Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie Dnes PR správy

Dnes je 29. marca 2017, meniny má a zajtra

5 filmov, ktoré koketovali s pornografiou

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 24.09.2011

Významová pornografia, ktorá dôveryhodne sprevádza dej toho – ktorého filmu tak, aby neostal stáť iba pri klasickej porno trojčlenke ale aby divákom povedal niečo viac.
Zdroj obrázku: SXC/free

V súčasnosti, keď sa počet internetových stránok s tromi X blíži takmer k jednej miliarde, by bolo ťažké stretnúť niekoho, kto v živote nepočul slovo porno alebo pornografia. Hoci si pod tým všetci predstavíme trápny príbeh, v ktorom bez tak ide iba o jedno, existujú aj seriózne stvárnené filmy s vážnym dejom, ktoré si pornografiou v príbehu iba vypomáhajú, pretože musia... V takomto prípade hovoríme o významovej pornografii, ktorá dôveryhodne sprevádza dej toho – ktorého filmu tak, aby neostal stáť iba pri klasickej porno trojčlenke – oral, anal a cumshot – ale aby divákom povedal niečo viac, to znamená niečo dôležité, niečo, na čom skutočne záleží, alebo by len malo záležať. Na ukážku vám ponúkame rovno päticu takýchto filmov, ktoré síce s pornom umelecky obcujú, ale rozhodne nikdy nie na primárnej úrovni.

Caligula

Film talianskeho režiséra Tinta Brassa z roku 1979 Caligula (Caligola) sa stal na niekoľko rokov jedným z posledných hollywoodskych filmov, ktorý otvorene koketoval s explicitným pornografickým materiálom, vďaka čomu bola jeho pôvodná verzia zakázaná v mnohých štátoch sveta. Takmer 160 minútový film zachytáva pohnuté osudy rímskeho cisára Caligulu, ktorý sa svojim bizarným vystupovaním a správaním zaradil k najväčším tyranom rímskeho impéria. Ako to už v podobných megaprojektoch býva zvykoch, dominujú v ňom klišéovité témy ako sú napríklad láska, zrada alebo pomsta. Celý, vôbec nie až tak nudný dej, ako o ňom súdia mnohí jeho diváci, je popretkávaný nie len bezduchým násilím hraničiacim s krutosťou a drastickosťou najvyššieho zrna, ale aj so spomínanou pornografiou, ktorá tu vzhľadom k starorímskemu spôsobu života zastáva veľký význam. Okrem niekoľkých štýlovo prepracovaných lesbických scén v ňom nájdeme aj klasické heterosexuálne avantúry, ktoré v závere filmu cielene vyústia do autentických sexuálnych orgií, na ktoré starovekí Rimania nedali dopustiť. V Brassovom kontroverznom projekte sa mimo iného ocitla plejáda významných hercov vtedajšej éry. Za všetkých stačí spomenúť mená ako Malcolm Mcdowell, Peter O´Toole, sir John Gielgud... Do dnešných čias o ňom kolujú historky, že zámerom režiséra nebolo „na ostro“ ukázať scény, ktoré suverénne hraničia s tzv. hard pornom. O tie sa údajne v tichosti postaral až producent filmu Guccione, ktorý sa behom záverečných prác nepohol s režisérom a akoby na truc tam všetky hardcorové scény pridal. Samotný režisér sa o nich na vlastné oči presvedčil až pri premiérovom premietaní filmu. Asi preto existuje do súčasnosti niekoľko verzií, ktoré otvorenú sexualitu s filmu načisto eliminovali.
Trailer - Caligula

Pianistka

Rakúsky režisér Michael Haneke je erudovaný tvorca famóznych psychologických filmových štúdií. V roku 2001 nakrútil nezabudnuteľnú psychoanalytickú pitvu s rovnomenným názvom Pianistka (Pianiste, La), za ktorú v tom istom roku právoplatne obdŕžal aj Veľkú cenu poroty na MFF v Cannes. Film sa sústredene venuje kontroverznej postave Erike Kohut (Isabelle Huppert) – nenápadnej učiteľke klavíra na Viedenskom konzervatóriu. Erika však žije paralelný život. Zatiaľ čo sa cez deň oddane venuje svojim študentom a s najväčším presvedčením im odovzdáva všetky svoje skúsenosti premietnuté do citlivého ovládania klavíra, večer sa stáva obscesívnou perverznou mrchou trpiacou tými najzvrátenejšími pochodmi, ktoré ľudská sexualita ponúka. Tie tu pre istotu radšej nevymenujem, aby ste tento článok bez rozpakov dočítali do konca. Jej deviáciu čiastočne narúša až sympatický študent, ale aj to len do chvíle, keď si uvedomí, že už nie je schopná úprimného citu ako je láska, a aj jeho napokon vťahuje do zhýralej hry svojich zvrátených predstáv, vďaka ktorým sú cesty vášne ľudského indivídua iba nepreskúmaným horizontom stroskotávajúcim na sebe samom. Režisér Haneke podobne ako spomínaný Tinto Brass pracuje s významovou pornografiou, ktorú vierohodne, miestami až majstrovsky prelína s civilnými scénami tohto ozaj vynikajúceho filmu!
Trailer - Pianistka

