Dnes je 15. decembra 2019, meniny má a zajtra

Všetci moji blízki

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 25.11.2014

Príbeh sa odohráva rok pred vypuknutím druhej svetovej vojny, bezprostredne po podpísaní Mníchovskej dohody v roku 1938. Na pozadí historických udalostí sleduje osud židovskej rodiny, ktorá sa po svojom vyrovnáva s prichádzajúcimi udalosťami.
Všetci moji blízki

Filmovy.sk Sila príbehu je umocnená kontrastným stvárnením, kedy sa na naznačenom tragickom pozadí vstupujúcom do filmu v podobe historických týždenníkov a rozhlasových správ, odohráva poetický príbeh ľudí.

Film si kladie za úlohu priblížiť dnešnému divákovi historickú postavu Nicholasa Wintona , ktorého veľký čin vo fiktívnom príbehu o rodine Silbersteinovcov znovu ožíva. Tento statočný Angličan prišiel koncom roku 1938 do Prahy, aby uskutočnil svoj plán na záchranu 669 židovských detí, ktoré by určite neunikli tragickému osudu, ktorý pre ne pripravila nacistická ideológia.

Priznám sa, že som k Mináčovmu filmu dostal až teraz, neuveriteľných 15 rokov od premiéry, keď sa na trhu objavila jeho remastrovaná DVD verzia. Na jednej strane možno hanba, na druhej strane uznávam, že to bolo znamenie. Neviem, či by som pred tými 15 rokmi dokázal ten film precítiť natoľko, ako teraz. A vlastne precítiť zrejme aj áno, ale zrejme až súčasná doba uponáhľaného nakrúcania všetkého na prvú klapku dáva divákovi pri sledovaní tohto filmu nádhernú ukážku toho, ako sa robí poctivá filmárska robota. Tomuto filmu samozrejme dominuje mimoriadne silný príbeh. Uznávam, že osudy Židov v druhej svetovej vojne sú témou, ktorá vždy chytí za srdce a je jedno, či pozeráte film s fiktívnym príbehom a realitou na pozadí, alebo dokument, vždy sú to silné emócie. Mináč sa však vo svojom príbehu vyhýba pátosu. Jeho film má iba hodinu a pol a kľudne by zniesol ďalšiu hodinu navyše. Výhodou ale je, ale režisér musel dohliadnuť na to, aby do tých deväťdesiatich minút dostal príbeh, ktorý treba vyrozprávať a rozohrať ho tak, aby mu divák uveril. Podarilo sa mu to na sto percent. V česko-slovensko-poľskej koprodukcii sa predstavuje herecká elita. Vymenúvať každého osobitne a povedať, že odviedol skvelý herecký výkon nemá zmysel, pretože je to realita. Bartoška, Vetchý, Abrhám, Šafránková, Fialová (Květa) , herecké koncerty a divácke zážitky. Pri dvoch menách sa pristaviť musím. Pán Ladislav Chudík , ktorý sa zjavil na obraze, prehovoril a mne prebehli telom zimomriavky, raz, druhy raz, tretí raz už ani neprehovoril, „iba“ tam bol a tie zimomriavky bežali znova. A potom Marián Labuda , ktorý pri príležitosti svojho jubilea dal niekoľko rozhovorov a medzi riadkami v nich spomína, že pomaly končí s hraním. Pozrite si ho v tomto filme a pochopíte, aký je geniálny herec. Všetci moji blízki sú nielen famóznym a silným príbehom, ale tiež ukážkou toho, ako poctivo vyzerá filmárska robota. Toto je umenie, počas ktorého sa netreba hanbiť za to, že z vrecka vyťahujete vreckovky.

Niekoľko českých filmov z deväťdesiatych rokov sa v poslednej dobe objavilo na DVD v remastrovanej verzii. Vyčistený obraz si určite všimnete, zvuk ostáva žiaľ vo formáte 2.0, čo je pre mňa nepochopiteľné a fakt, že film nevyšiel rovno na Blu ray už nechápem vôbec. Snáď časom. Nateraz aspoň uvedenie titulu, ktorý bol vypredaný a mimoriadne rozumnú cenu. Treba to využiť, kým sa náklad znova vytratí. Na disku je iba film, pribalené nie sú žiadne bonusy. K českým titulkom pre nepočujúcich sú pribalené ešte anglické.

Réžia: Matej Mináč
Hrajú: Josef Abrhám, Jiří Bartoška, Libuše Šafránková, Marián Labuda st., Ondřej Vetchý

Distribuuje: Magic Box, 2014