Dnes je 21. augusta 2018, meniny má a zajtra

Skyfall - výbušné, zábavné i šokujúce

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.11.2012

Najnovšia akcia Jamesa Bonda má názov Skyfall a je to v poradí už 23-tí film najdlhšie trvajúcej série na strieborných plátnach.
Skyfall - výbušné, zábavné  i šokujúce

Najnovšia akcia Jamesa Bonda má názov Skyfall a je to v poradí už 23-tí film najdlhšie trvajúcej série na strieborných plátnach. V najnovšom príbehu prejde „agent s povolením zabíjať“ ťažkou skúškou jeho lojality voči M, ktorú doháňa jej vlastná minulosť. Keď MI6 napadne neznámy útočník, Bond musí vypátrať a zneškodniť zdroj ohrozenia – bez ohľadu na to, koľko bude musieť obetovať on sám.
Skyfall - trailer

Hovorí sa, že ak pri Bondovi strhne diváka úvodná akčná naháňačka, film to ma vyhrané. Som presvedčený, že tá turecká z filmu Skyfall prilepí diváka do sedadiel, zoberie mu dych a v podstate ho dorazí, keď si uvedomí, že Bond, ako sa na plátne rýchlo objavil, tak sa rýchlo z plátna môže vytratiť. Stačí jedno nesprávne rozhodnutie, jedna zle namierená strela a je po agentovi. Rozumný divák samozrejme pochopí, že celé promo okolo veľkofilmu by sa netočilo okolo Daniela Craiga, keby ho tvorcovia nechali hneď v prvých dvanástich minútach zomrieť, takže je zrejmé, že nejakým spôsobom (že by zlý sen) sa určite vráti, pretože mu ostávajú ešte dve hodiny, ktoré musí utiahnuť.

Ibaže na druhej strane je celkom možné, že by už do konca života ležal s nejakou exotickou čokoládkou na nejakej exotickej pláži, spíjal sa do nemoty a ješitne bol nasr...dený na to, čo mu vyviedli, keby v nejakom bare na konci sveta nevidel správy a nedozvedel sa, že MI6 je pod paľbou nejakého šialenca, ktorý musí silou mocou dokázať M, že nič z toho, čo robí, nerobí správne a v podstate je ukázať, kto je tu pánom. Stretnutie Bonda a M nie je ani zďaleka vrúcne a dojemné, je skôr dramatické a zábavné zároveň, ale to je nový Bond v podstate od začiatku do konca. Obaja by si najradšej skočili do vlasov, ale veľmi dobre si uvedomujú, že potrebujú jeden druhého a tak sa snažia jeden druhého prinajmenšom rešpektovať. Boj som psychopatom sa začína...

Najnovší Bond nie je ani tak o Bondovi, ako o M, a ak Judi Dench v úlohe M dôležitosťou v tejto časti neprekonala Craiga, tak sú si prinajmenšom rovnocennými partnermi. Zhodou okolností sa stávajú „siamskými dvojičkami“ celého filmu, ktorý spoločne privážajú do veľkolepého finále, ktoré mi zobralo všetky ilúzie o nejakej britskej noblese. Toto sa nerobí a mrzí ma, že sa nemôžem „rozčúliť“ naplno, aby som neprezradil príliš veľa. V každom prípade, príbeh odohrávajúci sa v Šanghaji a následne na samote britských, či škótskych močiarov je opäť raz vizuálne mimoriadne spracovaný film. Pretože pri nových Bondoch už ani tak nejde o príbeh samotný, ako o to, udržať diváka dve a pol hodiny v pozore a nenudiť ho.
Adele - Skyfall

A to sa piatim scenáristom pod režijnou taktovkou Sama Mendesa podarilo naozaj na výbornú. Film ktorý trvá dve a pol hodiny nenudí, má spád, nie je napísaný prvoplánovo a som presvedčený, že jeho záver prekvapí každého fanúšika Bonda a podobných akčných filmov. Navyše sa päť scenáristov postaralo o to, aby film diváka vtiahol do deja hneď od začiatku a veľkolepá úvodná naháňačka je s každým ďalším filmom viac efektnejšia a viac uveriteľnejšia. Tento raz však Bondovi do vienka, či do príbehu pribalili okrem šarmu a krásnych žien aj štipku vydareného humoru navyše. A tak sa popri temných momentoch na samote (to naozaj pôsobí dosť hrôzostrašne) objavujú aj vtipné hlášky, ktoré svojou „britskou suchotou“ odstavia úplne každého.

Nestotožňujem sa s názorom, že Daniel Craig je ten najlepší z Bondov, z môjho pohľadu mu chýba Conneryho i Brosnanov šarm, ale do akčných filmov, ktoré sa dnes dajú s pomocou počítačov nakrútiť sa hodí dokonale. Aj preto je Skyfall jedným z najlepších 23-och Bondov, ak nie vôbec najlepším. Rovnocenné spojenie Craiga a Judi Dench na plátne totiž prináša vo filme rovnováhu, akčnú silu a britský šarm, čo vyvrcholilo v excelentný zážitok.

Réžia: Sam Mendes
Hrajú: Daniel Craig, Helen McCrory, Javier Bardem, Bérénice Marlohe, Judi Dench

Premiéra: 25. október 2012