Dnes je 21. júla 2019, meniny má a zajtra

Bastardi

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.12.2008

Amat Escalante je zaujímavý tvorca.
Bastardi

Amat Escalante je zaujímavý tvorca. Matka je Američanka, otec však prežil typický osud nelegálneho imigranta v USA. Hoci bol umelec, ako Mexičan musel pracovať manuálne. „Chcel som docieliť to, aby divák zakúsil fyzickú prácu spolu s postavami, pre mnohých z nás je to totiž niečo skryté a neznáme,“ povedal režisér po premiére svojich Bastardov na tohtoročnom MFF v Bratislave. Téma mala preňho zvláštny osobný význam. Sugestívne zobrazenie práce počas typického pracovného dňa dvojice ilegálnych prisťahovalcov so všetkým, čo k tomu patrí vrátane často bezcieľného čakania pri ceste či tichého odstupu a blahosklonnosti zamestnávateľa, tu cítime nesmierne priamo a bezprostredne.

Scenár je veľmi jednoduchý, až heslovitý. Dvaja ilegálni prisťahovalci z Mexika prežívajú ako nádenní robotníci v novodobom Babylone – Los Angeles. Jedného dňa sa len tak rozhodnú vlámať do náhodne vybraného domu. Rozpútajú tým špirálu existenciálne intenzívnych zážitkov, v ktorých sa citová prázdnota a smrť spája so zúfalým užívaním si života. Je príznačné, že keď už Escalante nezískal hlavnú cenu, ocenili ho opäť ako režiséra. Film stál púhych 500 tisíc dolárov, nakrúcalo sa 5 týždňov a do Mexika, kde ešte nemal premiéru (!) sa chystá 20 kópií. Ani takýto nízkorozpočtový film by tu však podľa Escalanteho pred piatimi rokmi nemohol vzniknúť. Keďže používal techniku dlhých, neprerušovaných záberov - sekvencií „na jeden dych“, viaceré scény musel opakovať aj 5-10 krát.

Príbeh sa odohráva akoby v jednom súvislom zábere, nevracia sa, neodbočuje, nič nevypúšťa ani nepoužíva komentujúce vsuvky na vysvetlenie okolitých súvislostí. Tie sú všade vyjadrené maximálne úspornou, implicitnou formou (iba keď Jesús po telefonáte domov do Mexika oznámi, že tam nevolal už pol roka, znie to popisne – z jeho chladne stručného hovoru s chorou snúbenicou, by to malo samo vyplývať). Implicitnosť rozprávania je daná tým, čo nevidíme a o čom sa priamo nehovorí – morálna redukcia ľudského bytia na otázku dostatku peňazí!

Chronologická jednosmernosť rozprávania je narušená len paralelným rozvíjaním príbehu matky a syna, presnejšie, úvodom doňho predtým, než sa obe línie spoja. Súvislosti sa dozvedáme len postupne, v malých dávkach, ktoré spomaľujú tempo rozprávania až po pomyselnú absolútnu nulu – reálny čas.

Tým, že Escalante sa rozhodol pre časovo uzavretú formu (príbeh sa odohráva takmer dôsledne počas 24 hodín), vynechal veľa informácií o súvislostiach a pozadí konania postáv. Navodil tak dojem chýbajúceho kontextu, ktorý bráni emocionálnemu pochopeniu a stotožneniu sa s postavamni. Celý zvláštny účinok, ktorý snímka má, vyplýva z tohoto nedostatku doplňujúcich informácií, ktoré osvetľujú pozadie deja. Vidíme len to, čo je absolútne bezprostredné – čo sa práve deje a ako sa to deje – a to je zdrojom až zarážajúcej surovosti.

Casting hercov mal na starosti režisérov brat Martin, ktorý sa podieľal aj na scenári. Účinkujúcich našiel v Mexiku na ulici. Starší Jesús (Jesus Moises Rodriguez) zostal po nakrúcaní v USA, mladší Fausto (Rubén Sosa) sa so zarobenými peniazmi vrátil domov. Escalante vedel, že do hlavných úloh nemôže obsadiť hercov: „Manuálna práca sa zapisuje do fyziognómie.“ Práca s nehercami priniesla čistý, bezprostredný výraz, ktorý by s profesionálmi nikdy nedosiahol. Ako hovorí, „nešlo o žiadnu improvizáciu, jednoducho im poviete, aby prešli z bodu A do bodu B a oni to urobia, vôbec nad tým nepremýšľajú. Takí ľudia nemusia povedať ani slovo. Všetko sa dá vyčítať z ich tvárí.“

Dialógy sú vo filme obmedzené na potrebnú minimum, všetko dramatické sa rozohráva v strohých, chladných obrazoch. Napríklad pomalé stúpanie kamery pri scéne práce na stavbe je výpovedné spôsobom, akým postupne odhaľuje kontext – ostatné staveniská v pozadí gigantického, akoby nádorovito metastázujúceho mesta. Na nich sa pravdepodobne odohrávajú podobné príbehy ako tu, a táto širšia sociálna súvislosť odhalená obyčajným jednoduchým pohybom kamery dáva obrazu ďalší, sugestívny význam.

