Dnes je 24. septembra 2020, meniny má a zajtra

Ticho nad oblakmi

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 01.03.2010

DVD Ticho nad oblakmi je najnovšia dvojdisková edícia z dielne dokumentaristu Pavla Barabáša
Ticho nad oblakmi

DVD Ticho nad oblakmi je najnovšia dvojdisková edícia z dielne dokumentaristu Pavla Barabáša a hudobníka MAOKA. Samotnú snímku Ticho nad oblakmi možno nazvať skôr esejou ako filmom, pretože je meditatívnym pásmom, ktoré sa sústreďuje na imagináciu a zážitok tých, ktorí sa nechajú unášať obrazom. Naplno odráža poetiku autora, pretože najdôležitejšími prvkami v ňom sú hory a divák.

Edícia Ticho nad oblakmi obsahuje samostatne nepredajné bonusové CD s hudbou z filmov Pavla Barabáša. CD MAOK: Nad oblakmi je skvelým hudobným zážitkom. Tam nad oblakmi cítiť to tajomné spojenectvo s vesmírom... Strháva nás tak veľmi, že začíname vychádzať zo seba, aby sme mohli vnímať celý ten horský svet. Svet, ktorý v človeku podivne zintenzívňuje sily duchovné aj telesné, energiu prirodzenú aj nadprirodzenú a uvoľňuje to, čo drieme v jeho v najtemnejších hĺbkach... To, čo kriesi jeho vieru vo vlastné sily... To, čo mu po zostúpení do dolín umožňuje kráčať so zdvihnutou hlavou a čerstvou krvou v žilách.

Ticho nad oblakmi obsahuje štyri meditatívne časti. Pozrime sa bližšie, kam režisér vedie diváka vo svojej horskej filozofii:
Hory učia hľadať. Je to dialóg človeka s prírodou o poznaní seba. Je to tajomný zápas plný vášne... Sú rôzne odpovede na otázky, ktoré nám kladú hory. Nijaká z nich však nie je vyčerpávajúca, vždy zostane niečo nedopovedané. Pásmo ticha a mlčania...

V horách spoznávame svoje vnútro, svoju malosť. Človek sa musí skloniť pred ich veľkosťou. Hory ho učia pokore, liečia ho z choroby, ktorá sa volá pýcha. Nechajme teda hory, aby nás liečili a hľadajme v nich pravdu o sebe...

Byť v horách znamená zanechať všetko dolu. Roztrhať povrazy, čo nás spájajú s majetkami, ktoré z nás robia otrokov domu, auta, peňazí či telefónu... Až z výšky vrchov začíname tušiť, čo je naozaj hodnotné, čo je naozajstným bohatstvom.

Tu - v tichu a samote, uprostred šumu vetra, začíname tušiť vlastné poslanie, zmysel bytia. Začíname chápať hodnoty, ktorými sa život líši od jestvovania a vďaka ktorým nachádzame to, čo sa dá nesmelo nazvať šťastie. Naučíme sa ho hľadať všade...

POVEDALI O FILME
„Dokumentárny film Ticho nad oblakmi je možné žánrovo vymedziť ako zážitkovú esej. Pomocou minimalistických prostriedkov s dôrazom na asociatívne myslenie sa tvorca snaží vtiahnuť diváka k spoločnému prežitiu čistoty a krásy v kontraste k hektickej dobe, ktorá sa usadila v našom myslení. Hyperrealistickým zobrazením premien a prchavosti javov v imanencii hudby autor navodzuje pocity zvláštneho uvoľnenia, ktoré zachádzajú až do relaxačných sfér. Zážitok z Ticha nad oblakmi pohlcuje a mobilizuje imaginatívne aj zmyslové vnímanie.“ Alois Ditrich (filmový dramaturg)

"Ticho nad oblakmi nie je film. Je to meditatívna esej. Umocňuje silu zážitku, ktorá ohromí i vzbudzuje rešpekt k niečomu, čo človeka presahuje. Skúsil som urobiť niečo, čo by bolo protipólom k dnešnej hektickej dobe, klipovitému nazeraniu médií na svet i záplave myšlienok, ktoré nám každú sekundu útočia na hlavu. Môj priateľ MAOK skomponoval skvelú očisťujúcu hudbu." Pavol Barabáš (režisér)

"Nápad urobiť meditačné DVD Ticho nad oblakmi ma hneď nadchol a potom, čo som videl prvý zostrih záberov z "nadoblakov", obraz ma úplne pohltil. Ako som postupne viac spoznával Pala, začal som tušiť, že on je na takýto projekt ten pravý režisér, pretože na vznik tohto DVD nestačilo mať len cit pre kompozíciu a výtvarne cítenie. Tu bol dôležitý pokoj v mysli i nadhľad a ten Palo má. Už pri prvom videní plynúcich oblakov niekde pod vami, začala mi v hlave znieť hudba. Bol to zaujímavý pocit, akoby tá hudba nad tými oblakmi stále hrala. A ja len tým, že som sa vzniesol do magického priestoru, som ju mohol počuť a následne zhmotniť. Zároveň pomaly plynúci rytmus, v ktorom oblaky tečú, je veľmi blízky môjmu vnútornému rytmu, takže keď som sa pozeral na Palove zábery, akoby som sa pozeral do seba. Myslím, že toto DVD je posolstvom zo sveta pokoja, harmónie, mieru a lásky, ktoré v dnešnej dobe potrebujeme tak, ako potrebujeme dýchať čistý vzduch. Človek si pri ňom môže uvedomiť nezmyselnosť neustálej honby za majetkami sveta a precítiť jedinú skutočnú hodnotu života - Život sám. Môže zároveň zažiť pocit sunáležitosti s jedným veľkým celkom - s vesmírom. Som veľmi rád, že sa nám to podarilo, napriek rôznym prekážkam (niekedy som si bol najväčšou prekážkou ja sám), ktoré v skutočnosti iba preverovali silu nášho odhodlania. A nebyť Palovej jasne zameranej energie, asi by toto DVD ešte na svete nebolo. Takže ďakujem všetkému, čomu sa ďakovať len dá, že sa môžeme o zážitky prežívané nad oblakmi podeliť s ostatnými." MAOK (autor hudby)

Pavol Barabáš (réžia) je autor širokej škály horských a dobrodružných filmov o ľuďoch v extrémnych podmienkach. Nakrúcal v neprístupnej divočine, dravých riekach, na ľadových štítoch i hlbokých jaskyniach ďaleko od civilizácie. Rád vyhľadáva príbehy, v ktorých hrdina ide až na hranicu svojich možností. Fascinuje ho každé stretnutie s cudzou kultúrou. Priťahujú ho územia tibetského budhizmu, ale i prírodných ľudí ukrytých hlboko v džungli. Jeho filmy sú o tom, ako by sa človek mal správať k tejto Zemi.

Martin Tesák (hudba), multiinštrumentalista komponujúci pod umeleckým pseudonymom MAOK, sa autorsky podpísal už pod niekoľko projektov Pavla Barabáša a spolupracoval i na hudbe k filmu Bathory režiséra Juraja Jakubiska. Okrem filmovej a scénickej hudby je časť jeho tvorby zameraná na študentské filmy a divadlo. Vydal niekoľko vlastných CD. Jeho hudba je spojená s vnútorným rytmom človeka, dokáže umelecky vnímať a zachytiť aj rytmus prírody a života.

Obsah:2 DVD
Meditatívne časti DVD: Plynutie, Cesta domov, Pomaly plávam, Pokoj
Kamera: Pavol Barabáš