Dnes je 16. novembra 2018, meniny má a zajtra

Temný prípad (kriminálka tisícročia)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.10.2014

V Temnom prípade je vražda síce základným motívom, ale divák sa s ňou nestretáva v každej časti. Nevraždí sa tu, ako na bežiacom páse. Vražda je jedna, o to desivejšia, o to rafinovanejšia, o to nepochopiteľnejšia.
Temný prípad (kriminálka tisícročia)

O seriáli:
V roku 1995 dostali detektívi z louisianskej kriminálky Marty Hart a Rust Cohl na stôl prípad brutálnej vraždy so stopami okultizmu. Ako sa snažili preniknúť do tajomstva tohto bizarného zločinu, ich vlastné životy sa nečakane preťali a dramaticky preplietli. V roku 2012 dôjde k podobnej vražde a iní dvaja vyšetrovatelia sedemnásť rokov starý prípad znovu otvoria. Následne potom Marty a Rust (už osobitne) predkladajú svoju verziu vyšetrovania, rozprávajú svoj životný príbeh a spomínajú, čo jeden pre druhého znamenal ako policajt, priateľ i ako človek...
Temný prípad - trailer

Temný prípad (True Detective) sa stal jedným z najdiskutovanejších seriálových počinov posledných rokov a to doslova po celom svete, všade tam, kde ho spoločnosť HBO uviedla. A som presvedčený, že každý, kto Temný prípad vzhliadne, vstúpi do kolotoča nadšených diskusií. Čo je dôvodom nadšenia? Jednak samotný príbeh, ktorý má ďaleko od klasickej vraždy, na ktorej vyriešenie v bežných seriáloch stačí 45. minút. V Temnom prípade je vražda síce základným motívom, ale divák sa s ňou nestretáva v každej časti. Nevraždí sa tu, ako na bežiacom páse. Vražda je jedna, o to desivejšia, o to rafinovanejšia, o to nepochopiteľnejšia.

Potom je tu spôsob, akým je príbeh rozprávaný. Je to tak netradičné, nové a jedinečné, že to musí jednoducho nadchnúť. V každom prípade prvé tri časti si divák musí skladať jednotlivé časti skladačky, aby presne pochopil spôsob, akým je tento príbeh dvoch detektívov prerozprávaný. Uvedomujúc si, že celá séria má iba 8 dielov, je to dosť podstatný fakt. Spôsob vyšetrovania a jeho vyvrcholenie napokon vyráža dych a verím, že mnohým sa stane to, čo mne, že prestávky medzi jednotlivými časťami budú minimálne a bude chcieť vidieť to čo najskôr. Ja som to dal za dva dni a keby som nemal inú robotu, asi to potiahnem za jeden podvečer a večer. Dohromady je to nejakých sedem a pol hodiny parádneho zážitku. Jedným z najväčších sú nepochybne herecké výkony, ktorým kraľuje Matthew McConaughey, ktorý iba potvrdzuje status pána herca, ktorý hrá ako pán Boh. V ďalšej sérii by sa do príbehu mal zamotať aj Colin Farrell.

Hodnotenie diskov:

Temný prípad u nás vychádza na DVD a výnimočne aj na Blu ray. Podľa dostupných informácií predaj seriálov na našom trhu nepatrí medzi najziskovejšiu záležitosť, o to viac fanúšikov kvality teší aj vydanie na Blu ray. Rozdiel je v tom, že zatiaľ, čo sa na DVD dostal aj excelentný český dabing, na Blu ray je seriál iba s českými titulkami. To rozhodnutie prišlo zo zahraničia a má šetriacu podstatu, aby sa pri nižšom počte predaných kusov dosiahol aspoň nejaký zisk. Nerobím to často, ale v tomto prípade vyzdvihujem DVD verziu hlavne kvôli českému dabingu.

Okrem toho, že sa naozaj vydaril, dáva divákovi priestor na pozornejšie sledovanie toho, čo sa deje na obraze a Temný prípad je z tých seriálov, ktorý si vyžaduje naozaj väčšiu pozornosť. DVD verzia vychádza na troch diskoch, tie sú zabalené v plastovom obale a ten je ešte vložený do kartónového obalu. Na prvých dvoch diskoch sú po tri časti seriálu a pár bonusov, ide primárne o vynechané scény a zhruba 4-minútových sprievodcov jednotlivými časťami. Na poslednom disku sú dve záverečné časti seriálu a bonusov je tam hneď niekoľko. Od vynechaných scén, cez spomínaných sprievodcov epizódami, až dokument z nakrúcania, či rozhovory s hlavnými hrdinami Matthewom McConaugheyom a Woody Harrelsonom a zopár ďalších. S ľútosťou konštatujem, že bonusový materiál nie je podporený českými titulkami, takže si divák musí vystačiť s angličtinou, prípadne nemeckými, alebo holandskými titulkami. Seriál je dostupný aj na platforme HBO GO.

Réžia: Cary Fukunaga
Hrajú: Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Tory Kittles

Distribuuje: Magic Box, 2014