Podobným vnútorným dynamizmom sú naplnené aj obrazy matky a syna – neúplnej rodiny či metaforická scéna vniknutia do domu cez okno, ktorá podľa režiséra môže predstavovať v prenesenom zmysle vyjadrenie imigrácie. Komunikujú zreteľné, avšak nie prvoplánové, povrchne identifikovateľné posolstvo, ktoré je akosi filmovou metaforou.

Vykreslenie prostredi sa vyznačuje nielen autenticitou, ktorá vyplýva jednoducho z úplnosti výpovede, ale aj akousi nehmotnou aurou. Los Angeles je zachytené veľmi lakonickým, tlmeným, potlačeným spôsobom. Odkrýva sa skôr na malej ploche, v detailoch (napr. sekvencia v parku), než v bujných, farbistých obrázkoch tekajúcej metropoly. Nevidno tu žiadnu „civilizáciu“, luxusné prepychové štvrte, nič z toho. Zobrazenie mesta takmer vyvoláva dojem, akoby v ňom nežili nijakí ľudia – sú tu len budovy, materiál.

Išlo o zámer? Námet a ideu príbehu vraj získal Escalante pod vplyvom dojmov, aké v ňom zanechávajú ulice tohoto mesta, v ktorom žil 10 rokov. Tú ťaživú atmosféru duchovne vyprázdneného materializmu v blahobytnej spoločnosti môžeme precítiť v nanajvýš subtilných prvkoch. Je to prchavý dojem akejsi otupenej nezúčastnenosti, ktorý vychádza z paliem, obchodných domov rovnakých všade, otvorených priestranstiev vyvolávajúcich závrať a agorafóbiu. Priestor je dokonale neľudský! Krajina, jej členitosť a podnebie určujú zvláštnym, až metafyzickým spôsobom toto vnímanie.

Dôležitý je aj motív médií, ktoré Escalantemu poskytli obraz úpadku amerických hodnôt. V pozadí ženinej samoty hrá televízia. Jej funkcia je anestetická (žena ju zapne, keď ju syn opustí a ona zo zúfalstva fajčí crack). Escalante ironicky komentuje situáciu prestrihom na optimistické kabaretné vysielanie. Vo vyhrotenom apexe použil zábery z dokumentárneho seriálu Cops, ktorý zobrazuje zákroky polície proti násilným zločincom, často černochom či Mexičanom. Násiliu sa akoby nedalo vyhnúť. Faustove slzy pri sledovaní seriálu prezrádzajú trpký smútok a beznádej.

Mediálne zobrazenie násilia postráda citovú zúčastnenosť. „V Batmanovi zomrie 200 ľudí, ale nič z toho divákom nepohne tak, ako smrť mojich dvoch postáv,“ povedal Escalante. Podstatný je spôsob zobrazenia smrti: „Pre mňa ako autora je dôležité, akým spôsobom diváci smrť, ktorú vidia na plátne, precítia. Nechcem, aby medzi divákom a obrazom existovala akákoľvek bariéra. Vražda je čosi komplikované, čosi čo sa vzpiera jednoduchým vysvetleniam,“ dodáva.

Pohnútky postáv sú zámerne potlačené, režisér ich správanie nehodnotí, nekomentuje ani neospravedlňuje, iba stroho konštatuje. Doslova tu chýba kontext – reakcie postáv nemožno predvídať! Príbeh je akoby otvorený, formálne neuzavretý. Zdanlivo prísne chronologická, lineárna kauzalita do seba nezapadá dokonale hladko ako puzzle – zápletka totiž postráda určujúce motívy, zdôvodňovanie udalostí, presnú analýzu mechanizmu a pozorovanie fungovania vzťahov.

Psychologicky ide skôr o metaforu než štúdiu. Necháva na divákovi, aby vstúpil do významovosti, intepretoval motívy konanania postáv. Racionálna stránka sa odkladá, prvoradým sa naopak stáva sprostredkovanie posolstva pomocou emócie. Silný účinok snímky vyplýva práve z tohoto chýbajúceho kontextu – nevieme, prečo sa jednotlivé akty odohrávajú, vieme iba ako. To, čo nevidíme, ale čo sa plánovito komunikuje implicitne – to je idea, že morálne a psychické dimenzie ľudskosti sú zredukované na otázku peňazí! Ich účinkovanie je kdesi v pozadí, priamo sa o nich nehovorí, ale snímka veľmi naliehavo rieši problém hodnôt, ktoré už viac nie je možné vyjadriť inak ako kvantitatívne – čo najviac si užiť, kým všetci zomrieme. Túto nemôžnosť Escalante vníma veľmi silne a preniesol ju do filmu viac sústredene a empaticky, než razantne.

Záverečný dodatok, hoci sa drží realistickej línie empatického zobrazovania práce, pôsobí mierne nadbytočne a polopatisticky – a tiež narúša jednotu času, keďže sa zjavne odohráva neskôr. Nápis „Fin“ potom už trochu priehľadne evokuje patinu starých filmov, akým by sa podľa všetkého chcel Escalante podobať. Nuž, nevadí, aj umelecká ješitnosť patrí k rodiacemu sa majstrovi.