Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Bedári - výkony hodné Oscara

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 29.01.2013

V žiadnom prípade to nie je prvé filmové spracovanie klasického románu Victora Huga. Legendárny príbeh sa však okrem filmového spracovania dočkal i muzikálového prevedenia.
Bedári - výkony hodné Oscara

Keď bývalého galejníka Jeana Valjeana (Hugh Jackman) prepustia na podmienku, netuší, že za chrbtom bude mať ako večný tieň posadnutého inšpektora Javerta (Russell Crowe). Ten ctí zásadu, že zlodej zostane navždy zlodejom a Valjean sa zdá byť jasným príkladom, zvlášť keď pravidlá podmienečného prepustenia vzápätí poruší. Lenže Valjeanovi sa darí unikať, začne žiť pod zmenenou identitou, stane sa ctihodným občanom a dokonca starostom, avšak ani tak nie je pred sliedivým Javertom v bezpečí. Po smrti továrenskej robotníčky Fantine (Anne Hathaway), ktorú si kladie za vinu, sa ujme jej dcérky Cosette.

Spoločne s ňou potom pred zákonom uteká do anonymity francúzskej metropoly. Tam na nich po pár rokoch relatívneho pokoja čakajú okrem Javerta aj ďalšie nebezpečenstvá – ulice burácajúce revolúciou, ktorú pripravujú mladí chlapci. Jeden z nich, Marius (Eddie Redmayne), sa pri letmom stretnutí zamiluje do dospievajúcej Cosette (Amanda Seyfried) a tá jeho city opätuje. Kvôli svojej dcére a jej šťastiu sa Valjean rozhodne riskovať, dokonca sa vydá na barikády v predvečer rozhodujúceho súboja medzi revolucionármi a armádou, aby z vopred prehratej bitky zachránil Mariusa. Na mieste, kde história napísala jednu zo svojich krvavých kapitol, sa zároveň odohrá finálny súboj medzi ním a Javertom...
Bedári - trailer

V žiadnom prípade to nie je prvé filmové spracovanie klasického románu Victora Huga. Legendárny príbeh sa však okrem filmového spracovania dočkal i muzikálového prevedenia. To sa za viac ako 30 rokov od parížskej premiéry stalo fenoménom a najúspešnejším divadelným muzikálom všetkých čias (v súčasnosti hosťuje aj v Bratislave, kde je možné vzhliadnuť fenomenálne naštudovanie Metským divadlom v Brne). A keďže sa na filmových plátnach sporadicky objavujú filmové muzikály, bolo len otázkou času, kedy príde rad aj na Bedárov.

Hneď na úvod si treba ozrejmiť, že to určite nie je Mamma Mia!, a že v tomto prípade môžeme skôr porovnávať s muzikálom Evita. Filmové možnosti však od času uvedenia Evity po súčasnosť poriadne pokročili a tak sa bavíme o mnohonásobne väčšej filmovej výprave. A Tom Hooper (Kráľova reč) pri realizácii svojho filmu v žiadnom prípade nešetril. Bedári majú dokonalú výpravu, presvedčivú, uveriteľnú, s pasážami, pri ktorých behá mráz po chrbte. Hneď na úvod, pri prvej melódii a pri stvárnení prác odsúdencov, je veľkolepý začiatok dokonalým odrazovým mostíkom k veľkému zážitku. Hooper našťastie ani na chvíľu nepoľavuje a diváka si získava skvelými obrazmi počas celého filmu. Dokonalé a výpravné spracovanie robí z tohto filmu nezabudnuteľný zážitok.

Ak ste niekedy videli Bedárov v spracovaní na divadelných doskách, tak Hooper jednoducho preniesol divadelné predstavenie na strieborné plátno. Kompletne so všetkými pesničkami, takmer v totožnej dĺžke (chýba samozrejme divadelná prestávka) a divák tak dostáva takmer trojhodinový zážitok, ktorý je hlavne o prespievanom príbehu, ich dokonalom filmovom stvárnení a jednoducho o možnosti ukázať divadelný fenomén v dokonalom filmovom prevedení.

