Dnes je 21. apríla 2021, meniny má a zajtra

Smrť panien

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.11.2010

Dobová atmosféra výsostne poetického filmu Smrť panien (The Virgine Suicides) je zasadená ...
Smrť panien

Dobová atmosféra výsostne poetického filmu Smrť panien (The Virgine Suicides) je zasadená do sedemdesiatych rokov minulého storočia. Subtílna kamera sa pomaly otáča okolo záhadného domu piatich nádherných sestier, ktoré ešte nestihli prekročiť prah dospelosti. Svoj tak trochu vynútene cudný život žijú za uzatvorenými oknami a dverami v spoločnosti konzervatívne starostlivých rodičov, ktorí sa voči ním síce správajú s najvyššou mierou dobrotivosti a lásky, ale čosi im na ich prehnanom spôsobe výchovy predsa len prekáža.

Viditeľný pás cudnosti, ktorý ohraničuje celé ich obydlie púta pozornosť niekoľkých miestnych chlapcov, ktorí nedokážu ukryť očarenie z ich prírodnej krásy, obopínajúcej ich hoci aj vtedy, keď bojazlivo vyzrú z poza ťažkých závesov na slnkom presvetlenú ulicu. Ich život sa nadobro zmení vo chvíli, keď najmladšia z nich spácha nečakanú samovraždu a do života Lux – najstaršej zo všetkých, vstúpi neodolateľný mladík Trip, a pozve ju na dlho očakávaný školský ples, na ktorom majú vyhlásiť kráľa a kráľovnú.

Smrť panien – film talentovanej americkej režisérky Soffie Coppolovej sa ako debut úspešne uviedol medzi pozoruhodné a štýlovo neprehliadnuteľné filmu začiatku nového milénia. Svojou neobvykle stvárnenou formou pripomína subtílnu filmovú báseň, ktorú mohla do konečnej podoby priviesť jedine ženská ruka, ktorá sa týmto filmom rozhodla nekompromisne preskúmať sociálne ladené témy o obmedzovaní neskúsených tínedžerov, ktorým práve začínajú narastať krídla. Táto filmová poézia, permanentne sprevádzaná vynikajúcim soundtrackom fenomenálnych Air, je zaiste právoplatnou kritikou striktného dogmatizmu, obmedzujúceho väčšinu mladých ľudí. Záverečná hromadná samovražda všetkých prítomných sestier je iba plánovanou vzburou nielen voči rodičovským konvenciám, ale aj voči chladnému zaobchádzaniu s citmi, z čoho napokon pramení smutná odcudzenosť rozdeľujúca dve, kedysi prepletené srdcia tvoriace jednotu.

DVD Smrť panien, čo je tak trochu škodu, vôbec nedisponuje žiadnym bonusovým materiálom, pomocou ktorého by sme mohli bližšie nazrieť do neznámeho zákulisia vzniku filmu. Okrem týchto nedostatkov tu nájdeme klasické jazykové verzie, pozostávajúce z angličtiny a češtiny, obstojný zvuk a solídny obraz, teda také kvality, ktoré spomínané deficity, vďaka ozajstnej kvalite silného príbehu s prehľadom vytesnia na druhú koľaj.