Dnes je 23. mája 2018, meniny má a zajtra

Stratení v preklade - Lost in Translation

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 24.07.2010

Bob Harris (Bill Murray) je vyslúžili americký herec, ktorý prichádza do megalomanskej metropoly...

Bob Harris (Bill Murray) je vyslúžili americký herec, ktorý prichádza do megalomanskej metropoly Tokia nakrútiť krátky reklamný spot na Whisky. Je síce šťastne ženatý a dokonca má aj deti, ale tieto ani ostatné skutočnosti mu na jeho nostalgicky zasnenej tvári úsmev nepridávajú. Cez deň sa zúčastňuje trápne štylizovaného nakrúcania, a po večeroch sa opustený prechádza po poloprázdnom hotely.

Večery zväčša trávi v hotelovom bare, len tak sám, s pohárikom chladenej whisky a cigaretou. Popritom nenápadne sleduje prichádzajúcich a odchádzajúcich hostí, občas ho niekto osloví ako bývalého herca, prehodí s dotyčným zopár navonok slušných fráz, a znova sa ponára do svojho nudného duchovného života. Vlastne iba do chvíle, kým sa jeho márne blúdiaci pohľad nestretne s pôvabnou Charlotte (Scarlett Johansson) – manželkou mladého fotografa, ktorá ho na krátku chvíľu latentne zaujme. Tu sa ich cesty osudovo pretnú, a od tohto večera spolu strávia niekoľko zásadných momentov, ktoré ich raz a navždy poznačia neopísateľnou silou čohosi nesmierne dôležitého.
Trailer k filmu Stratení v preklade.

Stratení v preklade (Lost in Translation) - subtílny snímok režisérky Sofie Coppolovej je jedným z najsugestívnejších filmov všetkých čias. Nepoznám film, ktorý by sa mu kategoricky dokázal čo i len na chvíľu priblížiť, a je vidieť, že na režijnej stoličke sedela osoba s opačným pohlavím, ktorá doň vdýchla neopakovateľnú nehu. Od začiatku až do konca ho obkolesuje zvláštna aura dvoch opustených duší žijúcich uprostred ligotavej a uponáhľanej metropoly sveta. Keď sú spolu, nevedome negujú fyzický čas, pričom len vzájomne zdieľajú seba a načúvajú si každou sekundou.

Bob a Charlotte sú spriaznené duše, akých je na svete málo, a možno, že je ich aj viac, len nie každému sa podarí stretnúť tu jeho. Ich náhodné stretnutie je nositeľom veľkých významov a hlbokou platonickou výzvou slovesa byť, nie mať. Asi preto sa spolu nikdy „telesne“ nevyspia, hoci by mohli, lenže, oni to nepotrebujú, lebo fyziku nahrádza metafyzika, teda niečo oveľa ďalekosiahlejšie a prvotnejšie, než dve upotené telá. Medzi spomínanou dvojicou sa deje niečo neverbalizované, niečo, pomocou čoho obcujú na úrovni srdca, a preto sú jeden pre druhého dostačujúci, hoci sa na konci krásno - smutne rozídu každý na druhú stranu sveta, ale to nevadí, dôležité je, že sa vôbec stretli, a už nikdy na seba nezabudnú. Toto poznanie majú vytetované priamo srdci.

DVD Stratení v preklade je na prvý pohľad obyčajný disk, disponujúci dvomi jazykmi (anglický a český), zato jeho bonusový materiál obsahuje ozaj pestrú paletu síce vynechaných, ale presa len zaujímavých scén, ktoré v konečnej verzii filmu neboli použité. Za pozornosť stojí spomenúť aj vzácne zábery priamo z filmového pľacu, jemnocitný videoklip k piesni City Girl, a spontánny rozhovor priamo s režisérkou filmu a jej kmeňovým hercom Billom Murrayom.

Stratení v preklade dvd