Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra

Zatoichi

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 20.01.2012

Zatoichi je slepý tulák, ktorý podobne ako väčšina dobových samurajov, dodržiava nepísaný kódex, ktorý ho cielene predurčuje ochraňovať náhodných ľudí, ktorí sa proti svojej vôli ocitli v ohrození života.
Zatoichi

Zatoichi je slepý tulák, ktorý sa bezcieľne premiestňuje z miesta na miesto. Príležitostne si zarába jedine masážami a hazardnými hrami v malých provinčných mestečkách Japonska. Okrem týchto zručností však dokonale vyniká aj v ničom inom – majestátne ovláda svoj meč. Podobne ako väčšina dobových samurajov, aj on dodržiava nepísaný kódex, ktorý ho cielene predurčuje ochraňovať nie len seba, ale aj náhodných ľudí, ktorí sa proti svojej vôli ocitli v ohrození života.

Raz, keď neočakávane zablúdi do vysokohorskej osady, stretáva skupinu obávaných zločincov na čele s ich nepríjemným vodcom Ginzom. Práve na týchto miestach sa zoznamuje s dvomi nádhernými gejšami, ktoré sem zavítali preto, aby pomstili smrť svojich milovaných rodičov, o ktorú sa nemilosrdne postaral nikto iný ako spomínaný Ginzo spolu so svojim obávaným klanom. Zatoichi sa s nimi okamžite spriatelí a okamžite im prisľúbi zhovievavú pomoc, aby spoločnými silami napravili krvavú krivdu.
Trailer - Zatoichi

Takeshi Kitano – legenda súčasného japonského filmu, ktorý si tu podobne ako vo väčšine svojich ďalších pozoruhodných diel strihol aj hlavnú rolu, vytvoril neopakovateľný samurajsky film, ktorým suverénne prekročil pravidla žánru na míle ďaleko. Okrem toho, že jeho príbeh je až neobyčajne prostý, podarilo sa mu stvoriť svojrázneho hrdinu, ktorý svojim nápaditým výzorom ani náhodou nepripomína typického samuraja.

Miestami až meditatívny príbeh, popretkávaný neočakávanými zvratmi dotvára osobitý farebný kolorit, ktorý sa suverénne podpisuje na výslednom zážitku hneď po jeho dopozeraní. Okrem prvého plánu disponujúceho priamočiarou akciou bojových scén, ktoré sa neraz končia klasickými ázijskými jatkami sa režisérovi podarilo zachovať aj akýsi druhý, podprahový plán s filozofickým presahom. Obidve línie vytvárajú v konečnom dôsledku vizuálnu harmóniu jedinečného filmu, ktorý zaslúžene obdržal niekoľko prestížnych filmových ocenení vrátane Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu na MFF Benátky 2003.

Ázijská kinematografia je u nás ešte vždy veľkou neznámou. Táto skutočnosť je napokon podpísaná aj na konečnej verzii DVD nosiča, ktorý aj napriek tomu, že disponuje jedinečnou kvalitou zvuku a obrazu, postráda bonusový materiál, čo je v tomto prípade veľká škoda. Ako typického Európana milujúceho kino by ma dozaista potešilo pár rozhovorov s tvorcami filmu, ktorí by ma bližšie zoznámili so zákulisnými ťahmi okolo jeho nakrúcania. Nateraz mi neostáva nič iné, iba si spokojne vychutnať originálny Kitanov rukopis, ktorý sa diametrálne odlišuje od našej typickej európskej filmovej tvorby.

Zatoichi DVD