Dnes je 25. mája 2020, meniny má a zajtra

Som slávna tak akurát

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.08.2014

Celovečerný film o hudobnej skladateľke, textárke a speváčke Zuzane Michnovej. Okrem iného hlavnej predstaviteľke legendárnej skupiny Marsyas.
Som slávna tak akurát

Celovečerný film o hudobnej skladateľke, textárke a speváčke Zuzane Michnovej. Okrem iného hlavnej predstaviteľke legendárnej skupiny Marsyas. Film nie je klasickým dokumentom, jedná sa o koláž spomienok, vzácnych archívnych materiálov, hraných scén, výpovedí osobností a záberov z vypredaného koncertu v pražskej La Fabrike. Nevšedná strihová skladba prepojená emotívnym rozprávaním a absurdnými situáciami, je ako živý bláznivý sen, ktorý sa pred ničím nezastaví. Fantázie a abstraktnosť textov Zuzany Michnovej presakujú po vzore Luisa Bunuela aj do poňatia hraných scén, a tak chvíľami vzniká doslova obrazová báseň. Z filmu vyžaruje energia, ktorá osloví nielen tých, ktorým je blízka Zuzana, Marsyas, skvelá muzika a život, z ktorého sa ide radovať v každom veku.
Som slávna tak akurát - Zuzana Michnová

Nebol som síce odchovaný na Marsyas, ale tú dobu si pamätám a hoci v tom čase vyrastal na trochu inom socialistickom pope, Zuzanu Michnovú a Marsyas si pamätám výrazne. O to viac som sa tešil na tento dokument, z ktorého sa napokon vyčaroval dokument absolútne netradičný, mimoriadne zaujímavý, mimoriadne umelecký a myslím si, že zaujímavý jednak pre fanúšika a jednak pre diváka, ktorý sa k Zuzane Michnovej dostáva náhodou, aj keď si myslím, že nikto taký neexistuje. Odvážny obal je iba odrazovým mostíkom mimoriadne precízne spracovaného dokumentu, v ktorom Michnová predstavuje samú seba, a napriek tomu, že režisérka Jitka Němcová sa snažila nakrútiť dokument umelecký, Michnová sa snaží byť v maximálnej možnej miere sama sebou. Nekladie si servítku pred ústa, spomína na minulosť a zamýšľa sa nad budúcnosťou. Je príjemne vulgárna, svojsky uvoľnená, je to jednoducho umelkyňa každým gramom svojej váhy. Iva Janžurová potom ako bonus k tomu všetkému. Užil som si to naplno a už dávno sa mi nestalo, že by som si nejaký film pozrel na druhý deň znova. Tu som do toho išiel s absolútnou nedočkavosťou a nadšením.

Mrzí ma, že film vyšiel iba na DVD, hravo b y som ho prijal na Blu ray. Vďaka však aspoň za DVD. Obraz je dokumentárny, súčasné záber sú čisté, dobové v najväčšej možnej miere vyčistený. Zvuk v dvoch formátoch (2.0 aj 5.1), takže je na výber. K 94. filmovým minútam si treba prirátať ešte zhruba 24. minút bonusov. Najzaujímavejšie sú nepochybne vynechané scény a samostatný videoklip, pribalený je aj vstup z minuloročného MFF v Karlových Varoch, kde mal film premiéru, trailer, upútavky a niekoľko ďalších drobností. Technicky je rozdelenie bonusov trochu nezvládnuté, je to jeden 24. minútový celok, ktorý si síce pustíte v jednej z ponúkaných sekcií, ale nie samostatne, ako časť trvajúcu napríklad tri minúty a vyzerá potom trochu divne, keď si pustím nový bonus a ten začne v 17. minúte. Disk je zabalený nielen v klasickom plastovom DVD obale, ale ten je ešte vložený do samostatného papierového „rukáva“.

Réžia: Jitka Němcová
Hrajú: Zuzana Michnová, Iva Janžurová, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Marek Eben

Distribuuje: Magic Box, 2014