Dnes je 24. januára 2021, meniny má a zajtra

Povodeň

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.03.2011

Bol osudný august a ničivá povodeň spustošila Čechy...
Povodeň

Bol osudný august a ničivá povodeň spustošila Čechy. Pani Gabriela žila sama v priestrannom byte neďaleko Prahy. Možno chcela len pomôcť, možno chcela aj niečo viac: tak či onak zatelefonovala do spravodajstva, že ponúka ubytovanie staršej, povodňou postihnutej žene. Druhý deň pricestovala pani Věra len s taškou osobných vecí, ktoré stačila zachrániť z vykúreného karlínskeho bytu. Lenže aj táto žena možno hľadala niečo iné, než len strechu nad hlavou. Ono vôbec všetko bolo trochu inak, ako postupne vyšlo najavo. V každom prípade však táto situácia ponúkla obom ženám šancu vyriešiť svoje životy, ktoré sa už chýlili ku koncu.

Česká storočná voda spred niekoľkých rokov bola jasným dôvodom na nakrútenie nielen množstva dokumentov, ale priliala so sebou bezpochyby aj množstvo osudov, ktoré zaujali filmových tvorcov. Minimálne Ivo Pelanta, autora námetu a scenára k filmu Povodeň, ktorý napokon realizovala Česká televízia a u divákov sa stretol s veľkým ohlasom najmä vďaka hereckému koncertu Jiřiny jiráskovej a Jiřiny Bohdalovej. Obe sa tak pred kamerou stretli po účinkovaní v legendárnom filme Fany a opäť tu predviedli svoje herecké umenie. Vody Povodne priniesli Gábine (Jiřina Jirásková) do života vekovo rovnakú Jiřinu (Jiřina Bohdalová). Tá prvá chcela pomôcť, tá druhá pomoc potrebovala. Veľká voda, ako sa postupne ukazuje, však nebola ani zďaleka jediným problémom, ktorý spojil tieto dve staršie ženy. Famózne české herečky sa stretávajú na obrazovke vo filme, ktorý rekapituluje ich životy, aby zhodnotili, že nielen voda môže byť tak dramatická, ale aj kopec iných osudov, ktoré život prinesie do cesty. Charakterovo dve absolútne odlišné ženy, ktorých osudy sa pretnú niekde na stanici v Benešove pri Prahe, to je herecký koncert dvoch jedinečných Jiřín, ktorý musíte vidieť. Pri takýchto filmoch a najmä presvedčivých výkonoch si človek uvedomuje, na akých zbytočnostiach často zakladá svoje šťastie. Bravúrne.

Film vyšiel na DVD štyri roky od jeho televíznej premiéry v roku 2005, takže sa jedná o relatívne mladý materiál, s kvalitným televíznym obrazom i zvukom. Nie je to kinofilm, takže vidieť „televízny obraz“, je však kvalitný, rovnako tak, ako aj zvuk, ktorý je rozmixovaný do formátu 2.0, k dispozícii nie sú žiadne titulky a ani žiadne bonusy, pričom v tomto prípade si, vzhľadom na tému filmu, myslím, že by bolo z čoho čerpať, a nejaký súhrnný dokument z povodní by určite nebol na škodu, aby si divák mohol aj po čase pripomenúť dané obdobie. Inak som ale veľmi rád, že Povodeň na DVD vôbec vyšla.

Vydavateľstvo: Česká televízia
Linky: ČESKA TELEVÍZIA, DVD BEST