Dnes je 24. septembra 2018, meniny má a zajtra

Zemský ráj to napohled

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 29.10.2010

Dospievanie býva zložité, zvlášť keď sa píše rok 1968, vonku sa preháňajú cudzie tanky,...
Zemský ráj to napohled

Dospievanie býva zložité, zvlášť keď sa píše rok 1968, vonku sa preháňajú cudzie tanky, doma sa striedajú oteckovia rôznych polôh. A mamička, napriek svojej vnútornej sile, na všetko nestačí. Ako bolo v takýchto podmienkach možné prežiť tak náročné 70-te roky? Ako sa dalo udržať si radosť zo života, city pre lásku a chuť na smiech? Aj o tom je mrazivá komédia Ireny Pavláskovej Zemský ráj to napohled.

Hlavnou linkou filmu je príbeh Marty (Vilma Cibulková), jej dvoch dospievajúcich dcér - Majdy a Gábiny (Dana Marková a Tereza Voříšková) - a ich postupne prichádzajúcich a odchádzajúcich „oteckov“ (Jiří Dvořák, Miroslav Etzler, Jan Zadražil, Ondřej Vetchý). Zatiaľ, čo niektorí „oteckovia“ sa postupne snažia zvrátiť koleso aspoň českých dejín, Marta a jej dcéry vzdorujú výsledkom a následkom, ktoré tieto ich pokusy v komunistickom režimu zákonite vyvolávajú. Svet „veľkej politiky“ a veľkých cieľov sa tak stretáva, dopĺňa a prelína s každodennou životnou realitou. A že v priebehu toho vznikajú aj veselé situácie? Veď schopnosť irónie a zmysel pre humor boli v tej dobe nevyhnutnou súčasťou každého balíčka na prežitie, ktorý dával silu, vôľu a chuť žiť a nezlyhať hlavne sám pred sebou.

Takto pekne si to opísali tvorcovia filmu, ja sa po jeho vzhliadnutí pokúsim nádejného diváka vyviesť z omylu. Komédia? Ani náhodou! Zatrpknutá fraška o časoch síce nedávno minulých, ale časoch, ktoré sú našťastie za nami, tak prečo sa k nim dvadsať rokov neustále vracať. Začínam sa desiť českej filmografie, ktorá zjavne ešte aj štyridsať rokov po páde komunizmu, bude produkovať filmy o štyridsiatich rokoch komunizmu. Koho z dnešnej generácie to ešte zaujíma? Všetko podstatné je v knihách dejepisu, mladý divák chce ísť do kina na úplne iný žáner a starý divák, ktorý by po vzhliadnutí filmu aspoň odpľul na spomienky na to, čo prežil, si radšej cenu lístku do kina, či za zapožičanie DVD preráta na bochne chleba a nechá to už tak. To, čo bolo, bolo, čas sa nedá vrátiť späť a dodatočne to zmeniť a pred nami je vízia nádeje, že nič také sa už opakovať nebude, aj keď povedzme rovno, nepadlo na nás ešte väčšie...?

Ako stále nedokážem pochopiť, čo päťdesiatročnú režisérku Irenu Pavláskovú, autorku takých filmových kultov, ako sú filmy Čas sluhov, či Corpus Delicti ešte núti točiť filmy s touto tematikou. Koľko mala vtedy rokov? Osem! Čo si z toho pamätá? Predpokladám, že nič tak reálne, aby sa dokázala vžiť to osudov svojich filmových postáv. Brutalita na český komunistický spôsob. Ustráchaný národ a zatváranie za to, že sa pomaly chytili kľučky na dverách vlastného bytu. Stalo sa! Mnohokrát mám pocit, že súčasná benevolencia nad všetkým ohavným, čo sa deje, je skôr na škodu a mnohí by potrebovali takých príslušníkov, ako jazdili v žlto-bielych ladách a vedeli o každom kroku sledovaného. Nevraždilo by sa, nekradlo, a nerobili by sa podobné hlúposti. A tak ako dnešnú dobu nezmení nikto a každý si bude hľadieť svojho, aby prežil, tak ani takýto film už nič nezmení na tom, čo sa stalo.

Posledná vec, ktorá by ma celkom zaujímala je fakt, koľko z tých hercov, ktorí tam hrali, bolo postihnutých režimom. Tie mladé žaby určite nie a keďže zvyšok vo filme tvorila skôr stredná, než stará generácia, nedokážem ani len hádať, koľkí z nich okúsili praktiky, ktoré zachytáva film. Avšak na druhej strane pozor. Práve herecké výkony sú jedinou záchranou tohto filmu. To, čo na obrazovke počas necelých dvoch hodín predvádza Vilma Cibulková, to je jeden geniálny herecký koncert a výborne jej asistujú všetci mužskí hereckí partneri.

Klasická česká bonusová výbava v podobe filmu o filme, filmového traileru a fotogalérie. Výborný obraz, výborný zvuk, rozmixovaný dokonca vo formátoch 5.1, aj 2.0 a tzo je asi tak všetko. Dve hodiny, ku ktorým keď si zoberiete zemiaky a naškriabete ich k večeri, v podstate o nič, čo sa deje na obrazovke neprídete.