakmi, ktoré sú pre stredné Slovensko typické – patriarchátom, pytliactvom, rasovou neznášanlivosťou, krádežami dreva, ale aj silnou tradíciou súdržnosti rodiny, viery, priateľstva a lásky nesie všetky znaky klasickej drámy. Kto by povedal, že sa tento príbeh odohráva v dvadsiatom prvom storočí, v srdci Európy, iba päťdesiat kilometrov od krajského mesta?

Ani nie tak zámerne, ako pre nedostatok času, som sa k filmu Pokoj v duši dostal až teraz. Našťastie v období, keď už utíchol boom, ktorý sa okolo tohto slovenského filmu roztočil a fanúšikovia, či kritici, rozdelení klasicky na dva tábory prestali kuvikať o tom, aké je to dobré, alebo naopak a našli si iný cieľ. S pokojom v duši som si zasadol pred televíznu obrazovku a pustil som si Pokoj v duši. Dráma na slovenský spôsob má veľmi veľa plusov a oveľa menej mínusov. Nie je to dokonalý film, ale nemožno o ňom povedať ani to, čo som často počul, že ľudia ostávali v kine iba preto, aby si vypočuli Kirschnerovej filmovú pieseň.

Pokoj v duši je film, ktorý treba vidieť. Nie je to síce film, ktorý vám navždy ostane v pamäti, ale zaručujem, že je to film, na ktorý budete nejaký čas spomínať. Trochu drsný príbeh je vyrozprávaný skvelými hercami, ktorí v prevažnej miere podali veľmi dobré herecké výkony. Miestami sa síce musí divák potýkať s hluchými miestami, ktoré bolo treba vystrihnúť, ale nie je to nič dramatické, čo by sa nedalo zvládnuť. Bez mihnutia oka dávam Pokoju v duši osem hviezdičiek.

a pomyslenú deviatu si môže pripočítať za obsah DVD. Film vychádza aj s CD, na ktorom je filmová hudba. Ale už samotný obsah bonusov na DVD je na domáce pomery viac než príjemný. Nechýba film o filme, audiokomentár režiséra Vlada Balka herca Atillu Mokosa, reportáže z nakrúcania a premiéry filmu, videoklip k rovnomennej piesni, filmový triler a obsiahla fotogaléria. Toto ešte v súčasnosti nenájdeme ani na mnohých zahraničných DVD. Kvalitný zvuk a obraz sú samozrejmosťou. A niekedy sa naozaj zamýšľam nad tým, prečo takto obsahovo kvalitných titulov u nás nevychádza viac.

Vydavateľstvo: Forza