Dnes je 11. augusta 2020, meniny má a zajtra

Diktátor - Cohen v najlepšej forme

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.06.2012

Odhliadnuc od politických odkazov, ktoré z Diktátora ani náhodou nerobia politický film, idete ale do kina na hodinu a pol bezhraničnej zábavy.
Diktátor - 	Cohen v najlepšej forme

Volá sa Aladdin a od smrti Kim Čong Ila sa považuje za posledného mohykána medzi diktátormi. Komik a mystifikátor Sacha Baron Cohen si po kazašskom Boratovi a rakúskom Brunovi nasadil mužnú bradu a spolu s ňou masku neobmedzeného vládcu malej krajinky menom Wadiya, ktorú chce zo všetkých síl zachrániť pred demokraciou. Na svete sú však ešte krajiny, ktoré nebezpečenstvu demokracie neodolali a ich predstavitelia sa rozhodli pozvať Aladdina do budovy OSN, aby mu vážne prehovorili do systému jeho panovania. Až v tieni Sochy slobody Aladdin na vlastnej koži spozná, aké zhubné zriadenie tá „slávna“ vláda ľudu môže byť.

Skôr ako sa rozhliadne, skončí vinou sprisahancov polonahý a najmä na nepoznanie oholený na ulici. Sprievodcu „džungľou“ normálneho sveta nájde zhodou okolností v človeku, od ktorého by si inak udržiaval čo najväčší odstup. V žene (Anna Faris). Medzi jej zásadné chyby patrí to, že je ortodoxnou feministkou so zarasteným podpazuším, ľavicovou aktivistkou, vegetariánkou a neznáša diktátorov všetkého druhu. Napriek tomu sa Aladdin s jej pomocou pokúsi pre svoju krajinu diktatúru aj tyraniu zachrániť...
Trailer k filmu Diktátor.

Jednoznačne najlepší počin z toho najznámejšieho Cohenovho triptychu (Borat – Bruno – Diktátor). V prvom rade je zaujímavé, že Cohen tento raz upustil od dokumentárnych prvkov a pripravil kvázi skutočný film na základe vyfabulovaného príbehu. Len slepý by si však nevšimol, že je to skôr recesia na vládnutie Saddama Husseina v Iraku a tlaky Ameriky na jeho zvrhnutie a nastolenie demokracie v tejto krajine. Film prináša až príliš veľa okatých odkazov na to, aby to nebolo zrejmé.

V žiadnom prípade to však nie je na škodu a uznávam, že v úlohe diktátora sa Cohen musel cítiť ako ryba vo vode. Užíval si bláznivý scenár, v ktorom nešlo iba o nasilu vyvolané vtipné momenty (a mnohé sa vskutku vydarili a nevyzneli zbytočne trápne, ako v prípade jeho predošlých filmov), ale prinieslo to aj podnety k zamysleniu sa. Zvlášť pri záverečnom filmovom prejave v OSN necháva Cohen v úlohe diktátora jasný odkaz Amerike, že to, čo si Amerika predstavuje pod pojmom demokracia, je vlastne iba demokracia podľa ich pravidiel a predstáv, kde si každý síce robí čo chce, ale na druhej strane je každý pod vplyvom niekoho a celá „sloboda“ je tu iba kvôli zastrašovaniu ľudí.

Odhliadnuc od týchto politických odkazov, ktoré z Diktátora ani náhodou nerobia politický film, idete ale do kina na hodinu a pol bezhraničnej zábavy. Samozrejme, musíte sa aspoň trochu orientovať v dianí okolo seba. Napríklad pre mňa mimoriadne vydarený vtip s chlapčenskou kapelou Menudo treba doplniť o informáciu, že je to vlastne kapela, v ktorej svoju kariéru odštartoval Ricky Martin a potom celkový kontext toho vtipu naberá na obrátkach.

Dovolím si tvrdiť, že Diktátor je film určený všetkým vekovým kategóriám. Mladí sa budú baviť na Cohenových gagoch, tí starší si ich zas pospájajú s dianím okolo seba a obe skupiny divákov sa budú rovnako dobre baviť. Diktátor je navyše film, ktorý by (aspoň podľa zaplnenia kinosály) mohol trochu vylepšiť reputáciu našich kín, keďže ma bezpochyby potenciál pritiahnuť do kinosály diváka. Osobne sa teším na uvedenie na blu ray, ak bude vydarený dabing, tak to bude skutočne pastva pre všetky zmysly.

Réžia: Larry Charles
Hrajú: Sacha Baron Cohen, Anna Faris, Ben Kingsley John C. Reilly, Megan Fox

Premiéra: 17. máj 2012