Hooperovi sa to podarilo aj vďaka skvelému hereckému obsadeniu. Anne Hathaway v úlohe Fantine celkom oprávnene získala Zlatý Glóbus a dovolím si predpovedať, že bude kraľovať i odovzdávaniu Oscarov v kategórii, v ktorej je nominovaná (herečka vo vedľajšej úlohe). Hugh Jackman síce súboj o Oscara pravdepodobne nevyhrá, keďže je v jednej kategórii s Danielom Day-Lewisom (Lincoln), no zo Zlatého Glóbusu sa už môže tešiť a právom. V „hereckej kategórii“ prekvapila i dvojica Helena Bonham Carter a Sacha Baron Cohen v úlohe manželov Thénardierovcov, pričom postava krčmárky sadla Carterovej ako každá z tých „mrcha úloh,“ ktoré hrala a v prípade Cohena ide o jeho najpresvedčivejší herecký výkon, ktorý kazí iba nepochopiteľne neprirodzený prízvuk.

Ťažký súboj bude však i v kategórii o najlepší film. Keďže Filmová Akadémia dosť okato ignoruje film Argo, súboj favoritov Argo – Bedári – Lincoln sa pravdepodobne zúži na bitku Bedári – Lincoln, pričom si dovolím tipovať, že americký prezident zvíťazí aj v týchto filmových voľbách. Bedári by si však Oscara za najlepší film jednoznačne zaslúžili.

Vráťme sa však k samotnému filmu. Hooper nechal spievať svojich hercov muzikálové skladby. A vôbec to nebolo ľahké. V mnohých prípadoch ide o vskutku heroické výkony, ale aj o veľké prekvapenia. Utiahnuť takmer trojhodinový muzikál nie je jednoduchá vec a zvlášť v prípade Hugha Jackmana a Russella Crowea klobúk dolu, zimomriavkovým vrcholom je potom výkon Anne Hathaway v legendárnej skladbe I Dreamed A Dream.

S konštatovaním, že Bedári sú dokonalým filmovým zážitkom začiatku tohto roku ostáva iba dilema, ktorú som riešil sám so sebou a kebyže ten film sledujem niekde v kine v Londýne, ani nemihnem brvou. U nás som však uvažoval dokonca iba s polovičným hodnotením, kvôli prekladu, s ktorým Bedári prišli do slovenských kín (nakoniec však ostávam pri plnom počte bodov, pretože film samotný nemôže za umeleckú bezduchosť niekoho na Slovensku).

Neviem, s akým prekladom ide film v susedných Čechách, ale v každom prípade som v šoku, že Bedári majú dokonalý preklad divadelného predstavenia (obsah totožný s filmom), o ktorý sa postaral pán básnik Zdeněk Borovec a ak u susedov nedistribuujú film s týmto prekladom, tak idú jednoducho proti sebe. Borovcov preklad je fenomenálny, neprekonateľný. A ak v Čechách ide film s Borovcovým prekladom, tak potom nechápem, prečo sme ho nepoužili aj na Slovensku a prečo v situácii, keď drvivá väčšina filmov uvádzaných v našich kinách má české titulky, prinášame práve Bedárov so slovenským prekladom. Prekladom tak katastrofálne neosobným, neumeleckým, kovovo chladným, až to trhá srdce.

Do slovenčiny to prekladal niekto, kto sa za svoju prácu zjavne hanbil natoľko, že jeho meno nie je v závere filmu ani uvedené. A ani sa nečudujem. Bedári sú totiž v prvom rade filmovým MUZIKÁLOM – čiže umením a tak bolo treba pristupovať aj k prekladu. Mal sa toho chytiť renomovaný básnik (a ak to prípadne básnik bol, tak ho to zjavne nebavilo), ktorý by sa snažil rýmovať a dodržiavať slabiky a nie niekto, kto si iba „urobil svoju prácu“. Slovenský preklad jednoducho kazí celkový dokonalý dojem z celého filmu, zvlášť, ak ste niekedy videli české naštudovanie Bedárov v divadle. Toto bol veľmi nepremyslený ťah.

Réžia: Tom Hooper
Hrajú: Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Eddie Redmayne, Amanda Seyfried, Helena Bonham Carter, Sacha Baron Cohen

Distribuuje: Bontofilm