Dnes je 16. novembra 2018, meniny má a zajtra

Zlo

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 29.12.2012

Ak ste v ZLOm čase, na ZLOm mieste, stačí ZLOmok sekundy a dostane vás...
Zlo

Ak ste v ZLOm čase, na ZLOm mieste, stačí ZLOmok sekundy a dostane vás... Videá o paranormálnych javoch sa partii chalanov vymknú spod kontroly, keď prijmú ponuku neznámeho muža, nakrúcať v jeho dome. Udalosti naberú rýchly spád a dom začína odkrývať stále hrôzostrašnejšie tajomstvá. Všetko, čo sa v dome deje im najprv pripadá ako zlý vtip, ale veľmi rýchlo pochopia, že zlo existuje a je stále bližšie a silnejšie. Pohltení reportážou a vlastným strachom začínajú svoj boj o život...
Trailer k filmu Zlo.

Na úvod asi jeden veľký obdiv pre režiséra Petra Bebjaka, človeka, ktorý má na konte dokonalý umelecký film Marhuľový ostrov. Zlo je téma, ktorú by som od neho nikdy nečakal. O to zaujímavejšie však bolo sledovať, ako sa jej zhostí takpovediac „na domáci spôsob“. Pretože filmov o paranormálnych javoch sme už v našich kinách videli viac než dosť, väčšina diabolských vecí sa však diala za oceánom. Na to málo, ako sa na Slovensku točí, si Bebjak zvolil naozaj netradičnú tému a aj po vzhliadnutí filmu stále uvažujem nad tým, či to myslel seriózne, alebo ako paródiu na podobné filmy.

V Bebjakovom Zle totiž možno objaviť všeličo – Mlčanie jahniat, Vyháňača diabla, Paranorlmal Activity, ale okrajovo i Kruh a podobné nezmyselné huncúctva. Ak to mala byť paródia, tak hodnotenie bez mihnutia oka vyšvihnem kľudne o pár čísel vyššie. Aj keď uznávam, že do smiechu mi pri sledovaní príliš nebolo, zvlášť, keď som to sledoval niekde na rozhraní polnoci. A to je to, čo sa Bebjakovi naozaj podarilo. Vyvolať desivý pocit. A pocit je to správne slovo. Pretože aj v tomto filme na vás spoza steny pochopiteľne „niečo“ vyskočí, ale na druhej strane, Bebjak na tom nepostavil celý film.

Strach v divákovi vyvoláva celkom systematicky, desivou hudbou, výberom priestorov a očakávaniami toho, čo v nich trojica hrdinov nájde. Ďalším veľkým plusom filmu sú masky. Netuším, kto sa ukrýval v maske „toho“, ale bola na „tom“ odvedená skvelá práca. Pre tento desivý moment, keď „to Zlo“ prichádza sa film oplatí vidieť. Čo sa týka hereckých výkonov, z môjho pohľadu exceluje Kamil Kollárik, je tam tak prirodzený, až mám pocit, že ani nehrá, ale jednoducho to z neho ide. Zvyšok, neviem, buď to bol režisérsky zámer, že to bolo tak „prosté“, alebo zlý výber hercov. Keď sa však na to dívam spätne, stále viac verím tomu, že to bol Bebjakov zámer.

Posledná vec, ktorá ma trápi je zvukový efekt, keď „To“ vošlo do jednej z postáv, scéna požičaná z Vyháňača diabla. Tam ten zvukový efekt potreboval viac efektívnosti, z môjho pohľadu to znížilo celkový dojem z tejto scény. Ale suma sumárum? Zlo je obrovské prekvapenie v slovenskej filmografii. Už len témou, ktorú spracúva. Finálny výsledok jasne ukazuje, že by ešte bolo na čom popracovať, ale zároveň je dôkazom toho, že prvý pokus na slovenskom hororovom poli vôbec nebol zbytočný.

Prekvapivo výborný obraz, veľmi dobrý zvuk a veľká škoda, že sa k filmu na disku už „nezmestil“ žiadny film o filme. Aspoň krátky dokument o nakrúcaní by určite nebol na škodu. Okrem filmu v niekoľkých jazykových verziách (skvelý nápad) a v menu rovnako v niekoľkých jazykoch nie sú na disku žiadne bonusy.

Réžia: Peter Bebjak
Hrajú: Kamil Kollárik, Andrej Dúbravský, Tom Sotak, Richard Felix, Magdaléna Čaprdová

Linky: MAGIC BOX SLOVAKIA,