Dnes je 21. januára 2021, meniny má a zajtra

Bourneov odkaz

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.09.2012

Opäť jedno z tých výnimočných pokračovaní, ktoré majú zmysel...
Bourneov odkaz

V Bourneovom ultimáte agent Jason Bourne zlikvidoval tajný a kontroverzný vládny program spoločne s jeho tvorcami. Išlo ale len o špičku ľadovca, pod ktorou sa skrýva oveľa sofistikovanejší systém tajných operácií, ktorému šéfuje Byer (Edward Norton). Chladnokrvného profíka udalosti okolo Jasona Bournea rozhodne nenechávajú chladným, a tak sa pre istotu rozhodne bezpečne pochovať podobný program skôr, ako mu prerastie cez hlavu. Na jeho smolu ale inak precíznu čistiacu operáciu prežije práve Aaron Cross a aj vedkyňa Marta Shearing (Rachel Weisz), ktorá mala na starosti jeho vedeckú časť. Tí dvaja sa navyše spoja a to je pre Byera smrtiaca hrozba, oveľa väčšia ako tá, ktorú predstavuje Bourne. Cross je tiež z poriadne odolného materiálu a oproti Jasonovi má tú výhodu, že si všetko pamätá.
Trailer - Bourneov odkaz

Tiež ste mali pocit, že Bourneov odkaz bude nanajvýš odkazom na predošlú trilógiu a bude s ňou mať pramálo spoločné? Matta Damona si užijete nanajvýš v podobe fotografií a celé to vyznieva mimoriadne násilne s pocitom nutného prepojenie predošlých filmov s tým súčasným. Keby sa totiž Bourneov odkaz volal napríklad Aljašská misia a boli by z neho vystrihané všetky odkazy na Jasona Bounea, mohlo by ísť o celkom samostatný akčný a špionážny film. Realizácia scenáru silou mocou postaveného na línii mimoriadne úspešnej trilógie bolo z môjho pohľadu úplne zbytočné.

Bourneov odkaz je totiž mimoriadne vydarený film. Síce som chvíľu čakal na poriadny rozbeh, ale keď sa to napokon rozbehlo, na konci sa podivil tomu, že už je koniec – mimochodom, otvorený ako vráta cudzineckej polície na amerických letiskách pre prípad ďalšieho pokračovania. Bourneov odkaz diváka baví. Má zmysluplne napísaný scenár, aj keď v tomto prípade mi dosť prekáža prelínanie diania na Aljaške a vo veľkomeste – čo samo o sebe je úplne v pohode, keby sa tvorcovia boli viac vyhrali s tým aljašským príbehom, ktorý v istom momente bez akéhosi zmysluplného ukončenia utnú a... to už by som ale prezradil príliš veľa, to divák napokon uvidí, zhodnotí a posúdi sám.

Ten film sa jednoducho oplatí vidieť. Ak ste milovníkmi akčných momentov, dobre nakrútených filmových naháňačiek, ktoré v konečnom dôsledku majú aj nejaký zmysel, tak Bourneov odkaz je tá správna adresa. Opäť jedno z tých výnimočných pokračovaní, ktoré majú zmysel, čo v tomto prípade hodnotím obzvlášť pozitívne, keďže tvorcovia stúpili v podstate úplne samostatným príbehom zo série o niekom, z koho napokon ostal iba názov, do poriadne veľkého osieho hniezda. Teším sa, že môžem konštatovať, že napokon obišli len s veľmi malým počtom nepríjemných uštipnutí.

Mimochodom, keď už pre nič iné, tak pre veľkoplošný návrat Edwarda Nortona na filmové plátno po dosť dlhom čase sa to oplatí vidieť...

Réžia: Tony Gilroy
Hrajú: Jeremy Renner, Rachel Weisz, Edward Norton, Albert Finney, Joan Allen