Dnes je 20. októbra 2020, meniny má a zajtra

Bratislavafilm

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 03.09.2011

Film o reálnom živote určitej skupiny ľudí, ktorí sa nevedomky ovplyvňujú a každú akciu čaká nejaká reakcia.
Bratislavafilm

Tento film rozpráva o reálnom živote určitej skupiny ľudí, ktorí sa nevedomky ovplyvňujú a každú akciu čaká nejaká reakcia. Je to prvý slovenský film, kde sa ukazuje slovenský hip-hop, ktorý funguje na našej scéne už viac ako desaťročie. Aj keď sa v tomto filme nachádza hip-hop, nie je to film o hip-hope. Je to film o meste, ktoré má určité pravidlá a o porušovaní týchto pravidiel. Tento film ukazuje s dokumentárnou uveriteľnosťou život mladých ľudí na sídliskách, život mladej, ale aj starej rodiny v Petržalke a problémy vo vzťahoch jedného mafiána. Bratislavafilm je hraný dokument o dobe ktorý vystihuje, život v súčasnosti. Jeden deň v meste z pohľadu Mafiána (Peter Batthyanyi), ďalej z pohľadu taxikára (Jozef Kapec), ktorý prežíva manželskú krízu a život mladého dílera drog (Michal Nemtuda), ktorý žije na „druhej strane“ mesta v Petržálke, celý tento príbeh spája cesta človeka, ktorý prichádza do Bratislavy (Luboš Kostelný) za prácou a jeho predstavy pozostávajú z ideálu veľkomesta. Príbehy sa navzájom prelínajú a vyúsťujú do drámy.
Trailer k BratislavaFilmu

S dvojročným odstupom od premiéry som sa dostal k Bratislavafilmu. Tie dva roky čakania nespôsobil nezáujem o túto produkciu, ale bulvár, ktorý sa pred premiérou chytil slamky a bielej lajny a zo Zuzany Fialovej urobil fetku, čím mi absolútne sprotivil celú projekciu (aj keď predpokladám, že to bolo dohodnuté promo). Teraz som sa k filmu Kuba Kronera dostal celkom náhodou a keď som si uvedomil, že Fialovej drogové účinkovanie v tomto filme bolo vlastne poslednou „veľkou kauzou“ bulváru za posledné dva roky, tak som sa s pobavením pustil do sledovania. Dokonale zahratá naivita Ľuba Kostelného v úvode filmu vyvoláva otázky typu, čo sa bude ďalej diať a vťahuje diváka do deja. Ten postupne odkrýva temné stránky „krásavice na Dunaji“, ktorá už dávno tak poetickou krásavicou nie je. Skôr naopak. Kubo Kroner si neberie servítky pred ústa a divákovi ponúka pohľad na slovenské hlavné mesto tak, ako sa o ňom šušká, ale nie nahlas hovorí. Kronerov pohľad je síce trochu prikrášlený a pre divácku zaujímavosť mierne nadsadený, navyše ústiaci do šokujúceho záveru. Ale pokiaľ nesedíte vo vlaku miestnej lokálky a necestujete do Bratislavy prvý raz s hlavou plnou ideálov a snov o nádhernom živote, ale máte s mestom trochu vlastných skúseností, tak si po hodine a pätnástich minútach musíte uvedomiť, že Kroner v podstate iba povytiahol žalúziu, ktorá zakrývala výhľad všetkým naivným očiam.

Osobne hodnotím film Jakuba Kronera na výbornú. Trochu drastický (občas som naozaj pokrútil hlavou), príliš vulgárny (asi v ňom, niet vety, v ktorej by nezaznelo sprosté slovo), príliš chladný a tým príliš reálny (klobúk dolu za odvahu). Mladý Kroner chcel niečo dokázať a to ho hnalo dopredu. A dohnalo ho to až do slovenských kín s filmom, ktorý vyráža dych. Šikovný režisér sa za to môže poďakovať nielen svojmu slávnemu menu, ale hlavne profesionálnym hercom, ktorí do toho išli určite nielen kvôli potrebe verejne si zanadávať. Pretože to, čo so svojou postavou urobila Zuza Fialová, to je pre mňa slovenský ženský herecký výkon, ktorý bezpochyby patrí do prvej trojky v tejto kategórii (Bravó, Zuza!). Na druhej strane vyzdvihujem robotu mladých, začínajúcich hercov, ktorí sa zhostili úloh pubertálnej mládeže a dohnali ma jednoducho k pocitu, že si to všetko museli prežiť, aby to zahrali tak dobre. Jediný, kto mi doslova prekážal bol Peter Batthyanyi. Nie ako Peter Batthyanyi, ale ako jeho postava, ktorá bola jednoducho vystrihnutá z Mafstory a prilepená do Bratislavafilmu. A hlavne preto, že Batthyanyi hrá vo filme dosť podstatnú rolu, tak by si mal uvedomiť, že mafián sa dá zahrať aj inak. Zvlášť, ak v Mafstory mal pôsobiť komediálne, ale tu to chcelo trochu inú polohu, avšak... vyznelo to komediálne. Inak však zaujímavá a naozaj veľmi dobrá robota.

Réžia a scenár: Jakub Kroner
Hrajú: Zuzana Fialová, Peter Batthyanyi, Róbert Roth, Anna Šišková, Ján Kroner, Čistychov, Róbert Jakab, Ľuboš Kostelný, Katarína Slivková, Jozef Dubovský, Denis Domaracký, Michal Mikuláš, Ronald Tančár, Tomáš Skrúcaný, Tomáš Kadlec, Andrej Kováč, Peter Aczel, Jozef Kapec, Michal Nemtuda, Jakub Kroner, Jana Gavačová, Oliver Domaracký a ďalší

BratislavaFilm