Dnes je 06. apríla 2020, meniny má a zajtra

Wałęsa - človek z nádeje

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 16.06.2014

Film trvá dve hodiny, Więckiewicz v úlohe Wałęsu je dokonalý, príbeh má spád a dokonale odráža pachuť dej doby, v ktorej sa dial. Andrzej Wajda urobil všetko preto, aby sa dejiny, ktoré sa dnešnej generácii môžu zdať samozrejmé, stali uveriteľnými.
Wałęsa - človek z nádeje

Wałęsa, človek z nádeje je najnovší film jednej z najväčších osobností poľskej kinematografie. Režisér Andrzej Wajda v tomto diele prináša pohľad do desaťročia života Lecha Wałęsu – robotníka z gdanských lodeníc, ktorý viedol hnutie Solidarita proti komunistickej vláde a napokon sa stal prvým prezidentom demokratického Poľska. Wajda už v minulosti nakrútil dve renomované drámy o hnutí Solidaria – Človek z mramoru (1977) a Človek zo železa (1981) a Wałęsa, človek z nádeje je jej ukončením. Vo svojom novom diele Wajda nevyobrazuje Wałęsu ani ako človeka z mramoru ani ako človeka zo železa, ale ako človeka, ktorého po štrajkoch v lodeniciach v decembri 1970 obvinili napríklad aj z donášania informácií na svojich kolegov. Príbeh je skoncentrovaný do hrdinského obdobia v živote Wałęsu.
Wałęsa - človek z nádeje

Vynikajúce ukončenie trilógie Andrzeja Wajdu o jednej obrovskej osobnosti poľskej politiky. Máme o ňom základné informácie, že to bol práve on, vďaka ktorému sa skončil komunizmus v Poľsku, jeho povstanie v lodeniciach je legendárne na celom svete a rok, ktoré ubehli od prvého štrajku až po skutočnú slobodu sa stali súčasťou dejepisných kníh. Film trvá dve hodiny, Więckiewicz v úlohe Wałęsu je dokonalý, príbeh má spád a dokonale odráža pachuť dej doby, v ktorej sa dial.

Andrzej Wajda urobil všetko preto, aby sa dejiny, ktoré sa dnešnej generácii môžu zdať samozrejmé, stali uveriteľnými. Wajdov film je naozaj príjemnou bodkou za jedným úžasným ľudským osudom. Príbeh je, ako to už pri takýchto filmoch býva, doplnený o dobové obrazové materiály a niekedy je priam až problém rozoznať, čo nakrútil Wajda a čo je dobové, tak presvedčivo sa toho poľský režisér zhostil. Ak patríte medzi milovníkov životopisných filmov, toto si nenechajte ujsť.

Film u nás prebehol klubovými kinami, možno ho ešte stihnete ja som po disku siahol po nedávnej návšteve Poľska, kde titul pred časom vyšiel, žiaľ iba na DVD, nie na Blu ray, škoda toho, aj keď predpokladám, že po reštaurovaní sa na Blu ray pravdepodobne objaví celá Wajdova trilógia, čo by bolo úžasné. Aj prostredníctvom internetových obchodov sa však dostanete k DVD, ktoré je zabalené akoby v knihe a ono vo vnútri naozaj nájdete 22 strán s informáciami o celej trilógii, o hercoch, či o samotnom bývalom poľskom prezidentovi, dostanete relatívne ľahko. Samozrejme, nechýbajú filmové fotografie. Keďže ide o poľský projekt, je jasné, že zvuková stopa je poľská, dokonca vo formáte 2.0 i 5.1 a ten vyšší zvukový level je naozaj výborný. Škoda, že na domácom teréne nerátali s distribúciou aj za hranicu a nepribalili aspoň titulky v niekoľkých svetových jazykoch. Bonusy k filmu nie sú pribalené žiadne.

Réžia: Andrzej Wajda
Hrajú: Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Zbigniew Zamachowski, Iwona Bielska