Dnes je 26. apríla 2019, meniny má a zajtra

Tsunami: Následky (podľa skutočných osudov)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 12.02.2012

Príbeh Tsunami – následky je fantastický film, ktorý šokujúco, na podklade nezabudnuteľnej tragédie ukazuje, ako peniaze vládnu svetom.

V roku 2004 sa celý svet otriasol pod úderom tsunami, ktorá spustošila pobrežie Thajska. Stovky tisíc ľudí prišlo o život. Tí, ktorí prežili navždy stratili nevinnosť. Mini séria spoločnosti HBO, natočená podľa skutočnej udalosti, rozpráva príbeh skupiny ľudí, ktorých životy boli nezvratne poznamenané jednou z najväčších prírodných katastrof v histórii.
Trailer k filmu Tsunami - Následky.

Pamätám si na tie Vianoce roku 2004, akoby to bolo včera. Tá správa zasiahla celý svet a jej následky boli nekonečné. A samozrejme, nie iba hmotné. Státisíce ľudských osudov ostalo navždy poznačených na obrovskej vlne tejto tragédie. Dva roky na to som bol na miestach, ktorými sa vlna prehnala a napriek veľkým horúčavám mi behal mráz po chrbte. A po vzhliadnutí mini série Tsunami spoločnosti HBO sa ten mrazivý pocit opätovne vrátil.

Tvorcovia tohto trojhodinového príbehu sa nesnažili poukázať na tsunami ako také a prírodná katastrofa je vlastne iba základom príbehu. Ten stavia hlavne na osudoch miestnych a turistov, ktorí boli v danej chvíli na mieste. Divák sleduje príbeh mladého manželského páru, ktorý hľadá svoju dcéru, o britskú rodinu, v ktorej manželka a dvaja synovia prídu o otca a ich dráma sa nekončí. Režisér Bharat Nalluri sa zároveň ale nesnažil stavať iba na príbehoch turistov, ktorí prežili a čakali na pomoc z ambasád svojich krajín a zúfalo sa jej nevedeli dočkať. Bharat napríklad stavia aj na neľahkých osudoch chudobných domácich, ktorí prišli nielen o svoje domovy, ale z rozhodnutia nenažraných stavebných firiem veľmi rýchlo po tragédii aj o pozemky, na ktoré by sa mohli vrátiť a začali žiť odznova. Okrem „strechy nad hlavou“ tak prichádzajú aj o svoju dôstojnosť.

Príbeh Tsunami – následky je fantastický film, ktorý šokujúco, na podklade nezabudnuteľnej tragédie ukazuje, ako peniaze vládnu svetom a najšokujúcejším zistením je fakt, že sa tomu všetkému dalo v podstate zabrániť, alebo tie následky nemuseli byť až také dramatické. Tsunami – následky je film, pri ktorom sa nemusíte hanbiť za to, že vám po tvári budú stekať slzy. Silné, emotívne, presvedčivé, šokujúce, dokonalé, srdcervúce. Tvorcovia príbehu dali silu príbehu tým, že dva roky po tragédii oslovili priamych účastníkov, dlho sa s nimi rozprávali a na základe ich výpovedí potom nakrútili film. Scenérie k nemu vznikli na základe dobových fotografií a tí, ktorí boli priamo na mieste a ktorých sa to týka nemohli po vzhliadnutí filmu uveriť v to, ako reálne tvorcovia ukázali prostredie a vykreslili miesta, na ktoré tsunami udrelo. Jeden z najlepších filmov nakrútených na základe skutočných udalostí vôbec.

Fantastický film sa vrátil na náš trh za zvýhodnenú cenu, momentálne ho kúpite v segmente lacných diskov, avšak bez toho, aby sa to nejako odrazilo na kvalite. Film vychádza v klasickom plastovom obale a fantastické je, že aj z dôvodu zachovania najvyššej možnej kvality je trojhodinový príbeh rozdelený na dva disky. Počítajte s tým, že na disku je iba pôvodný zvuk, plus francúzska verzia. Český jazyk je k dispozícii v podobe titulkov. Film je veľmi dobre preložený. K dispozícii je zhruba dvadsať minút bonusových materiálov – sú to dva dokumenty, aj keď predpokladám, že ide o jeden, na dve časti rozdelený dokument, v ktorom vás tvorcovia zoberú do zákulisia nakrúcania a prezradia najmä to, ako sa vyrovnali s témou a čo urobili preto, aby bol film tak silný a ukážu vám aj to, ako vznikali zábery pred a po údere vlny. Česká podpora je v tomto prípade aj pri bonusoch samozrejmosťou.

Réžia: Bharat Nalluri
Hrajú: Tim Roth, Sophie Okonedo, Hugh Bonneville, Chiwetel Ejiofor, Samrit Machielsen, Toni Collete

Tsunami DVD