Dnes je 11. decembra 2019, meniny má a zajtra

Rumburak - klasika v pôvodnej televíznej verzii

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.09.2012

Rumburak zabudol čarovné zaklínadlo, ktoré mu umožnilo opustiť Ríšu rozprávok, a tak musí nedobrovoľne zostať medzi ľuďmi.

Porazený čarodejník II. kategórie Rumburak utiekol do sveta ľudí. Nanešťastie pre neho zabudol čarovné zaklínadlo, ktoré mu umožnilo opustiť Ríšu rozprávok, a tak musí nedobrovoľne zostať medzi ľuďmi. Tam to ale nemá jednoduché. Jediné, čo vlastne poriadne vie, je premeniť sa na krkavca. V tejto podobe si musí obstarávať potravu, čo nie je vôbec jednoduché. Ale našiel tu aj potešenie. Zvykol si lietať na tréningy krasokorčuliarky Helenky Trojanovej, ktorá sa mu veľmi páči. Ona ho zase považuje za svojho maskota. Keď je krkavec na zimnom štadióne počas tréningu, daria sa jej aj tie najťažšie skoky. Rumburak sa ale s takým životom nechce zmieriť. Pomocou počítača sa po nociach, kedy na seba berie ľudskú podobu, snaží nájsť zabudnuté zaklínadlo. To sa mu síce po nejakej dobe podarí, ale zaklínadla sa zmocní inžinier Zachariáš, ktorý ho chce využiť výhradne vo vlastný prospech...

Legendárny príbeh Václava Vorlíčka a Miloša Macourka vznikol ako odkaz na fenomenálny úspech seriálu Arabela, po ktorého skončení sa všetci pýtali, ako to dopadlo. Zatiaľ čo na osud Arabely si diváci musel počkať až do deväťdesiatych rokov, pokračovania osudov čarodejníka druhej kategórii sa dočkali omnoho skôr. Aj vďaka tomu cítiť z filmu závan jedinečnosti filmových komédií osemdesiatych rokov, zmysluplnosť, presvedčivý scenár a skvelé herecké výkony. A pritom všetkom si tvorcovia z pôvodného seriálu zobrali iba Rumburaka a všetky ostatné postavy dopísali na telo úplne novým hercom, medzi ktorými jednoznačne exceluje Jiřina Bohdalová. Skvelá ukážka toho, ako sa dá vyťažiť z mimoriadne úspešnej témy.

Priznám sa, že keď som na trhu objavil dvojdisk s filmom Rumburak, ostal som prekvapený. Verzia jednodielneho, zhruba hodinu a pol trvajúceho filmu na DVD je stále dostupná a tak počin Českej televízie ostáva pre mňa záhadou. Isté však je, že Česká televízia vydala pôvodnú dvojdielnu verziu, teda film rozdelený na dve, zhruba päťdesiatminútové časti. Keď porátam čas tohto vydania a jednodielneho celovečerného filmu a odrátam ten opakovací úvod v druhej časti tohto vydania, ostáva nejaký čas na to, aby sa na dvojdiskovej verzii objavili nejaké sekvencie navyše. Priznávam sa však, že nič také som nenašiel a to som obrovským fanúšikom tak Arabely, ako aj Rumburaka. Je možné, že naozaj ide o detaily, ktoré som jednoducho prehliadol.

Na prvom disku sa nachádza prvý diel filmu, na druhom je jeho pokračovanie a v Českej televízii tam zaradili bonus Úsmevy Jiřího Lábuse, čo je vlastne strihový program, v ktorom si herec spomína po boku Jaromíra Hanzlíka na svoj herecký život. Ak sa už v Českej televízii rozhodli vydať Rumburaka v tejto verzii, mohli mu vymyslieť aspoň nejaký súčasný bonus, vyčistiť zvuk a minimálne vyčistiť obraz. To by malo byť samozrejmosťou. Podľa toho, čo som však videl na obrazovke, táto verzia čistiacim procesom buď neprešla, alebo je ten film v archíve Českej televízie tak zničený, že po vyčistení vyzerá tak, ako vyzerá a to je veľká bieda.

Réžia: Václav Vorlíček
Hrajú: Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Jiřina Bohdalová, Vlastimil Hašek, Eva Jeníčková, Lukáš Bech

Distribuuje: Česká televízia