Idioti

Dánsky filmový provokatér Lars Von Trier má na svojom konte niekoľko kontroverzných snímok, vďaka čomu svoju divácku obec rozdelil na dva protikladné tábory – na tých, ktorí ho milujú a samozrejme tých, ktorí ho nenávidia. Idioti (Idioterne) - nízkorozpočtový film z roku 1998 patrí k tým kúskom, kedy ešte blahosklonne veril prelomovému umeleckému manifestu Dogma 95, na princípoch ktorej spomínaný film vznikol. Jeho slávne „citové vydieračky“, z ktorých je hádam najznámejšia Tanečnica v tme (Dancer in the Dark), prišli o čosi neskôr. Trierovi Idioti, ako nazval skupinu úplne „normálnych“ okrajových asociálov, ktorí zo seba idiotov iba robia, nie sú pravdaže žiadnou priamočiarou pornografiou. Ale bol by to Lars Von Trier, ktorý by aspoň jedným svojim filmom nevyprovokoval divácku obec? Niekedy v druhej polovici filmu sa títo „idioti“ predsa len rozhodnú zbúrať celospoločenské tabu a divákom predvedú čistokrvný grupák, ktorý sa síce zo začiatku tvári ako neškodné soft porno, ale ako neskôr uvidíte, sú tak dôslední, že ich výkony by im zaiste docenila nie len moja top favoritka Jenna Haze, ale aj držiteľka niekoľkých pornooscarov Paula Wild. Tieto štipľavé scény boli pravdaže zastúpené profesionálnymi dablérmi, ktorých si režisér pozval priamo z komerčnej porno branže.

Korida lásky

Prvé filmy, ktoré dôveryhodne začali stierať hranice medzi serióznym hraným filmom a pornografiou začali vznikať podstatne skôr. Exemplárnym príkladom toho je dnes už kultová snímka Korida lásky (Ai No Korida) japonského režiséra Nagisa Ošima z roku 1976. Mladá gejša Sada sa bezhlavo zahľadí do muža menom Kičiso, ktorý je manželom majiteľky nevestinca. Spoločne prežívajú intenzívny sexuálny vzťah, ktorý si príležitostne spestrujú do krajností vyhrotenými perverznými hrami. Tie tu pre istotu opäť radšej nevymenujem. Čisté scény stoporeného mužského penisu a explicitne podané scény felácie sú v tomto filme na dennom poriadku. Okrem dych zarážajúceho príbehu sa za touto umelecky stvárnenou pornografiou skrýva oveľa viac, než len navonok šokujúce zábery dvoch alebo viacerých prepotených tiel. Režisér Ošima ním nazrel až na samé dno ľudského podvedomia, ktoré k nám dennodenne prehovára, čoho všetkého je naša potláčaná naturálna živočíšnosť schopná. Rozhodujúci je samozrejme záver, ale to už znova raz ponechám na vás.

Pornografický vzťah

Belgický režisér Frédéric Fonteyne nakrútil v roku 1999 ojedinelý film Affair of Love, An, ktorý sme nie príliš najšťastnejšie preložili ako Pornografický vzťah. Priznám sa, že s týmto filmom som mal po jeho vzhliadnutí vážny problém. Nepáčil sa mi. Až časom som si uvedomil, že téma, o ktorej vo filme pojednáva, dokáže presvedčiť každého, kto vsadil na začiatku vzťahu iba na sex a na nič iné. V centre príbehu sú dva mladí ľudia – muž a žena – ktorí na seba náhodne narazia uprostred chladných londýnskych zapršaných ulíc. Sexuálna chémia im dá o sebe suverénne vedieť hneď pri ich prvom stretnutí, ale časom, keď sa chcú spoznať bližšie, sa potvrdia slová amerického básnika Lawrencea Ferlinghettiho, podľa ktorého je sex bez lásky iba veselá lož. Aj Fonteyne, podobne ako predchádzajúci režiséri sa v jednotlivých scénach významovo vyhral s otvorenou sexualitou, vďaka čomu to celé vyznelo výsostne autenticky, úprimne a najmä bez pretvárky, vlastne, ako porno, ktoré sa tiež nikdy na nič nemuselo hrať. Je len tým, čím je, nič viac a nič menej.
Trailer - Pornografický vzťah