Dnes je 04. júla 2020, meniny má a zajtra

Doktor od Jezera hrochů

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.03.2010

Vo filme Doktor od Jezera hrochů sledujeme príbeh slušného, dobrého, ale do dnešného života skoro nepoužiteľného lekára Čeňka Dobeška.
Doktor od Jezera hrochů

Vo filme Doktor od Jezera hrochů sledujeme príbeh slušného, dobrého, ale do dnešného života skoro nepoužiteľného lekára Čeňka Dobeška. Hoci je svedomitým lekárom, nevie zo svojho povolania vytrieskať nič vo svoj prospech, ako ostatní jeho kolegovia. Je spokojný po boku svojej manželky a bohužiaľ malomeštiackej svokry, v byte 2 + 1. Svojou pokornou ochotou komukoľvek pomôcť poburuje svokru, ktorá by rada mala za zaťa lekára s veľkým L – lekára hlavne zarábajúceho veľké peniaze. Svokra je znechutená jeho chýbajúcou ctižiadosťou a neschopnosťou zarobiť na drahé auto a vilu na pražskej Ořechovce. Dobešek sa so svojimi problémami zverí kolegovi, ktorý mu zariadi prácu v Afrike a kým on prekonáva nástrahy džungle, kolega si veselo užíva s jeho manželkou.

Zdeněk Troška je špecifický prípad. Keď idete do kina na jeho film, čakáte buď do detailov dotiahnutú rozprávku, alebo absolútny úlet, z ktorého sa nakoniec zrodí komplexná a hlavne dobrá komédia. V prípade Trošku je niečo iné trošku výnimkou.

Doktor od Jezera hrochů mal byť tým druhým, teda dokonalou bláznivou komédiou, ktorá by bola navyše poctou pre autora knižnej predlohy. Skutočnosť je však taká, že Troška sa dostal do akéhosi medzivákua a hoci zjavne urobil maximum pre dokonalosť svojho filmu (dokonca si v ňom aj sám zahral – ak sa nemýlim, tak v prípade Trošku to bolo prvý raz), chýba akási povestná čerešňa na torte.

Nudiť sa nebudete. Troška sa postaral o niekoľko skvelých momentov, ktoré vás dostanú do kolien, ale na Slnko, seno, či Kameňák to nemá. Film možno rozdeliť na dve časti – na tú, ktorá sa odohráva v exotickej Afrike, pričom sa priam pýta využiť exotické scenérie a naporcovať ich divákovi, čo sa nedialo. A potom tá časť, ktorá sa odohráva v Prahe, kde už sa nemožno spoliehať na exteriéry, ale na príbeh a herecké výkony. To prvé je v poriadku, aj keď to miestami dostane kŕč, to druhé už závisí od chuti aktérov, ktorí vo filme hrajú a od toho, čo sú ochotní do filmu investovať.

Ak sa nemýlim, tak Troška po prvý raz spolupracoval na filme s Evou Holubovou a verím, že dnes si uvedomuje to, že to bola najlepšia voľba. Holubová je rodený komik, pani herečka, ktorá sa dokáže vžiť do svojej postavy a vyžmýkať z nej, čo sa dá. To platí aj v tomto prípade. Holubová na plátne exceluje, je jediná, ktorá filmom žije na 100% a niekedy je obdivuhodné, že aj z viditeľne plochých miest dokázala vytrieskať pre Trošku poriadnu dávku umenia, na ktoré sa divák chytí. Po vzhliadnutí filmu je jasné, že nie Troškovo šibalské umenie, ale genialita Evy Holubovej je lákadlom, ktoré diváka pritiahne do kina.

Potom sú vo filme herci, ktorí si hranie naozaj užívali. Betka Stanková v úlohe letušky konečne ukázala, že vie hrať a po tom, čo (ne)hrá v Paneláku som konečne uveril tomu, že je to herečka a nie iba sexi kosť s dobrým telom. Jaroslav Smíd v hlavnej úlohe je pre slovenského diváka zatiaľ relatívne neznámy pojem, ale má jednoznačne pred sebou budúcnosť. A potom Bohumil Klepl, pri ktorom mi bolo dosť ľúto, že dostal iba malý štek, z ktorého však vydoloval to, že si ho človek vo filme zapamätá.

Na druhej strane osobne dosť sklame výkon Jiřího Langmajera. Ten zjavne nadobudol pocit, že hrať (to slovo nemôžem použiť) muža, na ktorého sa ženy lepia, ako osy na med si nevyžaduje príliš veľa námahy a tak jeho umenia vyznieva dosť plocho a chladne.

Na druhej strane však poteší, že film má spád, hlavu a pätu a hoci vám občas môže pripadať, že sa dívate na dlhú reklamu na letecké spoločnosti, či známeho obuvníka, je to nový film Zdeňka Trošku, ktorý zastal na bváhe jeho kvalít niekde za druhou polovicou (samozrejme, na tej lepšej strane). A za tieto slová, nech Troška poďakuje Eve Holubovej. Kvôli nej na to do toho kina určite choďte.

Premiéra: 4. marca 2010
Distribuuje: SPI International
Réžia: Zdeněk Troška