Dnes je 30. septembra 2020, meniny má a zajtra

Divoký Django - western a lá Tarantino

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.01.2013

Bláznivé situácie, nečakané zvraty, dokonalé hromadné prestrelky a dbanie na detail najmä pri záberoch, v ktorých strieka krv, to sú devízy, ktorými Tarantino disponuje v každom svojom filme a inak tomu nie je ani v prípade Divokého Djanga.
Divoký Django - western a lá Tarantino
Zdroj obrázku: SITA

Dej sa odohráva dva roky pred americkou občianskou vojnou Severu proti Juhu. V hlavnej úlohe s Jamie Foxxom ako otrokom Django, ktorý sa pod vplyvom nemeckého lovca ľudí doktorom Schultzom v podaní Christophera Waltza, sám stane krutým lovcom ľudí za odmenu. Schultz je na stope vražedným bratom Brittlovým, ku ktorým ho môže priviesť iba Django. Neortodoxný Schultz získava Djanga s prísľubom vyslobodenia ho zo služieb bratov – či už mŕtvych alebo živých. Úspech misie vedie Schultza k oslobodeniu Djanga, ale aj napriek tomu sa ich cesty nerozídu, pomáha mu vyslobodiť z otroctva i Djangovu ženu Broomhildu (Kerry Washington). Tá je však v zajatí bezohľadného plantážnika Calvina Candieho (Leonardo DiCaprio) majiteľa klubu, kde otrokyne ponúkajú ako sexuálne objekty a otrokov ako gladiátorov, ktorých pripravuje „cvičiteľ“ otrokov Ace Woody (Kurt Russell). Django a Schultz v utajení vzbudzujú podozrenie u Stephena (Samuel L. Jackson), Candieho dôverného sluhu a ich zámer sa prezradí. Aby sa Djangovi a Schultzovi podarilo uniknúť s Broomhildou, musia si zvoliť medzi nezávislosťou a solidaritou, a medzi obetou a prežitím...
Divoký Django - trailer

Zámerne som pri opisu filmu použil kompletný opis distribučnej spoločnosti. Keď sa v ňom čitateľ „zamotá,“ získa presne ten pocit, ktorý napokon bude mať z celého nového Tarantinovho filmu. Osudy mnohých postáv sa napokon pretnú na takmer trojhodinovej ceste za oslobodením manželky jedného otroka. Bláznivé situácie, nečakané zvraty, dokonalé hromadné prestrelky a dbanie na detail najmä pri záberoch, v ktorých strieka krv, to sú devízy, ktorými Tarantino disponuje v každom svojom filme a inak tomu nie je ani v prípade Divokého Djanga.

V tom sa prelína divokosť 19. Storočia s filmovými vychytávkami súčasnosti, takže divák ani poriadne netuší, či vlastne sleduje western, či súčasný film s westernovými kulisami. Napokon možno skonštatovať, že ide o western a lá Tarantino ktorý pri každom svojom filme preferuje, že čím viac zaskočí diváka niečím, čoby v tom filme nečakal, tým lepšie.

Divoký Django nie je ani tak o deji. Ten má presnú líniu a divák od začiatku vie, kam to smeruje a kde by to malo skončiť. Broomhilda je tak jedinečná otrokyňa, že sa dvaja pošahanci rozhodnú vyslobodiť ju a pokúšajú sa o to takmer tri hodiny. Niekedy je to zbytočne úmorná snaha, ktorá dosť unavuje a svojim spôsobom, trochu viac prestrihať Djanga by v konečnom dôsledku znamenalo ešte väčšiu divočinu, než tú, ktorú Tarantino vo filme prináša. Hodnotenie príbehu tak za 2 body.

Tých zvyšných päť si Tatantinov (režisér si vo svojom filme už tradične tiež „štekol“) nový film zaslúži za herecké obsadenie a herecké výkony. Leonardo DiCaprio je veľmi presvedčivý zloduch, ale kráľom tohto filmu je napokon Samuel L. Jackson v úlohe oddaného starého otroka Stephena. To, čo Jackson predvádza na plátne sú najlepšie momenty vo filme a je to práve on, ktorý dokonale vystihol všetky Tarantinove predstavy o filmovej úchylnosti a zahral ich na výbornú.

Fanúšikovia filmovej hudby si prídu na svoje vďaka výbornému výberu skladieb do tohto filmu a ich interpretácii vybranými spevákmi. Soundtrack vyšiel aj u nás pod hlavičkou vydavateľstva Universal Music.

Réžia: Quentin Tarantino
Hrajú: Jamie Foxx, Leonardo DiCaprio, Christopher Waltz, Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Kerry Washington

Distribuuje: ITA Film