Dnes je 19. januára 2019, meniny má a zajtra

Vlasy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 22.03.2011

Vlasy, jeden z najvýznamnejších muzikálov druhej polovice 20. storočia...
Vlasy

Vlasy, jeden z najvýznamnejších muzikálov druhej polovice 20. storočia, zaujal bezpochyby Miloša Formana nielen núkajúcou sa možnosťou natočiť výpravný film s choreografickými číslami, modernou hudbou a provokujúcimi textami, ale predovšetkým svojimi presahmi za obvyklé hranice muzikálového žánru. V čase svojho vzniku boli Vlasy dielom politickým a vyhroteným, sociálne kritickým, odsudzujúcim vojnu vo Vietname a malomeštiacku ľahostajnosť voči tejto tragédii. A tiež dielom romantickým vzýval hippies a všetky formy ich rebélie proti vžitému konzervativizmu. Formanovi nerobilo žiadne problémy nájsť si vzťah k týmto rýdzo americkým témam, veď jadrom tam boli problémy, na ktoré sa sústreďoval vo všetkých svojich českých filmoch: generačný konflikt, naivná a čistá túžba mladosti po láske a slobode a rovnako protest proti konvenciám a predsudkom, ktoré tieto ilúzie bezcitne ničia. Ondříček mal tento raz pred kamerou ďaleko rôznorodejších a temperamentnejších reprezentantov mladosti, než na akých bol zvyknutý doma, a tiež toho náležite využil. Sníma ich takmer nepretržite v akcii a dynamickom pohybe, nevšíma si len reči tváre, ale celého tela, mladí muži a ženy v jeho podaní sú živelní a draví, strhujúci svojou spontánnosťou. Iste aj jeho zásluhou je tento film predovšetkým nákazlivou oslavou vitality a radosti zo života.

Je to film nabitý energiou, vášňou a hudbou, ktoré kedysi rozhýbali celý národ.

Claude Bukowski prichádza z oklahomskej farmy do New Yorku, aby tu za pár dní nastúpil na vojenskú službu. Pri prechádzke Central Parkom ale stretáva davy hippies a zoznamuje sa s jedným z ich vodcov Bergerom a zamiluje sa do krásnej Sheily. Aby jej dokázal svoju lásku, naruší oficiálnu slávnosť a pustí sa do niekoľkodenného dobrodružstva, ktoré ho zavedie do väzenia, jazera v strede Central Parku a nakoniec aj do armády. Ale Berger sa snaží Clauda pred odchodom do Vietnamu zachrániť a svojim úsilím vyvoláva rad bizarných zvratov osudu so šokujúcimi dôsledkami...

Keď som sa nedávno rozplýval na muzikálom Varieté, ktorý je momentálne v našich kinách, spomínal som si na sériu súčasných filmových muzikálov, ktoré sa v posledných rokoch objavili v kinách. V roku 1979 však mal premiéru muzikál Miloša Formana, ktorý sa stal jedným z najvýznamnejších filmových muzikálov svojej doby, nielen vďaka svojmu na tú dobu odvážnemu spracovaniu, ale najmä témou, ktorú spracúva. Je to film nabitý energiou, vášňou a hudbou, ktoré kedysi rozhýbali celý národ. Vlasy sú zábavnou a efektnou poctou divokým 60. rokom minulého storočia. Autorom sa v tej dobe podarilo bravúrne previesť muzikálový hit z divadelného Broadwaya na filmové plátno a vznikol tak jeden z najlepších muzikálov všetkých čias, pri ktorom dodnes žasnú generácie fanúšikov. Aj viac ako tridsať rokov od premiéry tie dve hodiny diváka jednoducho nadchnú a strhnú do víru divokých čias. Vlasy sú geniálnou ukážkou toho, ako má vyzerať filmový muzikál, ktorý diváka neomrzí, ani keď ho vidí po piaty, či desiaty raz.

V internetovom obchode som siahol po Vlasoch na disku vo verzii z roku 2007. Ten prináša anglický zvuk a maďarskú verziu, oboje rozmixované do formátu 2.0 a deväť jazykových verzií vo forme filmových titulkov. Tu však pozor! Všetky jazykové verzie sú síce uvedené na obale disku, ale keď si spustíte nastavenie jazyka cez statické menu, v ponuke sú iba bulharské titulky. Česká podpora sa však na disku nachádza, avšak sa k nej nedopracujete cez menu, ale musíte na to použiť svoje diaľkové ovládanie. Niekde sa síce stala chyba, ale verím, že nádherný zážitok z filmu to nikomu nepokazí. Osobne sa už neviem dočkať momentu, keď Vlasy vyjdú aj na blu ray disku.

Réžia: Miloš Forman
Kamera: Miroslav Onríček
Hrajú: John Savage, Treat Williams, Beverly D´Angelo, Annie Golden, Dorsey Wright, Don Dacus, Cheryl Barnes, Melba Moore, Ronnie Dyson