Dnes je 31. októbra 2020, meniny má a zajtra

Vyháňač diabla (recenzia)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.11.2010

Posilnite sa pred tým, než si vás podmaní jeden z najpôsobivejších ´hororov´ všetkých čias.
Vyháňač diabla (recenzia)

Posilnite sa pred tým, než si vás podmaní jeden z najpôsobivejších ´hororov´ všetkých čias. Režisér William Friedkin a producent a autor scenára William Peter Blatt sa rozhodli znova vydať Vyháňač diabla v nezostrihanej podobe, a preto teraz máte možnosť vidieť o 11 minút viac, ako v pôvodnej verzii z roku 1973. Navyše uvidíte film v novom digitálnom spracovaní s opravenou obrazovou, aj zvukovou stopou, ktorej výsledkom je zážitok oveľa hrôzostrašnejší než predtým. Novo zostrihaný film obsahuje momenty, ktoré len prehlbujú zážitok z výkonov Lindy Blair, Jasona Millera, Maxa von Sydowa a Lee J. Cobba. Scény obsahujú nervové zlyhanie, ucelenejší príchod otca Merrina pred rituálom, pochybnosti počas rituálu, epilog s Kindermanom a otcom Dyerom a najznámejšiu scénu zo schodiska s Regan.

Vyháňač diabla, od svojho vzniku rovnako kontroverzný ako populárny, zažíva svoju skvostnú Hi-Def premiéru ako predĺžený režisérsky zostrih z roku 2000. Hrôzostrašný a realistický príbeh nevinného dievčatá, posadnutého desivou bytosťou, zúfalého rozhodnutia jej matky dcérku zachrániť a dvojicu kňazov - jedného zmietaného pochybnosťami a druhého neochvejne veriaceho -, ktorí sa spoja k súboju s čírym zlom, divákov stále bezo zvyšku fascinuje. Najlepšie nadprirodzený thriller všetkých čias prekvapuje a znepokojuje, ako žiadny iný film.

Klasika overená rokmi, časom a vlastne všetkým, čo tento film ponúka. Spomínam si na maximálne nekvalitnú videopásku s monotónnym dabingom, na ktorej som Exorcistu videl prvý raz. Potom si spomínam na rok 2000, keď som si bol pozrieť oveľa kvalitnejšiu verziu v kine a momentálne sa teším z blu ray prevedenia, po ktorom som siahol bez sekundy zaváhania a poriadne som si ho vychutnal, kedysi v noci na prelome halloweenu a dušičiek. Netuším, či treba k Vyháňačovi diabla niečo hovoriť. Tvorcovia v bonusových materiáloch vysvetľujú, že to nie horor, ale silný milostný príbeh. A to ostatné je klasika, na ktorú sa bezpochyby tešia nielen milovníci žánru. Toto je filmová klasika, ku ktorej sa netreba príliš rozpisovať.

Hodnotenie blu ray disku:
Tu treba spomenúť, že ma v prvom rade zarazil obraz. Nakoniec to tvorcovia vysvetlili v bonusových materiáloch, že by dokázali vyrobiť aj čistý obraz, ale nebolo to ich zámerom, pretože istá zrnitosť, ktorá v obraze ostala je akousi formu dokumentu, ktorým má tento film z časti byť. Dôraz kládli skôr na zvuk, ktorý je v pôvodnej verzii rozmixovaný do formátu 6.1, väčšina ďalších jazykov je vo formáte 5.0, brazílska portugalčina vo formáte 2.0 a španielčina s maďarčinou zas v stereo formáte. Ak sa zaujímate o formát českého zvuku, musím vás nechať zájsť si chuť, česky dabing na blu ray disku chýba. Medzi viac než dvoma tuctami jazykových verzií v podobe tituliek sa však už čeština nachádza. Zaujímavý je i obsah bonusového materiálu.

Okrem toho, že sa dívate na predĺženú verziu filmu, čaká na vás trojdielny, dohromady zhruba 50-minútový dokument o tom, ako sa nakrúcalo, ako vznikali efekty, ako sa točili najzaujímavejšie scéne, prečo a ako bol film zostrihaný a napokon sa pozriete na miesta, kde film vznikal. Väčšina materiálu vznikla práve kvôli uvedeniu filmu na blu ray, alebo minimálne každý je doplnený o niečo súčasné. K dispozícii je aj audiokomentár a niekoľko kinotrailerov, televíznych a špeciálnych rádiových upútaviek.

Hrajú: Elen Burstyn, Max Von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, Jack MacGowran
Réžia: William Friedkin