Dnes je 05. marca 2021, meniny má a zajtra

Riskantný podnik

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.05.2011

Po hodine a pol v roku 2011, s Tomom Cruiseom z roku 1983 som s nadšením prijal fakt, že aj v Amerike točili svoje „vetry vo vreckách“, či lásky s pasáže, ibaže na americký spôsob...
Riskantný podnik

Americká komédia Riskantný podnik má takmer tri desaťročia po premiére a pritom stále zostáva celkom svieža. Priamočiary syn, ktorého rodičia nechali samého doma, si užíva nečakane nadobudnutú slobodu a získava pre Toma Cruisa hviezdny status. Debutujúca Rebecca De Mornay v úlohe nezávislého dievčaťa na telefón dodáva filmu dynamický náboj. Dva veľké herecké talenty, kvalitný scenár a réžia Paula Brickmana, robia podľa svetových kritikov a ich názorov z roku 1983 z Riskantného podniku prvotriednu aféru.

Je utorok večer, rok 1983, skončili Televízne noviny a komunistická Československá televízia uvádza pre domáce masy v premiére film Vítr v kapse. Nebolo by na tom nič výnimočné, ten film sa s veľkým úspechom vracia na naše obrazovky aj v tomto období. Keby v tom čase naše kiná premietali aj americké premiéry a nielen ruské „skazky“, asi by sme v ten utorok večer mocno dumali nad tým, či si pozrieť Vítr v kapse, alebo vyraziť do kina na nový herecký objav, Toma Cruisea a novú komédiu Riskantný podnik. Prečo to tak strašne zaobaľujem? Pretože po hodine a pol v roku 2011, s Tomom Cruiseom z roku 1983 som s nadšením prijal fakt, že aj v Amerike točili svoje „vetry vo vreckách“, či lásky s pasáže, ibaže na americký spôsob, čiže viac luxusu. Problémy však takmer totožné. Mladí ľudia hľadajú svoje začlenenie v spoločnosti a popri tom robia hlúposti. Nádych začiatku osemdesiatych rokov bol zdá sa, všade rovnaký.

Tom Cruise je v podstate veľmi dobre vychovaný syn z veľmi slušnej rodiny. Aj jeho priatelia sú v podstate na rovnakej úrovni. Majú jasnú predstavu o svojej budúcnosti – vyštudovať na kvalitnej škole a byť úspešným v podnikaní. Všetko je v poriadku. Až do momentu, keď im občas „zabrní v nohaviciach“ a začnú premýšľať iným, než „šedou kôrou“. V takomto momente si aj ten najlepšie vychovaný syn zavolá svoje prvé dievča na telefón a užíva syn. Je to láska, vypočítavosť, alebo len obyčajný job? O tom sa Tom Cruise presvedčí hneď po prebudení z poblúznenia krásnou slečnou, keď musí začať nutne riešiť ukradnutú vec a fakt, že mladá kočka nepatrí iba jemu...

Zhruba 75 minút sa film vlečie veľmi pomalým a ležérnym tempom, opisy sú príliš dlhé, scény monotónne. Až posledných dvadsať minút, keď sa život hlavného hrdinu mení na veľký jednonočný biznis s bielym mäsom film naberá na obrátkach a naozaj to stojí za to. Škoda, že celá hodina a pol sa neniesla v tejto tendencii, určite by tak bolo viac dôvodov na úsmev a usvedčenia sa v tom, že skutočne ide o komédiu. Na druhej strane vidieť Toma Cruisea hrať ešte „s vlastným nosom“ je naozaj zážitok.

Film s českou podporou a bohatou bonusovou výbavou prišiel na náš trh už v roku 2008, keď komédia oslavovala štvrťstoročie. Tento raz ide skôr o reedíciu pre fanúšikov, s českým dabingom, českým menu, ale bez bonusov. Ak k tomu prirátam nevyčistený obraz a katastrofálny zvuk českého dabingu, prišiel mi film, na ktorý som sa tak veľmi tešil skôr ako veľké sklamanie, než radosť.
Americká komédia Riskantný podnik má takmer tri desaťročia po premiére a pritom stále zostáva celkom svieža.

Hrajú: Tom Cruise, Rebecca De Mornay, Joe Pantoliano, Richard Masur, Bronson Pinchot
Réžia: Paul Brickman