Dnes je 20. januára 2020, meniny má a zajtra

Vyháňač diabla

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 27.04.2012

Keď sa v útrobách duše nevinného dievčatka usídli samotný diabol...
Vyháňač diabla

Svojho času milá a usmievavá dvanásťročná Regan sa v priebehu niekoľkých dní zmenila na nepoznanie. Koža na tvári nadobudla nechutne zdeformované línie a oči jej takmer vyskakujú z jamiek. Jej hlas sa čoraz častejšie začína ponášať na hrôzu naháňajúcu disharmóniu, ako vystrihnutú zo zlej nočnej mory. Pohyby toho, čomu sa kedysi hovorilo telo pripomínajú bizarnú akrobaciu vzbudzujúci údiv poprepletaný zo strachom najvyššieho zrna. Renomovaní odborníci vrátane lekárov, psychológov, ba i psychiatrov, ktorých nešťastní rodičia povolajú, sú bezmocní. Keď pri nej zomrie prvá nevinná obeť, jej najbližší sa rozhodnú konať na úkor akýchkoľvek racionálnych vysvetlení. Do domu prichádza starý charizmatický exhorcista, ktorý je skalopevne presvedčený, že v útrobách duše nevinného dievčatka sa usídlil samotný diabol. A cesta peklom sa môže začať.
Trailer k filmu Vyháňač diabla.

Ak by sa niekedy medzi zasvätenými divákmi urobil seriózny prieskum, ktoré horory sú najlepšie v histórii žánru, dám ruku do ohňa, že Vyháňač diabla režiséra Williama Friedkina by sa s prehľadom umiestnil v prvej desiatke. Ak nie, pokojne vrátim úver. Ale poďme k veci. Len máloktorý horor v minulom storočí narobil toľko rozruchu, že si ho nemohli nevšimnúť ani členovia americkej akadémie, ktorí ho právoplatne odmenili dvoma cenami. Do dnešných čias v sebe skrýva toľko kontroverzných momentov, že niekedy máme naozaj pocit, akoby zostal nakrútený len pred nedávnom. Jeho sakramentská atmosféra dodnes udivuje explicitnými scénami, ktoré fascinujú a urážajú do teraz. Provokatívna estetika hnusu, ktorou je od začiatku až do konca poprepletaný z neho urobila doslova kultový film, ktorý sa podobne ako mýty traduje z jednej generácie na druhú, čo v dnešnej pluralitnej kultúre pôsobí neuveriteľne. Dokonca osobne poznám ľudí, ktorým pri pomyslení na niektoré jeho scény nie je doposiaľ do reči. A tak sa zdá, že jeho nadčasový kolorit strachu a hrôzy ešte stále platí.

Vyháňač diabla vyšiel tento krát na dvoch samostatných diskoch. Zatiaľ čo na prvom nájdeme pôvodnú zostrihanú dvojjazyčnú verziu (angličtina – čeština), druhý je špecifickejší už len z toho dôvodu, že je doplnený o pôvodnú režisérsku podobu, ktorá je na rozdiel od prvej dlhšia takmer o celých desať minút! Chvályhodná je aj bonusová príloha doplnená o komentáre Williama Friedkina, rozličné TV a rádiové spoty. Skalných fanúšikov zaiste poteší aj do dnešných čias nebublikovaný trailer, ale i pestrejšia koreňová ponuka titulkov.

Vyháňač diabla dvd