Dnes je 25. marca 2019, meniny má a zajtra

Predjarie - trocha poľskej histórie

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.03.2012

Ak sa zaujímate o poľskú históriu, máte radi historické seriály a radi objavujete nové veci z histórie, o ktorých ste nemali doteraz tušenie, je Predjarie ideálny seriál pre vás.
Predjarie - trocha poľskej histórie

O produkcii:
Dej seriálu začína v predvečer roku 1918, kedy dospievajúci mladík Cezary Baryka prežíva v Baku svoju prvú veľkú lásku a súčasne ho ovplyvňuje nová realita, ktorú so sebou prináša revolúcia v Rusku. Čakajú na neho bolestné straty a nakoniec odchádza cez Moskvu do rodnej zeme svojich rodičov, do Poľska. Tu jeho ľudské hľadanie a dozrievanie počas štúdia na vysokej škole, v čase prežitom vo vojne a na poľskom vidieku pripomína skôr akýsi tanec, ktorý postupne dostáva nevypočítateľnejší a divokejší rytmus.
Predjarie - trailer k seriálu

Je celkom možné, že ste sa stretli s filmovou verziou tohto príbehu. Tú v roku 2001 do poľských kín s veľkým úspechom uviedol poľský režisér Filip Bajon a domáca kritika ho chválila skôr za odvahu filmovo spracovať jedno z ťažiskových diel poľskej literatúry, než za samotný film. Neskôr sa ukázalo, že 140 filmových minút bolo pramálo na dôkladné vyrozprávanie príbehu a vysekanie viac než polovice nakrúteného materiálu sa napokon odrazilo na kvalite samotného filmu. Bajon v spolupráci s poľskou verejnoprávnou televíziou nakrútený materiál napokon využil na prípravu šesťdielneho seriálu a počas jeho piatich hodín vyrozprával a ponúkol divákovi príbeh v rozšírenej a zrozumiteľnejšej forme.

S českou, či slovenskou podporou sa tento seriál k nám nijakým spôsobom nedostal, avšak, ak máte chuť sa trochu potrápiť s nie tak nezrozumiteľným poľským jazykom a zaujíma vás poľská história, odporúčam zaobstarať si DVD s kompletným seriálom, ktoré sa dá kúpiť v ktoromkoľvek poľskom internetovom obchode s filmami. Na dvoch diskoch ponúka o polovicu rozšírený príbeh Cezaryho Baryku, sympatického mladíka, ktorý je akousi nitkou celého príbehu. Ten sa začína odohrávať v Baku, kde Baryka žije svoj bezstarostný život s priateľmi, matkou a otcom. Revolúcia, ktorá prichádza ho najskôr pripraví o otca, potom o milovanú matku a tiež o poslednú štipku slušnosti a dôstojnosti, ktorú v sebe mal. Zamilovaný chlapec sa mení na rebela, ktorý podlieha revolučným vidinám, otáča sa chrbtom vlastnej rodine a začína žiť svoj vlastný život.

Vnútorný boj zvádza hlavný hrdina naozaj svojsky a častokrát sú jeho činy dosť nepochopiteľné. Jeho vnútorný boj za (nielen) vlastnú slobodu napokon vrcholí pred bránami varšavského Belvederu.

Ak sa zaujímate o poľskú históriu, máte radi historické seriály a radi objavujete nové veci z histórie, o ktorých ste, možno rovnako ako ja, nemali doteraz tušenie, je Predjarie (Przedwiośnie) ideálny seriál pre vás a stojí za námahu sa k nemu dopracovať. Prvá polovica ságy je dosť akčná, možno ju nazvať revolučnou a je o pretĺkaní sa hlavného hrdinu pomedzi revolučné a vojnové momenty z Baku až do Poľska. Druhá časť je už pomerne miernejšia a je skôr o láskach, ktoré hlavný hrdina prežíva. V hlavnej úlohe sa predstavuje mladý herec Mateusz Damięcki, vo vedľajších úlohách mu asistujú hviezdy poľského filmu Krystyna Janda, Janusz Gajos, Daniel Olbrychski, Maciej Stuhr, Sławomira Łozińska a mnohí ďalší.
Kayah - Wiosna przyjdzie (filmový song)

Celá kolekcia je dostupná na troch DVD diskoch. Na dvoch je umiestnených šesť častí seriálu, ten tretí prináša 102. minút bonusových materiálov, v ktorých sa dozviete veľa zaujímavých veci zo zákulisia nakrúcania. Jediné, čo na disku chýba je filmový song, ktorý do filmu nahrala poľská speváčka Kayah. Žiaľ, ten v seriáli nezaznie ako celok, ale najdramatickejšie okamžiky podkresľujú fragmenty z neho.

Predjarie DVD