Dnes je 18. októbra 2018, meniny má a zajtra

Príbeh žraloka

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.03.2010

Príbeh žraloka, to však nie sú iba osudy netradične orientovanej dravej ryby, ale i mnoho ďalších osudov menej či viac významných postáv.
Príbeh žraloka

Po filmoch Mravec Z a oboch úžasných Shrekoch, je Príbeh žraloka ďalším počítačovým dielom šikovných rúk spoločnosti DreamWorks. Film prezentovaný ako príbeh žraloka – vegetariána s úspechom prevalcoval slovenské kiná a v súčasnosti prichádza na trh vo forme DVD. O zábavu je teda opäť postarané.

Príbeh žraloka, to však nie sú iba osudy „netradične orientovanej“ dravej ryby, ale i mnoho ďalších osudov menej či viac významných postáv. V každom prípade je to však film, ktorý je určený deťom i dospelým. Otázkou však je, pre koho je určený viac, na ktorú skupinu sa tvorcovia zamerali prioritnejšie. Poďme si to ozrejmiť.
Trailer k animáku Príbeh žraloka.

Oskar je malá „ukecaná“ ryba, ktorá sníva o tom, že sa raz stane všeobecne uznávanou hviezdou podmorského sveta, bude slávny a bude mať toľko peňazí, že ho nič nebude príliš trápiť. Ibaže v umývačke veľrýb, kde Oskar pracuje, príliš veľa možností na realizáciu svojho sna nemá. Všetko sa mení v momente, keď sa malý hrdina stane svedkom náhodnej smrti žraloka – syna vplyvného gangstra. Neočakávaná a nekontrolovaná zhoda náhod spraví z malej rybky neprekonateľného zabijaka žralokov a zo dňa na deň je z neho hviezda podmorského sveta. Do toho sa vmontuje veľký biely žralok Lenny, ktorému citlivá povaha spôsobila celoživotnú traumu – je totiž vegetarián, čo drží pred svetom vo veľkej tajnosti.

Slovo dalo slovo a obaja dokážu zosnovať plán, ktorý jedného drží na vrchole slávy a druhému umožní udržať veľké tajomstvo. To všetko však iba do momentu, keď sa veľké klamstvo neprevalí. Oskar je odrazu pre všetkých pochybným hrdinom a Lenny má na mále. Napriek tomu však obaja ostávajú výbornými priateľmi, ktorí spoločne bojujú i proti veľkému žraločiemu gangsterovi, ktorý chystá pomstu za smrť svojho syna.

Príbeh žraloka je veselý a vydarený film. Vtipné scény sa striedajú veľmi rýchlo a hoci nie všetky sú skutočne vydarené, dokážu diváka zabaviť. Odkazy na filmy Krstný otec, Jerry Maguire, či niekoľko ďalších sa nedajú prehliadnuť. Morský svet až príliš pripomína newyorskú Times Square so všade prítomnou Coral Colou a reklamnými obrazovkami na mrakodrapoch. V jednej zo scén sa dokonca objavia animované verzie Christiny Aguilery a Missy Elliott, ktoré zaspievajú novú verziu pesničky Car Wash.
Christina Aguilera Feat Missy Elliott - Car Wash

Ako som už spomínal, je to príjemná zábava pre deti, ale i pre dospelých. Pre deti postačujúce. Inak by však tento film asi vyzeral, či rovno mohol vyzerať, keby sa tvorcovia pri jeho príprave viac zamerali na staršie publikum. Nemuseli by tak iba jemne naznačovať, že žralok Lenny je vlastne homosexuál a tento jeho osobný problém ukrývať za vegetariánstvo. V prípade, že by bol Príbeh žraloka viac pre dospelých, mohli to všetkým naservírovať rovno pod nos. Mohla to byť dospelejšia, trochu šteklivejšia zábava. Ale ani teraz to nie je zlé. Nechýbajú skutočne originálne a zábavné scény. Ibaže podľa mňa týmto filmom nebudú deti dostatočne nadšené, pretože mnohým narážkam v ňom nebudú rozumieť.

Dospelému divákovi zas môže celé dielo prísť trochu naivné. Ideálna kombinácia je „zhrabnúť“ drobca za ruku, usadiť ho do kina a spolu s otcom si dopĺňať filmové pocity. Nejedného dospelého by zarazila detská fantázia. Ak však máte chuť na príjemnú zábavu, ktorá vo vás zanechá dobrú náladu na niekoľko dní, Príbeh žraloka je na to ideálny. Shreka ani Nema to síce neprekoná, ale za vzhliadnutie to určite stojí.

Čo sa týka samotného DVD, ide už o bežný priemer (čo sa týka spracovania i bonusov), ktorý dnes obsahuje každé kvalitné DVD. A to znamená, že je to spracované veľmi dobre, ale bolo už aj lepšie. Ibaže v tomto prípade nejde o žiadny veľký trhák, takže ani nemožno očakávať, že si pustíte DVD a zbláznite sa nadšením. Ja osobne teda nie, prišlo to mi to všetko celkom bežné. Kvalita filmu na nosiči je čistá, veľmi dobrá, zvuk je na tom rovnako. Slovenského spotrebiteľa zamrzí, že chýba slovenský dabing (i titulky), na druhej strane však je potešiteľné, že je tu dabing aspoň český. Ďalej je v ponuke originálna, a dosť nepochopiteľne, maďarská verzia.

I tu platí, že slovenský dabing pri rozprávkach je vždy omnoho lepší než ten český. V prípade Príbehu žraloka síce nie je s čím porovnávať, ale mne osobne dabing dosť nereže a na môj vkus znie príliš dospelo. Všetko je však odpustené, keďže zvuk je rozmixovaný do formátu 5.1 a najmä v originálnej verzii si ho možno užiť naplno.

Interaktívne menu je už hádam samozrejmosťou, rovnako ako priama voľba scén. Rozšifrovať technické chyby sa vám tvorcovia pokúsia v prvom z bonusov – Divoké vody. Vzápätí vás zoberú na podmorský výlet, v ktorom môžete preskúmať útes, aby ste sa následne mohli vyblázniť pri hudbe z filmu. Napriek všetkým snahám, mne posledne zmienený bonus príde ako najsilnejší a najzábavnejší. A komu by bolo málo, má k dispozícii ešte viac než dvadsať väčších či menších hier, pri ktorých sa môže dostatočne vyblázniť. Sprievodcami a šíriteľmi dobrej zábavy sú samozrejme tvorcovia a herci z úžasného podmorského sveta.

Film samotný trvá hodinu a pol a približne rovnaký čas strávite s bonusmi. Samozrejme, záleží od vás ako sa vám pripojené hry zaryjú pod kožu. Pri niektorých sa totiž dá stráviť neuveriteľne dlhý čas, také sú „nákazlivé“.

Som milo prekvapený, že Príbeh žraloka vychádza na DVD v čase, keď nie je „prime time“ na vydávanie rozprávok a je celkom možné, že v tieni zdigitalizovanej Bambi, či čoskoro vychádzajúcej Rodinky Úžasných, môže zaniknúť. I za odvahu patrí vydavateľovi veľké plus. A to mu prináleží i za veľmi rozumnú cenu, s ktorou Príbeh žraloka prichádza do našich obchodov. Príjemnú zábavu.

Originálny názov: Shark Tale, 2004
Žáner: Animovaná rozprávka
Réžia: Vicky Jenson, Bibo Bergeron