Dnes je 14. augusta 2020, meniny má a zajtra

Poupata, film, na ktorý sa nezabúda

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 22.09.2012

Film zobrazuje svet zúfalých sociálnych vzťahov a charakterov, ktoré sa chcú vyslobodiť z osudom daného prostredia a uskutočniť svoj sen o normálnom živote.
Poupata, film, na ktorý sa nezabúda

Poupata rozprávajú príbeh Jardu Hrdinu, výhybkára na železničnej trati, ktorý je závislý na hracích automatoch, žije v malom zapadákove a jeho rodina sa postupne rozpadá. Každý z jej členov žije pre svoj vlastný ideál. Agáta túži po šťastnom živote ďaleko od domova a vie, že jej jedinou nádejou je útek, čiže zrada najbližších. Honza verí v čistotu a silu lásky bez ohľadu na okolnosti, za akých sa zrodila. Kamila sa s istotou díva do budúcnosti a nemieni si pripustiť biedu dnešného dňa. Len Jarda vie, že ani svet ani seba už nezmení. Je si vedomý svojho slabošstva a tak sa o nič nepokúša.

Chorobná závislosť na automatoch, ktorá priviedla jeho najbližších do neriešiteľnej životnej situácie, je pre neho každodennou samozrejmosťou. Jeho skutočný a úprimný pokus o záchranu rodiny prichádza neskoro a navyše končí fatálne. Film zobrazuje svet zúfalých sociálnych vzťahov a charakterov, ktoré sa chcú vyslobodiť z osudom daného prostredia a uskutočniť svoj sen o normálnom živote. Nevyhnutná krutosť, s akou sa príbehy postáv pretínajú, pripomína britské sociálne drámy deväťdesiatych rokov, vrátane čierneho humoru, ktorý jednotlivé situácie podfarbuje.
Poupata - trailer

Spomínate si na Kyslíka? Toho šikanovaného vojaka z komunistického seriálu Chlapci a chlapi? Ak vám spôsob, akým ho šikanovali iní vojaci vyrážal svojho času dych, som presvedčený, že výkon Vladimíra Javorského v tomto filme vám dych zoberie opäť. A navyše zanechá, spolu so šokujúcou témou i dojem, na ktorý sa tak ľahko nezabúda. Som presvedčený, že Poupata so svojou závažnou témou, spracovaním, ktoré jednoznačne hovorí, že je zle a bude ešte horšie, prelínaním osudov, z ktorých na prvý, ani druhý pohľad niet východiska, šokujúcim čiernym humorom, zanechajú nezabudnuteľný dojem v každom divákovi a z môjho pohľadu sa bez mihnutia oka radia v rebríčku najlepších českých filmov minulého roku na jeho špicu.

Už dlho som nevidel film, ktorý diváka tak emočne vtiahne a nepustí ho a už vôbec to nebol film domáci (naposledy slovenský Marhuľový ostrov). Navyše tvorcovia nebalansujú na hranici niekoľkých žánrov, ako sa stalo v českých filmoch akousi tradíciou, ale rozhodli sa ponúknuť divákovi veľmi efektnú a presvedčivú drámu, ktorú mnohí prežívajú za stenami svojich anonymných bytov. Veľké plus na záver – režisér Zdeněk Jiráský stavil okrem Javorského na pre našinca úplne neznáme tváre a bol to mimoriadne vydarený ťah.

Zvuk rozmixovaný do formátu 2.0 i 5.1, české titulky pre nepočujúcich a anglické titulky, výborný obraz, to je technická výbava a potom bonusová časť, ktorá na DVD prináša film o filme a stručnú fotogalériu. Dohromady teda asi 15 minút bonusového materiálu, pričom film o filme sa sústreďuje na to, aby vám tvorcovia veľmi otvorene povedali o tom, čo vás čaká, čo vás neminie, o čom to a pomaly aj to, ako to skončí. Takže dobrá rada pre milovníkov bonusov znie – film o filme pozerať až po projekcii filmu samotného.

Réžia: Zdeněk Jiráský
Hrajú: Vladimír Javorský, Malgorzata Pikus, Marika Šoposká, Josef Láska, Aneta Krejčíková, Kateřina Jandáčková, Jiří Maryško, Vladimír Polívka, Nguyen Thi Minh, Nguyen Kim Son, Luboš Veselý, Dana Syslová

Poupata obal DVD