Dnes je 20. októbra 2020, meniny má a zajtra

Vymeraný čas - luxusná zábava

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.04.2012

Predstavte si, že môžete žiť len do 25 rokov. Pokým nezarábate, neukradnete alebo nezdedíte nejaký čas navyše.
Vymeraný čas - luxusná zábava

Predstavte si, že môžete žiť len do 25 rokov. Pokým nezarábate, neukradnete alebo nezdedíte nejaký čas navyše. Dej akčného sci-fi thrilleru Vymedzený čas v hlavnej úlohe s Justinom Timberlakom sa odohráva v blízkej budúcnosti, v dobe, keď peniaze neznamenajú vôbec nič. Platí sa časom. Will Salas (Justin Timberlake) má na svojich životných hodinách zriedkakedy viac než 24 hodín. Žije z minúty na minútu v chudobnej zóne Dayton a iba tvrdá práca v továrni mu každý deň poskytne ďalší deň života. Rovnakému osudu čelí aj jeho matka Rachel (Olivia Wilde) a mnoho iných ľudí v tomto zapadákove.

Jedného dňa Will pomôže pred jedným z týchto gangov uniknúť bohatému Henrymu. Ten za to Willovi daruje celé storočie času a sám sa rozhodne svoj nekonečný život skončiť. Will je následne obvinený z jeho vraždy a nezostáva mu nič iné, ako dokázať svoju nevinu. Vydáva sa na útek do najbohatšej zóny v New Greenwich, kde sa na rozdiel od Daytonu nikto nikam neponáhľa. V New Greenwich je zároveň niekto, kto Willa priťahuje. Sylvia (Amanda Seyfried) je dcéra mimoriadne bohatého Philippa Weisa, ktorá sa vo chvíli, keď Willa prichádzajú zatknúť strážcovia času, stáva ideálnym rukojemníkom. Vysoká hra o zmenu pravidiel začína...
Trailer k filmu Vymedzený čas.

Je koniec 21. Storočia a v podstate sa nič nemení. Svet žije v systéme, ktorý nám do hlavy vtĺkali komunisti a učiteľka občianskej výchovy v roku 1986 – to znamená, že peniaze nie sú potrebné. Nie však preto, drahá moja, že by všetko bolo zadarmo, ako si to mnohí predstavovali. Peniaze potrebné nie sú, pretože sa platí časom. A na ten si treba zarobiť. A tak, presne ako dnes, zatiaľ, čo iní sa topia v blahobyte, väčšina ľudí žije (ako sa dnes hovorí – z huby do ruky) do poslednej sekundy. Doslova. Will Salas by o tom vedel rozprávať. Relatívne seriózne sa choval do chvíle, kým mu vlastná matka nevydýchla naposledy v náručí. Potom prišla vzbura.

Vymeraný čas je celkom vydarené filmové sci-fi. Nápad, s ktorým tvorcovia filmu prišli je nezvyčajný a je fajn zistiť, že sa napriek žánru nestretávame s bojujúcimi monštrami prilietajúcimi a odlietajúcimi na intergalaktických raketách, ale v podstate sa pasujeme pred obrazovkami s reálnym, hoci príliš moderným životom, v ktorom ako tradične, ak vytŕčaš z davu, treba ťa „trochu skrátiť“.

Tvorcovia filmu sa rozhodli divákovi vymerať 105 minút času na veľmi príjemný relax, počas ktorého sa nebudete nudiť. Film je totiž perfektne zostrihaný a niet v ňom hluchého miesta. Stále sa niečo deje a krátke momenty, v ktorých hladina adrenalínu pozvoľne klesá sú iba predzvesťou ďalšej akcie. Navyše sa tvorcovia rozhodli ulahodiť nielen oku ženskému, ktoré nepochybne blažene spočíva na večne utekajúcom Justinovi Timberlakeovi, ale aj oku mužskému. Amanda Seyfried (s Timberlakeom sa už objavila vo filme Alpha Dog) v úlohe Salasovej filmovej partnerky je totiž nielen pekná, ale aj dobrá a presvedčivá herečka. Škoda len samotného záveru filmu, ktorý pôsobí príliš urýchlene a zdá sa, akoby práve dotiekol rozpočtový mešec a bolo treba uťať. V každom prípade sa však nebudete. Aj keď je jasné, že za pár dní na ten film zabudnete, ten súboj o čas, ktorý ak hlavní hrdinovia vyhrajú, tak aspoň na chvíľu zachránia svet, sa vidieť oplatí.

Ak ste fanúšikmi bonusov, siahnite po blu ray disku. Je ich tam podľa dostupných materiálov o niečo viac, ako na DVD, na ktorom nájdete iba vynechané, či predĺžene scény v dĺžke pár minút. Celý materiál je s českými titulkami, takže si film o tých pár minút môžete predĺžiť. Obraz na DVD je veľmi dobrý a rovnako tak zvuk i český dabing, ktorý je rozmixovaný do formátu 5.1. Faktom je, že pri „veľkofilmovo“ sa tváriacom filme som čakal viac bonusov, ostatné je však úplne v poriadku.

Réžia: Andrew Niccol
Hrajú: Justin Timberlake, Amanda Seyfried, Andrew Niccol

Distribuuje: Bontonfilm, 2012