Dnes je 21. novembra 2019, meniny má a zajtra

Rosemary´s Baby (Rosemary má dieťatko)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 02.07.2010

Dobový kolorit filmu Rosemary´s Baby je zasadený do polovice šesťdesiatych rokov v New Yorku.
Rosemary´s Baby (Rosemary má dieťatko)

Dobový kolorit filmu Rosemary´s Baby je zasadený do polovice šesťdesiatych rokov v New Yorku. V popredí príbehu sú novomanželia – Rosemary (Mia Farrow) a Guy (John Cassavetes ), ktorí sa práve presťahovali do vychýrenej štvrte na Manhattane. Obaja pripomínajú rozkošný mladý pár, ktorý si každým novým dňom buduje idylické vyhliadky do budúcna. Chcú len toľko, aby boli šťastní, mali pekne bývanie, prácu, a samozrejme niekoľko detí. Postupne si začínajú zariaďovať svoje hniezdočko lásky, a čo čert nechce, spoznávajú svojich prvých susedov – starý manželský pár Minnie a Romana Castevetovcov. Tí na prvý pohľad naozaj pripomínajú tých najstarostlivejších susedov, akých si vôbec mohli priať. Ich občasné návštevy sa zrazu začínajú stavať neodmysliteľnou regulou. Miestami sa zdá, že ich starostlivosť je až prehnaná. Istého dňa pripraví pani Castevetová Rosemary špeciálny kokteil, po ktorom začne mať nevysvetliteľné vidiny, pripomínajúce hrôzostrašné nočné mory. Čo nevidieť Rosemary otehotnie, ale dlho sa svojmu požehnanému stavu tešiť nebude. Každý nasledujúci deň jej stavia do cesty mnoho nezodpovedaných otázok, týkajúcich sa jej neodôvodniteľných vnútorných stavov, ktoré jej začínajú spôsobovať závažné vnútorne poruchy. Dodatočne ju prekvapuje neočakávaná udalosť - dievčina zo susedstva, ktorá jej v istom momente chcela zdeliť niečo nesmierne dôležité, spácha samovraždu...

Ak by som si zostavil hierarchický rebríček mojich desiatich najobľúbenejších hororov, tak Rosemary´s Baby by celkom určite obsadil prvé miesto. V podstate ide o prvý americký film dnes už svetového režiséra poľského pôvodu Romana Polanského, ktorého mnohí z nás poznajú podľa jeho oscarového filmu Pianista. Rosemary´s Baby je vskutku ukážkový horor v tom zmysle, že na cielene dosiahnutie strachu a hrôzy nie je potrebná žiadna umelá krv, vraždiace nástroje a dokonca ani žiadne špeciálne efekty. Z toho dôvodu ide o priamočiary psychologický horor s unikátne vybudovanou atmosférou, ktorú by sme tam počas celého trvania snímky mohli ľahučko krájať nožom. V zásade to je generačný film, ktorý ani náhodou nepošliapali stopy času a právoplatne sa zapísal zlatými písmenami do zlatej knihy žánru strachu a hrôzy. Predpokladám, že ak máte radi horory, tak žiadne povery by vám nemali robiť problém. Tu je niekoľko, ktoré bezprostredne súvisia so spomínaným filmom:

• Viete, že Krzystof Komeda – jeden z najznámejších poľských jazzmanov a autor hudby k spomínanému filmu, zomrel nešťastnou náhodou ešte pred premiérou?
• A že údajným konzultantom filmu bol zakladateľ Satanistickej cirkvi Anton LaVey?
• A že po jeho nakrútení bola brutálne zavraždená manželka Romana Polanského Sharon Tate skupinou sfanatizovaných vrahov Charlesa Mansona?
• A viete, že o necelých dvanásť rokov bol na miestach, kde Polanski nakrúcal, zastrelený líder The Beatles John Lennon?

Z toho dôvodu sa o ňom zvykne hovoriť, že je prekliaty, ale ubezpečujem vás, že ja sám som ho videl niekoľko krát, a nič výrazné sa nestalo. Takže príjemnú zábavu všetkým, ktorí ho spoznali až po prečítaní tejto recenzie.

DVD Rosemary´s Baby na prvý pohľad nevyniká ničím výnimočným. Neobsahuje dokonca ani žiaden bonusový materiál, ktorý by som osobne ako jeho fanúšik naozaj uvítal. Bolo by zaujímavé nazrieť do zákulisia filmu, ktorému už dávno prischol zaslúžilý prívlastok kultový film. Ale keďže od jeho natočenia uplynulo viac než štyridsať rokov, niet sa ani čomu čudovať. Nevadí. Tešiť vás môže remastrovaný obraz a zvuk, široká škála titulkov a ponuka dvoch svetových jazykov – angličtina a nemčina. Inak je to DVD, ktoré zaslúžene patrí do každej poctivej zbierky filmov, ktoré na dlhé desaťročia podstatným spôsobom ovplyvnili tvár žánrovej kinematografie.